Hur få barnet att bajsa på toaletten?

Sv: Hur få barnet att bajsa på toaletten?

Jag kan ibland reflektera över att jag och min yngre bror hade så olika regler när vi var små. Mamma brukar skoja och säga att det berodde på att de tränade på mig och lärde sig vad som inte funkade och så kunde de göra mer rätt med min bror ;)

Vi har pratat med honom och förklarat att vi blev arga för att det blev så tokigt med var allt bajs hamnade. Han delar också rum med sin syster och hon blev ledsen när vi fick kasta saker i myshörnan (madrasser som inte går att tvätta, det gick igenom överdraget in i själva madrassen) vilket gjorde honom ännu mer ledsen såklart.

Vi brukar prata med barnen om att det är ok att bli arg/ledsen/valfri känsla men man får inte göra någon illa eller ha sönder saker. Sedan måste man också kunna säga förlåt om man blir arg i onödan. Tycker det är jätteviktigt att faktiskt kunna be om ursäkt till barnen om jag överreagerar och kunna förklara varför jag blev arg/ledsen!

Yngste sonen var 3 år när han slutade kissa i blöja, men fortsatte att bajsa i blöja tills han var knappt 4 år.

Vi gjorde så att vi fyllde en byrålåda, som var lätt att öppna för sonen, med byxblöjor som han själv kunde sätta på sig när det var dags att bajsa. Han gick sedan undan och bajsade och sa sedan till när han var klar.

När vi sedan märkte att han började bli mogen att ta steget att sluta med blöja helt fyllde vi lådan med byxblöjor (två paket) och så kom vi överens om att när han tagit sista blöjan så var det dags att bara använda toaletten, och det fungerade. :) Naturligtvis stämde vi av med honom för att kolla så att det inte var något som kändes jobbigt, för i så fall hade vi gjort om det hela.

När det gäller kläder löste vi det genom att de morgontrötta killarna satte på sig morgondagens kläder redan kvällen innan, förutom byxorna som togs på på morgonen. En konflikt mindre.

Det jag hade gjort är att försöka avläsa situationen, och lära mig förutse när jag ska fråga om ett toalettbesök är på sin plats. På mitt barn vet jag när det börjar bli toalettbesök, barnet kan inte sitta still, kan säga att det gör ont i magen, rastlös osv.
Vårt barns ena vän har svårt att komma ihåg toalettbesök när det är mycket kul runt om, där styr vi upp toalettbesöken lite på föräldrarnas önskemål vilket funkar bra. Kommer ihåg att fråga, vet ungefär när barnet brukar behöva, kommer inget går vi dit lite senare igen.

Vi har gjort samma och när barnen inte vill frågar jag inte utan säger bara att det är dags att gå på toa.

TS: Jag skulle försöka kolla upp om han är förstoppad. Kan förklara magont och det är vanligt att barn som är förstoppade bajsar på sig utan att kunna styra det.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 436
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 348
Senast: Luktpion
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 054
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka