Hur sluta med napp?

_bed_of_roses_

Trådstartare
Min dotter som blir 3 år nu i oktober skall sluta med napp helt nu har vi bestämt.

Hon var hos tandläkaren i dag och dom ville inte att hon skulle ha den längre alls varken på natten eller dagen då det är fara att tänderna blir snea i munnen på henne.

Nu är då frågan hur skall vi göra för att det skall gå smidigt till agtt sluta med den?

Hon använder den bara på natten när hon sover, fast hon vaknar ibland på nätterna och kan inte somna om hon hon inte får den.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Min dotter är 3,5 år och slutade med napp för några veckor sen. Hon har alltid älskat sin napp så vi trodde att det skulle bli tufft. Vi pratade ett tag innan om att det var dags att sluta och att vi skulle ge dom till jultomten och så skulle hon få välja en leksak istället. Dagen kom och vi Ma ut napparna på trappen och åkte till leksaksaffären. När vi kom hem igen var napparna borta men hon var så glad över sin nya leksak. Hon sov lite oroligt första nappen men sen har det inte varit ngt mer än så.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Vi gjorde likadant, även om vi glömde på julafton, dottern mycket upprörd morgonen efter, så på efm samlade vi ihop alla nappar, hon la dem i en korg och ställde ut och på morgonen efter så var napparna borta och det fanns en fin present istället. Hon sov varken bättre eller sämre efter det, men jag tror på att man måste prata om det och involvera barnet i beslutet.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Detta är inte så stor hjälp för dig, men jag tänkte om någon annan tittar in i tråden så kanske det är till hjälp för den

Vi tog bort nappen för får son när han var 6 månader, först tog vi bort den när han skulle somna då vi inte tyckte att den hjälpte till så bra att det var värt det. Sen fasade vi även ut den på dagen under en veckas tid. Nu har han varit napp-fri i ungefär en månad och visst kan det vara lite halvjobbigt att inte bara kunna stoppa in något för att få tyst på honom under t.ex. bilfärd. Men ger honom rån och leksaker om han skulle vakna under färden.

Vi tog bort den så tidigt för att jag ville det, kommer fortfarande ihåg hur jobbigt det var att vänjas av med nappen så jag ville att han skulle slippa det.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Bra tips i tråden! :bow: Har själv en mkt envis fröken som fortfarande suger på napp. Tandsköterskan har tyckt i ett år att vi ska sluta, men den är fortfarande där. Lustiga är att hon behöver den för att somna, men kan sova ett tag utan tills hon kommer på att hon behöver den på natten. Själv är hon sådana gånger dålig på att leta på den eller vi har varit för snälla. Hittar hon den inte eller vi inte vill gå upp och leta på den, då blir flickan hysterisk tills att hon nästan går upp i limningen och det tar minst 30 min att komma till ro igen och under denna tid är det hög gråt etc.
Problemet är att en mycket äldre kusin sög först på napp, slutade med den och höll uppe ett halvår träffade mkt en kompis som sög på tumme och själv började och har fortfarande inte slutat. Hon går i skolan. Var själv tumsugare när jag var yngre och vet hur svårt det kan vara. Hon får enbart ha nappen när hon ska sova, är ledsen eller vill mysa.
Litet problem är när hon glömmer av nappen i munnen och pratar med den i. Hon har mjuk napp , latex.
Jag hade nästan ändå föredragit att hon hade tummen istället för nappen. Vi började med den för jag fick höra att det var så lätt att bli av med den, för det var ju bara att kasta bort den så var man av med den. Men tummen finns alltid där. Ja men med tummen så går det inte så bra att leka eller prata med den i munnen.
Det finns för och nackdelar med båda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sluta med napp?

Nej det är inte bara att kasta bort napparna.

Man pratar och förbereder barnet --- > man gör som man förberett barnet på --- > man håller sig till det man kommit överens om med barnet.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Hej!
Jag tänkte berätta hur vi gjorde med den äldsta (snart är det även dags för en yngsta).
Vi var på gång att flytta i samma veva som hon skulle fylla tre så jag valde att ta bort nappen några månader innan flytten, så det inte skulle bli för mycket att hantera för henne.

Hur som helst, så här gjorde vi:
En dag kom det ett brev till Tilde. Det var från Bamse (hennes stora idol). Han skrev något i stil med;

Hej Tilde!
Jag har hört att du har blivit en stor flicka nu. Stora flickor behöver ju inte ha napp. Men jag har en liten flicka här hemma som heter Brumma. Hon skulle bli så glad om han kunde få dina nappar nu när du inte behöver dem längre. Om du lägger dem på köksbordet i kväll så kommer jag och hämtar dem i natt. Jag lämnar ett fint paket åt dig som tack.
Hälsningar Bamse.

Sen fick Tilde själv ta beslutet (med lite positiv uppmuntran från mamma) att lämna napparna på bordet den kvällen. Hon frågade lite ibland efter dem, men då svarade jag att hon ville ju ge dem till Brumma. Det förstod hon och blev aldrig ens ledsen.

Nästa morgon hade jag slängt alla nappar och det låg ett paket på hennes plats (ett Bamse pussel).

Hur som helst gick allt väldigt lätt och smidigt!

Hoppas det går bra för er! :)
 
Sv: Hur sluta med napp?

Moa gav sina dotter till lillasyster (innan hon kom) genom att vi lade dem i ett kuvert och lade det i brevlådan så brevbäraren skulle skicka dem till henne.. sen blev det tufft i en natt bara.

Lycka till!
 
Sv: Hur sluta med napp?

Vi pratade om att lämna bort napparna, och sedan åkte vi till Skansen och lämnade dem till katterna. Gick finemang. Barnet ifråga var ca 2,5 år , och det tog två dygn, sen sov hon hela nätter för första hången på läääääänge.
 
Sv: Hur sluta med napp?

vi har gjort lite olika med våra fyra barn
äldsta dottern var planen först att hon skulle få ge napparna till tomten, men jag hade inte hjärta att ta ifrån henne sina nappar - som var hennes trygghet, i stället för gosedjur - på självaste julafton. Vi fick i stället ett gyllene tillfälle ett par veckor senare, när vi åkte till farmor och farfar och hälsade på. Då sov vi i deras husvagn och det tyckte hon var så spännande så hon bara glömde bort att be om sina nappar. Och efter de två nätterna utan nappar drog vi en rövare när vi kom hem. Jag sa helt enkelt att "men nej, vi glömde dem kvar hos farmor"... Då blev dottern jätteledsen först, satt i soffan och sörjde i en kvart och sen frågade hon aldrig mer efter dem.
Och faktum är att det inte hände en enda gång att hon lånade napp av sin lillasyster...

Lillasyster i sin tur fick ge bort sina nappar till en av mina kompisars lilla bäbis. Hon var förberedd på att detta skulle ske på hennes treårsdag, så det blev som en liten ceremoni när vi åkte till dem och lämnade napparna. Och det funkade jättebra!

Nästa barn hade vi lite mer huvudbry hur vi skulle göra, men han kom på själv att han ville "ge dem till grodorna i grodsjön" (en vattenhåla nån km hemifrån). Så det blev en liknande ceremoni även där.

Fjärde barnet är märkligt för jag minns inte riktigt trots att det var i våras... Jag tror att det var så att napparna gick sönder efterhand och när det bara var en kvar så var sonen förberedd på att sluta och den sista nappen tror jag "gavs bort" till någon men jag minns inte vem.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Vårt äldsta barn använde napp och hon var väldigt fäst vid nappen. När det var dags att sluta hade vi pratat länge om det och tandläkaren hade också förklarat för henne varför hon ska sluta. Det passade då ganska bra att hon tuggade på napparna så det gick hål på dem. Vi förklarade då att hon måste slänga de trasiga napparna och vi köper inga nya utan när hon har haft sönder alla så blir det ingen mer napp.
Dottern accepterade detta och slängde självmant när hon såg att en napp var sönder. Det dröjde inte så länge innan hon slutade, tror att det tog en vecka eller två.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Kl
Vad roligt att höra så många olika sätt, men som ändå är väldigt lika.
Min brorsdotter slutade med napp i våras, hon skulle fylla 3 ett par månader senare. Det här var vid påsk så de bestämde med henne att hon skulle få ge bort sina nappar till harbebisarna! Sagt och gjort. De gick ut i skogen en dag och la alla nappar på en stubbe. Sen, om det var senare samma dag eller dagen efter minns jag inte, men iaf så gick de tillbaka till samma plats och där på stubben stod istället ett stoooort påskägg fyllt med, ja, om det var godis eller leksaker eller vad det nu var :)
Än idag pratar hon om det och är så stolt och glad att hon gav bort napparna till harbebisarna :)
 
Sv: Hur sluta med napp?

*kl*

Vi mutade vår store son ;) Då 3 år och 2 månader gammal.

Han hade enbart napp på natten, någon enstaka gång vid vila samt i bilen, men det är ju "illa nog".

Vi förberedde honom väl på att det snart var dags att sluta med nappen för den inte är bra för tänderna (tandläkaren förstärkte dessutom våra ord, som en extra omedveten bonus till det hela, vid 3-årsbesöket), och pratade mycket om varför etc.

Så en dag pratade han om några delar till sin högt älskade tågbana som han ville ha, och jag var snabb med att säga att "de kan du få om du slutar med nappen så som vi pratat om" och tillade att "du kan prova i två kvällar först om du vill, går det bra utan nappen de två kvällarna så får du en av delarna, och så kan du känna själv om det känns bra att sluta sen?", för jag förstod redan innan att bara han bestämt sig så skulle det vara enkelt sen. Riktigt SÅ enkelt som det sedan blev hade vi dock inte trott, för sedan dess har han inte ens frågat efter nappen en endaste gång, mer än att han den allra första kvällen sa när han låg och försökte sova att "-Jag provar utan nappen nu mamma, så får jag se hur det känns!". Så i vårat fall var tricket att förbereda väl (som alltid), och sedan ge honom ett tillräckligt gott incitament att sluta ;) Det blev lite dyrt kanske :angel:, men det var det värt.

Den lille sonen slutade självmant med napp för 1,5 månad sedan, han är nu 6,5 månader...
 
Sv: Hur sluta med napp?

Med Tuva märkte vi att hon var redo en dag, så då slutade vi! Det var när vi åkte hem från affären sent på kvällen, och hade glömt napp. Tuva kinkade lite och sa att hon ville ha nappen. Vi sa att vi inte hade den, att den var hemma, och var beredda på att köra hem med henne vrålandes i bilen, men hon sa inte ett knyst. Så när vi skulle gå och lägga sig sa jag att jag inte hittade den, och att vi skulle leta upp den sen. Hon somnade utan, och frågade aldrig efter den. Jo, några veckor senare, men då sa vi bara att hon inte behövde den längre.
 
Sv: Hur sluta med napp?

När det gäller napp är jag ganska hård. Har man som förälder infört en sån vana, då måste man också vara beredd att ta föräldraansvar och hjälpa barnen ut ur vanan. Vid 3 år ska det senast ske enligt all expertis, har de napp för länge så påverkas bettet.

Man får förbereda barnet och sätta ett datum och sen gör man lämpligtvis någon symbolhandling, typ lämnar till kattungarna på skansen och äter tårta. Sen är napparna borta. Helt. Det går enligt min erfarenhet INTE att fasa ut napparna. Med äldsta barnet testade vi att bara ha napparna när man sover. Det slutade med att förhandlingen om när natten börjar pågick hela kvällen. Med yngsta tog det ett par veckor innan napparna var glömda, han var rätt ledsen. Men när det väl är över är man glad att man kämpade sig igenom det för det finns inga fördelar med napp för en fyraåring. Jag hade själv napp till jag var fyra år och fick sen ha tandställning pga detta. Totalt onödigt!
 
Sv: Hur sluta med napp?

Inte för att jag har barn men... jag har varit ett:idea:

Mina föräldrar passade på när vi var på semester i Frankrike. Dom kastade napparna och sa att dom var borta och att i Frankrike finns inga nappar att köpa för franska barn använder inte napp:p Jag var runt 3 år nånting, enligt mor min var det skrik och panik ett par timmar sen var det bra med den saken. Själv minns jag det inte ens så det kan inte varit särskilt traumatiskt:D
 
Sv: Hur sluta med napp?

Mitt äldsta barn hade napp. Men när han var 3 och vi åkte till Finland, så "glömde" vi ta med någon napp. Och konstigt nog använder inte finska barn heller napp, så det fanns inte att köpa ;)
Han frågade efter den första kvällen. Men det var också allt.
När vi kom hem efter en vecka hittade han sina nappar, men sa att han inte ville ha dem längre.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Tuva slutade med napp i samma veva hon fyllde 3 år.
Jag hade frågat henne några gånger halvåret innan om hon ville ge napparna till tomten och få present istället, men nej det ville hon inte. Sen en dag sa hon ja när jag frågade och då sa jag att hon fick önska sig vad hon ville av tomten. Hon ville ha godis :D
Vi plockade ihop alla napparna och hängde paketet med dom i ett träd i trädgården. Morgonen efter hängde det en påse godis i trädet istället.

Det kom några tårar på kvällen men sen var det inget mer.

Mina barn använder bara latex. Tuva hade nappbett ändå så det spelar nog ingen roll om det är latex eller silikon man använt.
Och ang tummen så är jag överlycklig att ingen av mina använder den. Jag sjäölv tog till den när jag slutade med napp och slutade inte förns jag var 9 år. Den är ju alltid tillgänglig så jag minns själv att det var svårt att sluta med den.
 
Sv: Hur sluta med napp?

KL. Vi har förberett vår dotter i ganska många veckor nu att vi kan skicka napparna till tomten.
Hon har svarat nej varje gång vi har fört det på tal.
Idag när vi pratade om det sade hon att hon ville ge dem till fårbebisarna hos farmors granne istället. Så vi ska skicka dem med farmor när vi kommer tillbaka från utlandssemestern om ett par veckor.
Att lammen förmodligen ligger i en frysbox när vi kommer tillbaka från grekland behöver hon ju inte veta :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 276
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Modest
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 230
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 096
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp