Hur sluta med napp?

Sv: Hur sluta med napp?

Och nu ringde sambons mormor och berättar att hon håller på och tovar ulltofflor åt Molly i födelsedagspresent, men tyvärr hinner de inte bli klara än på ett par veckor.
Världens timing då att hon får dem efter att hon lämnat napparna åt lammen ju :idea:
 
Sv: Hur sluta med napp?

*kl*

När, åldersmässigt, skulle ni säga att det är bäst att sluta med napp? Egentligen är det väl före 6 månader men det har vi passerat... Dottern fyller 2 i december och har haft en riktigt "nappig" period nu, när hon helst skulle gå med nappen dygnet runt... Men nu verkar det som om hon är på väg ur den. Hon är väldigt verbal och förstår mycket, men samtidigt är hon fruktansvärt bestämd :D
 
Sv: Hur sluta med napp?

Min yngsta blir 2 ar nu i oktober och hon fick sluta samtidigt som storasyster för ngr veckor sen, tyckte det var smidigast sa. Hon har aldrig varit sa tokig i nappen, men gärna haft den när hon ska somna. Hon fragar efter den ganska ofta men när vi säger att vi inte har ngr nappar längre accepterar hon det. Hon har lite svarare att komma till ro när hon ska sova och hon suger gärna pa favoritgosedjurets öron.
 
Sv: Hur sluta med napp?

*kl*
Vi har börjat förbereda dottern på att sluta med napp nu, hon blir 2,5 i slutet av oktober. Vi pratar om att nappen inte är bra för tänderna, och vi har kommit överens om att vi ska ge alla napparna till tomtebebisarna. (:D) I utbyte kommer hon få något kul i ett paket, och ett litet brev från tomtarna som tackar så mycket för napparna de fått till sina bebisar. Vi ser gärna att dottern är nappfri innan januari, och satsar väl på att genomföra det hela i oktober/november.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Kl
My var 3år när hon slutade med napp. Hon bestämde sig själv för det efter ett tandläkarbesök, så vi hängde på det beslutet och såg till att hon lyckades. Det var lite ledsamt de två första nätterna, men det gick bra mkt lättare än vad jag trodde att det skulle bli! Maja fick sluta samtidigt (hon var 1,5), men hon använde inte napp speciellt mkt, mer som "lek" när My hade en.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Himla roligt att läsa att det finns så mycket sätt man kan göra det på.

Eftersom Indra snart skall bli stora syster har vi pratat med henne om att hon kanske skulle ge napparna till bebisen i magen och att vi kunde lägga napparna i ett kuvert och skicka dom till bebisen så att h*n får dom men det ända vi får som svar är att nej jag vill inte, bara mina nappar.

Vi var ju hos tandläkaren i onsdags och där pratade även tandläkaren lite med henne om att hon var en stor tjej nu och då behöver man inte ha napp.
Så vi har sakt till henne att det bara är för små bebisar med napp men vi får ändå bara NEEEEEEEEJ till svar.

Vi kanske skall prata lite till med henne ett tag just om att försöka posta napparna till bebisen så får vi se hur det slutar.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Och för oss gick det jättebra att sätta gräns vid "bara napp när man ska sova". Går barnet och lägger sig = napp, går barnet upp igen = nappen tas bort. Efter lite testande så accepterade sonen det.

Hade tänkt avsluta nappsugandet under sommaren (sonen är tre år) men då jag inte fick någon ledighet så ville jag inte ta risken att han skulle sova oroligt så det har inte blivit av. Tandläkaren sa att bettet var fint vid treårsbesöket så jag är inte jättestressad även om vi siktar på att ha tagit bort dem före årsskiftet. Julen/tomten ska vara en positiv upplevelse så napparna får han ge till någon annan... ;)
 
Sv: Hur sluta med napp?

Om det gick bra så kan han inte vara en särskilt inbiten nappentusiast... I så fall verkar det bättre att ta bort nappen helt. Finns inget att vänta på, bara gör det!
 
Sv: Hur sluta med napp?

Jag har egentligen inte så mycket att tillföra diskussionen då ingen av mina barn har haft napp. Däremot har jag en treåring här hemma som suger på tummen.

Faktum är att hennes tandläkare vid 3-årsbesöket inte tryckt så på att hon MÅSTE sluta nu, utan istället sagt att hennes bett inte förändrats så mycket av tumsugningen (och nu pratar vi om en tjej som har tummen väldigt mycket i munnen och som jag tycker har ett tydligt överbett). Jag blev lite paff faktiskt för jag var förberedd på de vanliga föreläsningarna som brukar komma från tandläkaren...

Nåväl, vad gäller tummen känner jag att det inte är så jättemycket man kan göra annat än att prata om det och minimera sugning dagtid. Det finns ganska stora ärftliga anlag för sneda tänder på min sida (och lite på min mans), så jag vet liksom inte ens om vi kan undvika tandställning ändå.

Men om någon har humana tips så tas de självklart emot vad gäller tumavvänjning (förlåt trådkapning).
 
Sv: Hur sluta med napp?

Fast en av mina tjejer var en riktig nappentusiast. En i varje hand och en i munnen typ... Det gick jattebra att infora regeln att man bara har napp pa natten, inga problem alls.

Hon slutade sedan helt av en ren tillfallighet, vi hade bara en napp kvar och pa nyarsafton var den borta. Vi letade som galningar men kunde inte hitta den och det fanns ingen annan. Hon var ratt ledsen den natten men har inte fragat efter nappen sedan dess.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Jag tycker att 3 år känns som en ganska lagom ålder att (senast) sluta med napp.

Hur länge är det små barn har ett sugbehov?

Lowe blir 2 i november och är en riktig nappfantast och vill helst ha en i munnen hela tiden hemma. Tuva var likadan och när hon var ca 2 år och 4 mån fick jag ta bort den helt dagtid så fick hon ha den enbart när hon skulle sova på kvällen. Hon tjöt en hel dag (jag överdriver inte). Men sen accepterade hon det.
Ska införa den regelt för lillebror också när jag känner mig tillräckligt motiverad. Han är nämligen envis som en gammal get och jag måste ju vara det jag med då :)
 
Sv: Hur sluta med napp?

Trodde inte det var möjligt men nu är det gjort.

För två dar sen gick indra med på att skicka alla sina nappar till bebisen i mammas mage så vi satte oss och skrev ett brev och målade en teckning och la det i ett paket med alla nappar och la på våran brevlåda. Och på kvällen hade hon lite svårt att sova och frågade vart hennes nappar är och då fick vi påminna henne om att dom har vi skickat till bebisen ju och då sa hon bara okej. Efter att ha somnat så sov hon hela natten utan problem och nu har det gått två dar och ibland frågar hon efter som men hon bråkar inte eller blir ledsen när vi säger att hon fortfarande skickast dom till bebisen. Dagen efter att hon skickat dom la vi lite godis i brevlådan som hon fick hämta själv och då sa hon att bebis skickat det bara för att bebis fick alla nappar och vi sa att det var en pressent från bebisen och nu använder hon inte napp alls och faktist gått himla bra och vi är så stola över henne
 
Sv: Hur sluta med napp?

För oss lämpade det sig så väl att E fick en ny kusin när det var dags att sluta med napp (2,5 år). Vi pratade med honom om att hans nya kusin kanske behövde nappen och att hans morbror som skulle komma och hälsa på kunde ta med sig den till lillkusinen. Morbror kom och var här i 2-3 dagar och när han skulle åka hem sprang E och hämtade sin napp och gav den till morbror. Han pratade lite om nappen sedan på kvällen, men därefter var det inga problem.
 
Sv: Hur sluta med napp?

Ja jag är lättad över att det faktiskt gått så bra som det gjort.

Nappen har varit hennes bästa vän verkligen. Fick hon den inte när hon ville så blev hon arg och ledsen och gick inte att ens prata med henne. Så blev det när vi slutade med napp på dagen och nu tänkte jag för mig själv, hur skall detta gå med att sluta helt.

Det ända som är att hon somnar inte lika fort på kvällarna längre utan ligger och sjunger och pratar med alla nallar men det gör inget för det är nog hennes sak att komma till ro utan att behöva ha napp.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 276
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Modest
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 230
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 096
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp