Hur släppa ihop äldre avelshingst med valack?

Sv: Hur släppa ihop äldre avelshingst med valack?

Själva ihopsläppet bör ske på vintern/senhöst.
Jag flyttade ner Max hit till skåne innan sommaren kom så jag vet inte hur han skulle ha reagerat men jag tror att det skulle gått bra. :)

Min 3 åriga hingst har gått med hästar sen han föddes i princip. För honom var det inga konstigheter.
Tyvär får han dock gå själv som det är nu.

3-åringa hingstar går inte att jämföra med en äldre avelshingst. Den jag kallar unghingst i mitt inlägg är 3 år och den går utan problem med valacker. Det är de äldre hingstarna som inte kan gå med valacker eller varandra eller unghingsten eftersom de gått ensamma många år. Det är helt annan kraft i aggressionen hos en äldre hingst jämfört med en ung. En 3-åring ja, det är kanske inga problem och särskilt om den är van från början vid dessa kompisar.

Men vad har du för erfarenhet av att släppa ihop en äldre som gått ensam till nu? Det var ju vad frågan gällde eller hur?

Det beror ju på hur din o hingsten är som individer.

sen vet man aldrig vad som kan hända. Behöver bara vara en liten miss i kommunikationen eller att t.ex. ett sto rids förbi hagen för att förvandlingen ska ske.

Jag hade min val. i boxen brevid en hingst o en mitt emot- nära.
Min häst kunde inte utnyttja sin långsmala box eftersom hingsten brevid hoppade upp o högg över väggen- 180 hög bara. Ägaren hade inte räknat med att ha hingstar- 170+.

Fick flera täcken sönderbitna o även ländtäcke- när vi skulle passera i den smala stallgången. Så om inte annat för din täckesekonomi- kanske.

Min häst kunde inte utnyttja sin långsmala box eftersom hingsten brevid hoppade upp o högg över väggen- 180 hög bara. Ägaren hade inte räknat med att ha hingstar- 170+.

:crazy: Stackaren att behöva vara rädd i sin egen box:cry:

TS:

Det kan ju gå bra om avelshingsten är ny i stallet - till att börja med:cool: Men tänk på att hingstar till skillnad från valacker är som okastrerade hanhundar -pinkar in revir:angel: Rätt som det är kanske han inte längre vill ha valacken inom sitt revir, när det dyker upp ston, tex och jagar valacken över staketen:crazy:

En ung hingst som gått med andra äldre valacker hela tiden är en annan sak, den vågar inte sticka upp - kanske.

har två hästar en hingst och en valack som går tillsammans i hagen.
när de kom hem till oss,så kom hingsten hit en vecka innan valacken anlände.
båda två kom från olika delar i landet ock kände inte varann,
båda var då fjorton år gamla.

hingsten har betäckt innan han kom till oss och han gör det hos oss också.han hade gått ihop med andra hästar innan.

när valacken kom så fick de stå i stallet och bekanta sej med varann genom gallret över natten,på morgonen efter släppte vi i hop dem eftersom allt var lugnt,det som hände var att hingsten gick efter valacken och kollade av honom ,efter några minuter gick de lugnt tillsmmans och betade.
detta var i juli månad och vi har inga ston inom synhåll,dock passerar ston förbi hagen på ridturer mm. utan problem.

när vi har ston hemma för betäckning så går det bra att ha hingsten med valacken och stona i hagen mittemot så länge inget sto är brunstigt,
när stona går i brunst vill han vakta sina ston och patrullerar vid staketet och valacken får hålla sej i andra änden.
vi brukar dock låta valacken gå i egen hage brevid hingstens hage under dessa perioder,dels för att inte utmana ödet och dels för att det är lättare att hantera med bla in och uttag ur hagen mm med en hingst som skall ha koll på allt som händer,vill ju heller inte råka få med en valack av misstag med ut genom grindhålet när vi tar ut hingsten för betäckning,säkerheten går ju först.

så för oss har detta funkat väldigt bra men man får nog se till individerna och det är långt ifrån alla som funkar så bra som dessa två men de är ju heller inte de enda som funkar i hop.

ingenting är omöjligt bara man ser till säkerheten och individerna i första hand och har med i beräkningen att det kanske faktiskt inte går oxå.

/k

Så jag skulle nog tänka efter en och två gånger i alla fall, för det är inte lätt att gripa in när jakten och slagsmålet redan är i full gång.......
Det kan bero på omständigheter, men varför chansa.:confused:

Det är just det som jag är rädd för oxå.

Det beror ju på hur din o hingsten är som individer.

sen vet man aldrig vad som kan hända. Behöver bara vara en liten miss i kommunikationen eller att t.ex. ett sto rids förbi hagen för att förvandlingen ska ske.

Fick flera täcken sönderbitna o även ländtäcke- när vi skulle passera i den smala stallgången. Så om inte annat för din täckesekonomi- kanske.

Hur de är som individer med mig är ju en helt annan sak jmf med om man skulle släppa ihop dem. Båda två är som änglar i alla lägen och jag har aldrig sett någon aggression hos hingsten men det betyder ju inte att han inte kan bli aggressiv under speciella omständigheter.

T o m 2 individer som har vuxit upp tillsammans kan bli osams en vacker dag. Är det en hingst med är det mkt hormoner med i spelet som kan skifta- bara sådär.

Ska du prova?

Ni är så bra på att läsa ursprungsinläggen :angel:

Jag vet inte ens vart hingsten stått/står sedan vintern 00 då jag träffade honm.

Men ni får gärna fortsätta diskutera :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 762
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024