Hur skulle ni lastat?

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag vet att det finns en miljon lastningstrådar och jag behöver inte hjälp. Jag är bara nyfiken på hur andra skulle lösa följande problem.

En ponny är mycket svårlastad. Hon är inte rädd, det är bara inte roligt att gå in i transporten. Att stå i transporten och att backa ut ur den är inga som helst problem.
Hur skulle ni lastat den ponnyn?

Jag har alltså ett knep som funkat på ponnyn i 7,5 år och vill nu se vilka förslag andra har. Det brukar vimla av förslag om NH-tränare i det här forumet och jag kan redan från start meddela att det inte fungerade.
Så, hur skulle du göra?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Jag har en tjurskalle, han är väldigt resvan och så länge man inte ger honom nån utväg så kliver han på direkt utan tjafs, men 2 ggr har jag knutit en jacka över huvudet på honom och knuffat in honom då jag blivit så trött på att han beter sig som en åsna..

Du skriver ju inte vad hästen gör men jag skulle tagit ett rep och en lädergrimma och satt på hästen, gått in i transporten, lindat repet runt bommen, hållt i och dragit in den.

Jag har en tjurskalle, han är väldigt resvan och så länge man inte ger honom nån utväg så kliver han på direkt utan tjafs, men 2 ggr har jag knutit en jacka över huvudet på honom och knuffat in honom då jag blivit så trött på att han beter sig som en åsna..

Du skriver ju inte vad hästen gör men jag skulle tagit ett rep och en lädergrimma och satt på hästen, gått in i transporten, lindat repet runt bommen, hållt i och dragit in den.

Det är det vi har gjort med den här ponnyn. En tröja över huvudet och hon går rakt in med spetsade öron. Så har hon gjort i 7,5 år ;) När man tar fram tröjan så ser hon lika glad ut varje gång :p
Jag trodde inte att ngn skulle föreslå det så snabbt :)

Det går inte att göra som du föreslog. Hon blir förbannad, hon sparkar, reser sig, gör utfall, slänger sig hit och dit och är helt enkelt väldigt sur. Det finns nog inte många som orkar hålla kvar henne då. Och det måste vara ett sätt där två tjejer kan lasta henne utan problem eftersom det oftast är så det ser ut när det är tävlingsdags :)

Fast jag kan lasta min stora travare genom att ha repet, jag gör alltid så. Först protesterade han men jag orkar hålla emot, och jag är tjej.

Jackan/tröjan är faktiskt oslagbar.. men det ser lite knäppt ut kanske.

En tidigare tävlingsponny lastades med jacka, funkat hela hans (mkt) tävlingsfyllda liv.

Jag har inga erfarenheter av att dra in dem i grimma, tar hellre linor isf. Bara man håller huvudet rakt in (är rätt lätt även om de reser sig om man är påpasslig) så har de ingen annan möjlighet än att gå in. Men då krävs ju minst tre pers (föredrar två linor framför en) och då går det ju bort för er.

Fortsätt med jackan om det funkar tycker jag.

Men Lazio: du drar bara repet runt bommen, inte flera varv eller?

Jag skulle ha försökt lösa ursprungsproblemet - ledarskapsfrågan. :smirk:
Det tar förmodligen lite tid, men när det väl fungerar så känns det väldigt skönt. :) Jag har haft en envis och bestämd häst som absolut inte ville höra talas om att gå in i en transport, knappt ens lämmen, så jag vet vilka problem det kan vara. Har varit med om flera timmars långdragen lastning pga detta, men ej längre. ;)

Jag vet av erfarenhet att det är många som har döva öron inför detta. De fortsätter hellre med linor, kedjor, huvor etc och det är väl deras val, de kanske gillar det, vad vet jag. Vill de ha hjälp får de väl be om det då.

Fast jag kan lasta min stora travare genom att ha repet, jag gör alltid så. Först protesterade han men jag orkar hålla emot, och jag är tjej.

Jackan/tröjan är faktiskt oslagbar.. men det ser lite knäppt ut kanske.

Slänger han sig eller står han bara som en tjurig åsna?

Jo, Cinnas tröja är så fruktansvärt ful också :p Men hon gillar den och det räcker för oss ;)

En tidigare tävlingsponny lastades med jacka, funkat hela hans (mkt) tävlingsfyllda liv.

Jag har inga erfarenheter av att dra in dem i grimma, tar hellre linor isf. Bara man håller huvudet rakt in (är rätt lätt även om de reser sig om man är påpasslig) så har de ingen annan möjlighet än att gå in. Men då krävs ju minst tre pers (föredrar två linor framför en) och då går det ju bort för er.

Fortsätt med jackan om det funkar tycker jag.

Hoho, Cinna gör allt utom går in om man använder linor ;) Det är också provat innan vi märkte att tröjan funkade bra.
Vi har inga som helst planer på att sluta lasta med tröja eftersom det fungerar. Det är bara lite intressant att se vilka, mer eller mindre dumma, förslag som kommer fram i Hästhanterings-forumet ;)

Jag skulle ha försökt lösa ursprungsproblemet - ledarskapsfrågan. :smirk:
Det tar förmodligen lite tid, men när det väl fungerar så känns det väldigt skönt. :) Jag har haft en envis och bestämd häst som absolut inte ville höra talas om att gå in i en transport, knappt ens lämmen, så jag vet vilka problem det kan vara. Har varit med om flera timmars långdragen lastning pga detta, men ej längre. ;)

Jag vet av erfarenhet att det är många som har döva öron inför detta. De fortsätter hellre med linor, kedjor, huvor etc och det är väl deras val, de kanske gillar det, vad vet jag. Vill de ha hjälp får de väl be om det då.

Hihi, sådana här inlägg är roliga. Jag tänker faktiskt skratta åt det. Ledarskapsproblem, visst visst. Kalla det vad du vill. Ponnyn ifråga går fram överallt och är mkt lydig och väluppfostrad men har samtidigt mer vilja än många andra. Till och med för att vara ponnysto ;)

Men visst, vad anser du skulle vara problemet och hur skulle det lösas?

(Det är så roligt att se vilka idéer folk kommer med :p )

Hoho, Cinna gör allt utom går in om man använder linor ;) Det är också provat innan vi märkte att tröjan funkade bra.
Vi har inga som helst planer på att sluta lasta med tröja eftersom det fungerar. Det är bara lite intressant att se vilka, mer eller mindre dumma, förslag som kommer fram i Hästhanterings-forumet ;)

Vad gör hon då?

Fö skulle jag nog vilja säga att erat problem är ju att hon någon gång i tiden säkert blivit utsatt för div lastningsförsök som inte lyckats pga att människorna inte haft tålamod nog. Har hästen "vunnit" en eller flera sådana långdragna processer så är det är väldigt hård nöt att knäcka för gemene man.

Men en sådan häst hade varit jättekul o se abetas av ngn som verkligen KAN och har stor vana av lastningsproblem. Då borde säkert div NH-metoder funkat utan våld. Men frågan är ju om man som hästägare vill engagera sig i ngt som inte skapar problem i vardagen (eftersom det funkar så bra med jacka för er). Det tycker jag är upp till var och en att bestämma och sålänge det inte går ut över hästen så tycker jag att man får acceptera det.

Öhm, jag vet inte om det var ett svar till TS eller nepthys eller ingen alls, bara lite tankar från mig. Jag förstår både TS o nepthys dock tycker jag att det bör hållas bra ton i tråden för detta kan bli intressant jue :)

Hihi, sådana här inlägg är roliga. Jag tänker faktiskt skratta åt det. Ledarskapsproblem, visst visst. Kalla det vad du vill. Ponnyn ifråga går fram överallt och är mkt lydig och väluppfostrad men har samtidigt mer vilja än många andra. Till och med för att vara ponnysto ;)

Men visst, vad anser du skulle vara problemet och hur skulle det lösas?

(Det är så roligt att se vilka idéer folk kommer med :p )

Jag kan bara hålla med, så fort det är ngt som, så är det alltid ngn som börjar skrika om ledarskap osv, o jag tror inte ett dugg på det där, hästar är hästar o människor är människor.

Min är oxå svår ibland när det passar honom, han far runt som en stålle men vi försöker bara hålla huvudet rakt sen mota med kvast, inte slå utan bara mota, när han fart fram o tillbaka över lemman fem minuter ger han upp o går in. Fick fö tipset av en NH o Western tränare :p

Jag håller med dig i form av att hästen helt enkelt har kommandot i den situationen, därför går den inte in på, ett för mig, normalt sätt.

Det handlar om vanlig hästhantering, det behövs inga speciella metoder. Hästpsykologi skulle jag snarare säga. Detta kan man använda sig av i alla situationer, men alldeles för ofta är vi människor fullt upptagna med oss själva eller icke observanta på hästens eventuella reaktioner.
Oftast är det lättare att lära sig hur hästen fungerar i helt andra situationer, långt bort från en hästtransport.

Så gott som överallt där hästar ska lastas ser jag samma problem med lastningen, inte ett dugg ovanligt. Ur går bra men in går inte alls. Det är där man lättast ser förhållandet häst-människa drivet till sin spets, vad de verkligen går för tillsammans.

Men, TS verkar tycka bra om sitt lastningssätt och då säger jag bara: Varsågod och fortsätt. :) Om TS vill ha hjälp kommer denne säkert att be om det.

Fö skulle jag nog vilja säga att erat problem är ju att hon någon gång i tiden säkert blivit utsatt för div lastningsförsök som inte lyckats pga att människorna inte haft tålamod nog. Har hästen "vunnit" en eller flera sådana långdragna processer så är det är väldigt hård nöt att knäcka för gemene man.

Men en sådan häst hade varit jättekul o se abetas av ngn som verkligen KAN och har stor vana av lastningsproblem. Då borde säkert div NH-metoder funkat utan våld. Men frågan är ju om man som hästägare vill engagera sig i ngt som inte skapar problem i vardagen (eftersom det funkar så bra med jacka för er). Det tycker jag är upp till var och en att bestämma och sålänge det inte går ut över hästen så tycker jag att man får acceptera det.

Öhm, jag vet inte om det var ett svar till TS eller nepthys eller ingen alls, bara lite tankar från mig. Jag förstår både TS o nepthys dock tycker jag att det bör hållas bra ton i tråden för detta kan bli intressant jue :)

Med oss har hon aldrig vunnit utan hon har alltid slutat i transporten. Vad som gjorts innan det vet jag förstås inte och kan inte heller påverka. På snart åtta år har hon alltså inte vunnit.

Lastningsproffs, som vi blivit rekommendera av andra som haft lastproblem, har fått ge upp ;)
Vi provade för att se om det skulle funka och det gjorde det alltså inte.

Cinna är ju nöjd och glad med sin tröja men jag vet ju att vissa inte gillar den metoden. (Jag tycker alla metoder är bra så länge de funkar och ingen tar skada av det.)
Vi provar alltid en gång utan tröja och hon går upp på lämmen och går sen av. Vi tar då upp henne på lämmen igen och backar henne en rejäl bit bakåt. Nu tras tröjan fram och Cinnas öron fälls fram. Tröjan tas på, hon börjar direkt lyfta frambenen för att gå upp på lämmen och går rakt in i transporten. Därinne står hon lugnt och snällt medan lämmen fälls upp, hon binds fast och tröjan tas av :)

Jag håller med dig i form av att hästen helt enkelt har kommandot i den situationen, därför går den inte in på, ett för mig, normalt sätt.

Det handlar om vanlig hästhantering, det behövs inga speciella metoder. Hästpsykologi skulle jag snarare säga. Detta kan man använda sig av i alla situationer, men alldeles för ofta är vi människor fullt upptagna med oss själva eller icke observanta på hästens eventuella reaktioner.
Oftast är det lättare att lära sig hur hästen fungerar i helt andra situationer, långt bort från en hästtransport.

Så gott som överallt där hästar ska lastas ser jag samma problem med lastningen, inte ett dugg ovanligt. Ur går bra men in går inte alls. Det är där man lättast ser förhållandet häst-människa drivet till sin spets, vad de verkligen går för tillsammans.

Men, TS verkar tycka bra om sitt lastningssätt och då säger jag bara: Varsågod och fortsätt. :) Om TS vill ha hjälp kommer denne säkert att be om det.

Jag bad dig berätta vad som var tokigt med hästhanteringen så då får du gärna berätta det :)
Cinna gör allt för mig, verkligen allt, utom att gå in i transporten. Det finns inte ett tillfälle då hon inte följt mig, förutom transporten.

Jag kan bara hålla med, så fort det är ngt som, så är det alltid ngn som börjar skrika om ledarskap osv, o jag tror inte ett dugg på det där, hästar är hästar o människor är människor.

Min är oxå svår ibland när det passar honom, han far runt som en stålle men vi försöker bara hålla huvudet rakt sen mota med kvast, inte slå utan bara mota, när han fart fram o tillbaka över lemman fem minuter ger han upp o går in. Fick fö tipset av en NH o Western tränare :p

Och just Cinna är en väldigt speciell ponny. Hon har så otroligt mkt vilja att jag ibland baxnar. Samtidigt är hon otroligt ärlig och skulle aldrig svika mig. Hon följer mig överallt, utom in i transporten. Skulle man be henne gå på en vanlig buss skulle hon antagligen göra det ;)

Som tidigare sagts, detta är intressant!

Jag är absolut inte NH-anhängare överhuvudtaget, men iom att jag köpte min häst som treåring och ganska lite hanterad innan inridningen påbörjat ca 1 månad tidigare så var jag noga med att han skulle lyssna till mig från marken framförallt. Anledningen till det var också att han då var ca 170 cm och har på de 1,5 åren jag har haft honom växt ca 10 cm och väger dryga 700 kg.

Detta har nu gett resultat i lastningen :) För precis som trådskaparen funkar det utmärkt att lasta honom med tröja för ögonen, då går han rätt på, tills man tar av tröjan.. Då blir han ängslig.

Jag vill att min häst ska vara trygg även i transporten, därför har jag nu börjat träna honom att gå in utan tröja för ögonen. Det gick inte alls i början, han gick upp något steg på rampen, sen tillbaka igen. Men, med tålamod och lugn har han nu börjat gå in före mig tom, målet är att han ska gå in helt utan mig, och vi har kommit en liten bit på vägen. Nu kan vi dessutom stå inne i släpet långa stunder tillsammans innan jag får bestämma att vi går ut igen. Jag är övertygad om att han kommer gå att lasta själv när vår relation har stärkts ytterligare och vi har lagt ner många fler timmar på att träna detta. Jag tror absolut att det är som med allt annat när det gäller hästar, man måste träna och förstå sin häst för att uppnå goda resultat. :)

Min häst har varit enormt tjurskallig, ställer sig upp, slår nästan över, sätter sig på arslet.. o jaa.. är allmänt dum! går rakt över mig etc etc... vägrar vända åt vänster... jaa allt..

har haft stora problem med att köra henne smalt. MEN sen lånad ejag en stor transpirt, boggie, med Plast mellanvägg. Breddade inte ens, och hästen går rätt på och inga svårigheter alls att köra smalt. Och att lasta smalt då?! det har ALDRIG GÅTT och nu bara lunkade hon in och stod där helt nöjd.

Jag tror på att transporten har STOR betydelse. Den här var stor, hade plastmellanvägg, och väldigt ljus.
Den vi brukar ha har plywood vägg eller vad det är, rätt smal och ganska trång.

jo, jag vet exakt vad du menar och det var där jag gjorde misstag från början. När jag tvingade in min häst i alldeles för små släp... :( jag insåg inte hur stor han faktiskt var.

Nu när vi tränar gör vi det i ett Umesläp fast utan inredning. Bara för att få honom att förstå att han faktiskt får plats där inne. Och utan mellanvägg och bommar så får han ju plats och mycket mer :)

Jag kommer köra honom i ett Henra 1-hästars som är 130 brett, det står han riktigt bra i och har "luft mellan bommarna" :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka