Hur skulle ni lägga upp....

Sv: Hur skulle ni lägga upp....

Jag håller med Eva. Klarar man inte av att hålla lektioner i det absolut mest elementæra før kompletta nybørjare och kænna att man måste fråga någon på detta forum - ja, då skall man væl kanske avvakta några år med det. Jag tycker inte Evas inlægg var lågt. Det var ærligt menat.
Man måste också tænka på konsekvenserna. Gæller førsækring om något hænder? Tævlar du non pro klasser? Då får du inte ta emot någon som helst ersættning. Vad hænder om det inte går så bra - vilket intryck får då omgivningen av sporten? Osv! Osv! Osv!

Jag tycker att man alltid ska börja med grunderna oavsett hur mycke eller lite ryttaren kan från början.

Sits, hjälpgivning och dom enklare rörelserna.
Om man går igenom allt så kan man sedan anpassa fortsättningen till hur bra ekipaget klarar det.

Och så ska man tänka på att det en ryttare knappt klarar av i skritt klarar dom ännu sämre i trav. ;)

Många blir förvånade över att dom ska skritta så mycke. Western ska ju vara fartfyllt med fladdrande manar och gruset sprutandes om hovarna. :rofl:

Visst är det så! Många tror att det bara handlar om fart och fläkt.
Vi kommer ta det massa lungt i början iaf, med mycket markarbete.
:banana:

Jag håller med Eva. Klarar man inte av att hålla lektioner i det absolut mest elementæra før kompletta nybørjare och kænna att man måste fråga någon på detta forum - ja, då skall man væl kanske avvakta några år med det. Jag tycker inte Evas inlægg var lågt. Det var ærligt menat.
Man måste också tænka på konsekvenserna. Gæller førsækring om något hænder? Tævlar du non pro klasser? Då får du inte ta emot någon som helst ersættning. Vad hænder om det inte går så bra - vilket intryck får då omgivningen av sporten? Osv! Osv! Osv!

Men vad är det med folk?
Jag har redan förklarat, tycker jag iaf!! att jag KAN mycket väl ge basic lektioner. Jag har planering för ridlektionerna. Men jag ville ha tips!!?? Är det kanske förbjudet??
Det har du iofs ingenting me o göra men ersättningen får jag inte ut genom lektionerna, de äger en butik och jag får ta lite därifrån/rabatt. NÖJD??!!
Jag har även hållt lektioner tidigare, med och utan hjälp av min egna westerntränare. Men det kan alltid vara bra att få lite tips.
Men det verkar ni inte fatta...

Hur trög kan man vara...

Jag tycker det vore en jättebra idé att hålla lite lektioner på lägre nivå! Både för din och dina elevers skull.
Om du känner att du är duktig och har fått mycket bra creds från "riktiga" tränare, så tycker jag du ska tuta och köra.
Jag menar, var tror ni "riktiga" tränare fick sin tränargrund ifrån. Inte enbart en utbildning, utan också mycket övning från att stå på ridbanan och skrika på andra, och att få se ekipagens utveckling under dina lektioner. Nyttigt nyttigt!
Sen kanske du inte ska ge dig på dig några svårare lektionsmoment, men somsagt, känn efter din egen förmåga och kör på efter den!

Jätteskoj idé tycker jag!
Så nu till trådstartens fråga.
Jag tycker du ska ta en lektion först och se vart ryttarna ligger i både engelsk och westernnivå, och sen disskutera fram med dom efter kapacitet på både ryttare och häst, hurvida ni ska lägga träningen!

Jag tycker det vore en jättebra idé att hålla lite lektioner på lägre nivå! Både för din och dina elevers skull.
Om du känner att du är duktig och har fått mycket bra creds från "riktiga" tränare, så tycker jag du ska tuta och köra.
Jag menar, var tror ni "riktiga" tränare fick sin tränargrund ifrån. Inte enbart en utbildning, utan också mycket övning från att stå på ridbanan och skrika på andra, och att få se ekipagens utveckling under dina lektioner. Nyttigt nyttigt!
Sen kanske du inte ska ge dig på dig några svårare lektionsmoment, men somsagt, känn efter din egen förmåga och kör på efter den!

Jätteskoj idé tycker jag!
Så nu till trådstartens fråga.
Jag tycker du ska ta en lektion först och se vart ryttarna ligger i både engelsk och westernnivå, och sen disskutera fram med dom efter kapacitet på både ryttare och häst, hurvida ni ska lägga träningen!

Tack så jättemycket för ett klokt svar efter ett par personers envisa nedtryckande av min ev förmåga.. :angel:
Precis så har jag inte tänkt ge mig på något svårare förrän jag är redo för det, jag kan ju träna min egen häst, men har inte kommit tills dess att jag kan lära ut det ännu.
Så det blir enklare moment och rörelser.
Tack så mycket!! :bow: :banana: :D

Javafan, man ska inte lyssna på allt.
Det är lätt att vara proffisionell och petig ända tills den dagen man själv kommer på att det vore himla skoj.

Jag har hållt många lektioner i mitt liv och det är då ingen häst som gått sönder för det. Finns inget som säger att man inte kan ha vettiga åsikter även om man inte har en tränarlicens på pappret.

/ Johanna, blivande beridare i eget stall under "mammas" vingar med ungefär 37års erfarenhet - men inte tränare på pappret.

Javafan, man ska inte lyssna på allt.
Det är lätt att vara proffisionell och petig ända tills den dagen man själv kommer på att det vore himla skoj.

Jag har hållt många lektioner i mitt liv och det är då ingen häst som gått sönder för det. Finns inget som säger att man inte kan ha vettiga åsikter även om man inte har en tränarlicens på pappret.

/ Johanna, blivande beridare i eget stall under "mammas" vingar med ungefär 37års erfarenhet - men inte tränare på pappret.

Tack, jag behövde höra detta :D
:banana: :bow:

• Ta reda på elevens mål med sin träning och ridning.
  • Tidigare erfarenheter av just western ridning?
  • Några specefika problem/buggar i ridningen?
  • Börja från grunden, i Skritt.
    Utan en bra sits, balans är det svårt att rida.
    Lära om styrningen så att den inte sker på engelsk vis.
    osv.
  • Ge dina elever hemläxor att jobba på till nästa träning.
  • Var noga med att förklara för dem på ett sätt somär pedagogiskt
    och lätt att förstå.
  • Gå inte för fort fram och ta gärna ett kliv tillbaka ibland
    för att påminna om viktiga grundbitar.
  • Ha fantasi och gör lektionerna till något roligt. Samtidigt som
    styrningen slipas på kanske det görs över och genom bommar???
  • Glöm inte att fråga om dom förstår och dom är nöjda..

Lycka till !!!

Men vad är det med folk?
Jag har redan förklarat, tycker jag iaf!! att jag KAN mycket väl ge basic lektioner. Jag har planering för ridlektionerna. Men jag ville ha tips!!?? Är det kanske förbjudet??
Det har du iofs ingenting me o göra men ersättningen får jag inte ut genom lektionerna, de äger en butik och jag får ta lite därifrån/rabatt. NÖJD??!!
Jag har även hållt lektioner tidigare, med och utan hjälp av min egna westerntränare. Men det kan alltid vara bra att få lite tips.
Men det verkar ni inte fatta...

Hur trög kan man vara...

Jag ser inte mig sjælv som speciellt trøg. Snarare får jag intrycket av, nær jag læser ditt inlægg, att min tankeverksamhet verkar gå med ljusets hastighet medan du sniglar på. Jag skiter væl om du riskerar din non pro status eller inte! Men du kanske inte skiter i det -vad vet jag.
Varfør fråga øver huvud taget? Antingen kan du det du behøver och behøver dærfør inte fråga i detta forum, eller också så kan du inte och då ær frågan lika meningsløs før du kan ændå inte læra dig nåt praktiskt genom att læsa svar. Ær man dessutom missnøjd med icke førvæntat svar så ær frågan dubbelt meningsløs.
Men vad ær det med folk!:banana:

Tack för den!? vad är ditt problem?
Jag kan det jag behöver, men det är alltid kul att höra andras synpunkter. och som jag skrev tidigare så kanske jag borde formulerat det mer ungefär " hur skulle du som elev vilja ha lektionerna upplagda" eller något annat.
Vad tusan är ditt problem!? ska du förbjuda alla att fråga efter tips?

• Ta reda på elevens mål med sin träning och ridning.
  • Tidigare erfarenheter av just western ridning?
  • Några specefika problem/buggar i ridningen?
  • Börja från grunden, i Skritt.
    Utan en bra sits, balans är det svårt att rida.
    Lära om styrningen så att den inte sker på engelsk vis.
    osv.
  • Ge dina elever hemläxor att jobba på till nästa träning.
  • Var noga med att förklara för dem på ett sätt somär pedagogiskt
    och lätt att förstå.
  • Gå inte för fort fram och ta gärna ett kliv tillbaka ibland
    för att påminna om viktiga grundbitar.
  • Ha fantasi och gör lektionerna till något roligt. Samtidigt som
    styrningen slipas på kanske det görs över och genom bommar???
  • Glöm inte att fråga om dom förstår och dom är nöjda..

Lycka till !!!

Tack så mycket!:bow:
Jag känner till det mesta av det du skrivit, men det är alltid bra med tips. även den bästa behöver det, men det verkar inte vissa i d i o t e r förstå.... ;)

Knapplån: Självklart ska vi som ridit western tillräckligt länge, kan tillräckligt mycket och har lust och fallenhet hjälpa de nya. Hur sjutton ska dom annars få chansen att lära. Vi har ju allt för få proffessionella tränare, dom är för dyra -framför allt om man är ny inom diciplinen och kanske inte ens vet om det är det här man ska satsa på, och som nybörjare är det kanske inte heller en proffsig tränare man behöver i starten...
Håller själv lektioner, tycker det är jättekul och skulle inte ha nåt emot att diskutera metoder och uppläggning av lektioner. Här på forumet har man ju dessutom både erfarna ryttare och nybörjare som kan ha mycket värdefula tankar kring hur man ska instruera.
Alla får vi idétorka ibland och det är jättebra om man ifrågasätter sig själv som instruktör: Kan jag göra annorlunda, finns det bättre sätt? Så stå på dig Lycanthrope!

..... men det verkar inte vissa i d i o t e r förstå.... ;)

Klart att man skall HJÆLPA VARANDRA! Mitt størsta problem just nu ær att jag blir kallad trøg och idiot bara før att jag tycker man skall tænka efter vad man gjør. Før mig låter det tværtom som ganska eftertænksamt.
Jag tycker inte att jag i mitt førsta inlægg hade fel i sak eller uttryckte mig respektløst. Dæremot respektløs i mitt andra, men vad gjør man nær man blir "pissed off".

Klart att man skall HJÆLPA VARANDRA! Mitt størsta problem just nu ær att jag blir kallad trøg och idiot bara før att jag tycker man skall tænka efter vad man gjør. Før mig låter det tværtom som ganska eftertænksamt.
Jag tycker inte att jag i mitt førsta inlægg hade fel i sak eller uttryckte mig respektløst. Dæremot respektløs i mitt andra, men vad gjør man nær man blir "pissed off".

jeje whatever *gäsp*

Woho! Ännu en vis människa! Du får gärna pma lite tips på hur du skulle lagt upp första gångerna. vad du skulle gått igenom, självklart beror detta på vad ekipagen kan.:angel: :)

Här kommer ett bra tips:

Dom ryttare som har svårt för dom delade tyglarna och att korta och länga dom brukar jag ge rådet att sitta i soffan framför tv:n på kvällarna och öva.
Kan du det bra i lugn och ro i en orörlig soffa så är det lättare då du sitter på en häst som rör sej. ;)

men det verkar inte vissa i d i o t e r förstå....

Att kalla folk för i d i o t e r för att man inte får önskvärda svar är väl ändå att ta i, även funderingar som inte är så roliga att höra kan vara nog så tänkvärda.
Tittar man dessutom i några av dina andra trådar så blir i alla fall jag betänksam i hur seriös du egentligen är. Men din attityd får stå för dig.

mvh Eva

Jag svarar på frågan hur jag som ryttare skulle vilja ha mina lektioner.

Jag vill kunna ha en dialog med min tränare. Jag vill kunna fråga och berätta och inte bara få order.

Jag vill få saker och ting förklarade för mig. "Det blev så för att........ om du gör så här istället så blir det..........

Jag vill få tips på övningar och saker att träna på till nästa gång.

Tittar man dessutom i några av dina andra trådar så blir i alla fall jag betänksam i hur seriös du egentligen är. Men din attityd får stå för dig.

mvh Eva

Nu får du faktiskt ta och förklara vad du grundar det där på!!!!?? För det va inte särskilt shyst. Du vet INGENTING om mitt liv och vad jag har för kunskaper och erfarenheter. Lågt!

Min attityd år mitt problem, jag har lätt för att ta åt mig, men det visar väl inte att jag är oseriös? Med tanke på vad jag gjort tidigare i mitt liv, som är mycket seriösa grejer, tävlat tränat osv.. så ska du knipa!

Nu får du faktiskt ta och förklara vad du grundar det där på!!!!?? För det va inte särskilt shyst. Du vet INGENTING om mitt liv och vad jag har för kunskaper och erfarenheter. Lågt!

Min attityd år mitt problem, jag har lätt för att ta åt mig, men det visar väl inte att jag är oseriös? Med tanke på vad jag gjort tidigare i mitt liv, som är mycket seriösa grejer, tävlat tränat osv.. så ska du knipa!

Jag kan läsa.
Och det är tråkigt att du har en sån aggresiv attityd.
Trots det önskar jag dig lycka i framtiden med lektioner eller vad det du månne vara.
En hel del bra tips och tänkvärda funderingar har du ju fått.

mvh Eva

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 356
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka