Hur skulle ni ha gjort?

Meibla

Trådstartare
Jag har haft Balto på foder i 9 månader snart, och p g a jobb, flytt och lite andra anledningar så kan vi inte ha honom kvar.
Har tjaffsat med ägaren i ett par veckor nu, men hon vägrar ta tillbaka honom, och anser att jag antingen fortsätter ha hunden tills hon hittat någon ny eller bekosta en avlivning.
Hon vet mkt väl att jag inte kan ha honom i nya lägenheten.

Är inte ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt? Dessutom så tycker hon det är svinigt att vi slänger över allt på henne när d gäller att hitta en ny ägare, men jag har gett henne några förslag på folk som jag vet vill ha honom, å som han dessutom känner, men nej, d duger inte.
Allt för att göra d jobbigare för oss känns d som. . Ska kanske tillägga att vi flyttar på fredag o innan dess måste jag ha en lösning :crazy:

Nu till frågorna..

1. Skulle ni ha hunden kvar, trots att ni inte får för hyresvärden, bara för att ägaren totalvägrar att ta tillbaka honom, även fast hon enl Skk's fodervärdsavtal är skyldig att göra det?

2: vem ska bekosta avlivningen? Fodervärden eller ägaren? Kan tillägga att hon anser att vi ska betala den enbart för att det är "akut". Vet inte om jag kan kalla det akut när hon vetat om det i snart 3 veckor :crazy:

Nån som har lust o hjälpa till? :crazy:

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Varför kan han inte bara flytta till de som ville ha honom och som kände hunden redan? Be de som ville ha honom att kontakta ägaren så de kan skriva nytt fodervärdsavtal. Om det finns folk som vill ha honom så förstår jag egentligen inte problemet och snacket om avlivning. :confused:

Jag vet faktiskt inte riktigt varför dom inte duger åt henne. Som d känns just nu så verkar hon göra allt för att jävlas med oss så att vi fortsätter ha honom :crazy: Dom har kontaktat henne, men hon vägrar gå med på nytt foderavtal eller att dom ens har honom på prov ett par veckor. Det är typ "pengar för hunden eller så avlivas han", att han ska få det bra verkar tydligen inte spela nån större roll :crazy:

Ägaren får inte neka er att lämna tillbaka hunden. Det är bara att åka dit och lämna igen den.

Du får under inga omständigheter avliva en fodervärdshund utan ägarens tillåtelse!

va skönt, då vet jag det.

nej nej.. vet att jag inet får avliva utan ägarens tillåtelse, men det är ju hon som vill att vi ska bekosta en avlivning bara för att hon vägrar ta tillbaka honom :crazy:

Det låter snurrig för mig, låter som att det är något av historien vi inte vet om? Verkar ju väldigt konstigt om hon vägrar låta dig ge hunden ett nytt hem, vägrar ta tillbaka den och istället vill att du avlivar honom.

Har du ingen aning om vad som inte är bra med de som vill ta över honom. Tycker du dom är bra? Fråga henne varför hon hellre ser att du avlivar hunden än flyttar honom till de som är intresserade.

Åk dit, lämpa av hunden, så får hon lösa det hela på egen hand utan att ni ska behöva bekymra er.

Anledningen till att hon inte vill att dom ska ta henne e för att dom vill ha en prövotid på ett par veckor, men d går hon inte med på. :S

Jag förstår att man som ägare inte vill att hunden ska valsa runt på prov till folk OCH att man kan bli irriterad på folk som inte begriper allvaret i att ta på sig en foderhund. Att ta en hund på foder för att 9 månader senare sätta sig i en situation som gör att man inte längre vill/kan ha hunden tycker jag är lite ansvarslöst och nonchalant.

Att ägaren inte är beredd att ta tillbaka hunden för att själv omplacera den är obegripligt och oseriöst förstås. Synd om hunden som hamnat i denna soppa.

Nu kanske du skrivit om hunden förut, men då har jag missat det.
Vad är det för hund? Om du har den på foder, hade hon inte tänkt den skulle gå i avel då? Hur kan hon isåfall tycka det är ok med avlivning?

Nu har ju Gnist skrivit som det är, så du kan ju bara åka och lämna hunden om du vill...

fast hunden tog jag nästan ENBART för att han satt instängd i en lägenhet hela dagarna och knappt fick gå ut och pissa. Och visst, det kanske är ansvarslöst att sätta sej i en situation där sambon får jobb 25 mil härifrån i en storstad efter att ha vart arbetslös i snart 1,5 år.
Och enda anledningen till att han inte kan flytta med är för att han helt enkelt inte trivs i stan, speciellt inte i en liten lägenhet. .
Sen är det så att han är opålitlig mot barn, vår dotter går bra än så länge, men andra är d lite si och så med, och eftersom vi ska få en till i mars så tänker jag inte chansa. har även fått veta i efterhand att han visat sån beteenden innan där han morrat/naffsat mot barn men det berättade hon inte från första början utan det kom fram för 2 veckor sedan.

Det är en 5 årig border collie hane.
Nej han är inte tänkt att ha i avel, utan det var mer att hon hade svårt att släppa taget om hunden som jag gick med på ett foderavtal.

Allting är löst nu iaf.. Hon kommer upp och hämtar honom i morgon. Sen om hon verkligen gör det återstår ju att se :crazy:

Bra fråga.. jag har inte fått ett enda papper på honom :crazy: har för mej att kennelnamnet börjar på Hede nånting.

Tycker hela historian verkar knepig ärligt talat - en kennel som håller hund instängd i lägenhet? Lämna ut på foder men inte tänkt till avel?

nej nej.. ingen kennel. kanske jag som va lite otydlig.. det är en privatperson. Anledningen till att jag har honom på foder är att hon inte ville släppa taget om honom helt och inte visste om han skulle gå i avel. Vilket han INTE ska nu p g a en incident för ett par veckor sedan.

Aha, tänkte väl det. Det blev så underligt, en BC kennel i lägenhet:angel:

hehe.

Till Alla:

Nu är "problemet" löst. Min lilla hårboll springer uppe bland molnen och leker med Mulle. :cry:
Efter att han avlivades så kom det fram från en kompis till ägaren att han har fart runt bland massa folk när hon vart lite nere och inte orkat ta hand om honom. och att han aldrig fått bo på ett o samma ställe mer än nån/några månader åt gången. Jag har haft honom i 9 månader och det är det längsta han bott hos någon på samma ställe under sina 5 år :(
Så det va kanske lika bra att han fick somna. Åhh va tomt det är utan honom nu. Dottern letar efter honom och ropar "ato ato" (hennes namn för Balto) :(

Var ju tråkigt att ni var tvungna att ta bort honom.
Var det inte en kompis som hade haft honom tidigare (om jag minns rätt).
Man tycker ju en kompis kunde ha lite förstående för er situation och låtit de som var intresserad av att ta över honom, kunde fått gjort det.

Jo det är en "sk" kompis som ägde honom och man tycker ju att hunden kunde fått en sista chans där han hade fått stanna livet ut, men d vägrade hon. :S

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 319
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 331
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv