hur skulle ni göra vid nyår?

dixy

Trådstartare
mina hästar står i uteboxar med 2 delade dörrar. kan alltså stänga in dom helt. tänkte att låta ljuset vara tänd och stänga dom övre luckorna så länge de pågår..
mitt ena sto är rätt stirrig av sig:grin: (2 varmblodiga travare)
hur skulle ni göra ?? stoppa bomull i öronen?
tacksam för svar :laugh:
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Jag har haft en tanke om att mina hästar skulle få sova inne (uteboxar) men efter inatt så tror jag de får sova ute.

Det blåste mkt inatt och en hel del saker ramlade ner på taket som stärrade upp hästarna. När de fick komma ut och äta kvällshöet i hagen så blev de mkt lugnare.

Vid sista april så var de också ute, tog en galopprunda i hagen men lugnade sig snabbt med hö längst bort i hagen.

Nej, det blir utegång med massor av hö att tugga på under nyår. Kommer nog även låta strålkastarna över hagen vara på så ljusskenen från raketerna blir mindre och de ser bättre vart de sätter hovarna om de får för sig att börja springa.

...om jag tänker efter så har de nog varit ute i hagen de flesta nätter det varit stökigt ute.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Jag har mina på lösdrift hemma på gården och kommer göra som vi brukar - vi firar tolvslaget ute i hagen :) Hästarna brukar mest undra vad vi gör ute mitt i natten, och bryr sig inte om smällar och ljussken...
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Har mina på en lösdrift som jag kan stänga till. Kommer att ha lyset tänt och stänga in dem i god tid. Funderar på att sätta på mammahäst en luva och ev tom ge lite lugnande innan det brakar loss. Unghästarna är jag inte ett dugg orolig för, tror inte de bryr sig ett skvatt snarare bara är nyfikna, men mamma häst vet jag reagerar starkt och är av typen panikspringer och eftersom jag har en ganska kuperad skogshage så är jag rädd att någon av dem kommer att skada sig.

Eftersom jag är nyinflyttad så har jag heller ingen aning om hur mycket det kommer att pangas runt i kring så jag vågar inte chansa... Inte i år i alla fall.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Min herre är väldigt skotträdd. Han kommer att få stå inomhus. Kommer även ta in honom tidigare än vanligt då det numera alltid ska smällas även på tidig eftermiddag av någon anledning. I boxen får han extra mkt hö och även en ny slicksten så att han har sysselsättning en längre tid.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Min står inne i stall men bor mitt i ett bostadsområde. Han är väldigt ljudkänslig och kommer få bommul i öronen. Sen kvällsfodras alla hästarna vid 12 slaget.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Min står inne i stall men bor mitt i ett bostadsområde. Han är väldigt ljudkänslig och kommer få bommul i öronen. Sen kvällsfodras alla hästarna vid 12 slaget.
Vi har allt tännt, radion på ganska högt o fodrar det sista efter tolv.

det har aldrig varit problem när folk på landet är medvetna om att hästar men framförallt hundar mår dåligt o folk har gjort sig omaket att går bort till skogen.

Tills för när vi fick nya grannar som har egna hästar som inte bryr sig om att ens titta till sina o skjuter väldigt nära.

Tja vad säger man:crazy: Idioter.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

vi är enbart fyra året runt-bebodda hus i vår by, och vi bor en bit bort från alla andra dessutom - skönt :)
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Vi har samma, alltså uteboxar. Ponnyn är inlåst medan storkillen går in ut över natten som han vill. I aug på villaavslutning (har ni väl inte i sverige) då det sköts raketer försökte vi mata stora hästen inne i boxen som vanligt. Vilket resulterade i att han tog en tugga, galopperade ut när det smällde, gick in igen... vi flyttade helt enkelt ut maten i hagen så fick han stå ute och titta på raketerna och äta. Lillponnyn är lugn så hon bryr sig inte.

Vi kommer att fira nyår hemma, dricka champagne ute i hagen med hästarna:love:
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Om du vet med dig att hon blir stirrig vid smällar och ljus hade jag gjort som du redan tänkt, dvs stängt och sen lyset på.

Vi har tack och lov inga skotträdda eller skrämda hästar i stallet jag står i nu, och det ligger så pass bra att det inte smälls så mycket , kloka grannar som själva har djur osv. Dessutom bor vi granne med en paintboll bana så våra hästar är vana vid att det smäller och smattrar och har sig. så det är lugnt och vi släcker som vanligt och tar in dem vanlig tid.

har dock stått i ett annat stall närmre stan där smällarna och ljusskenen var förskräckliga och började redan tidig eftermiddag. där fick vi ta in dom, dessutom hade vi en otroligt skotträdd häst, så vi fick täcka över fönstren i stallet och ha tänt den natten, ändå var hästen rädd i ett dygn efteråt varje nyår. kraken.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Har hästarna på lösdrift, men funderar på att ta in dem i boxarna under nyårsnatten. Min häst kan bli ganska rädd och jag är rädd att hon skadar sig.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Våra hästar har vi på lösdrift men på nyårsafton får dom komma in i stallet. Tycker att det är lugnast så.
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

Mina kommer gå ute i padocken. Den ena hästen är orolig av sig, men jag tror hon lugnar sig av de andra.
Och jag tror de mår bättre av att "se" smällarna, än att bara höra dom.

Det kommer förhoppningsvis inte smälla så mycket föresten
 
Sv: hur skulle ni göra vid nyår?

I ditt fall hade jag stängt överluckorna och lämnat ljuset på. Förmodligen hade jag satt bomull på dem också, om de är vana vid det sen tidigare och inte ogillar det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 436
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 736
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp