Hur skulle ni göra i denna situation?

NiNi

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till följande problem...
En bekant, som kör slaktbil, kom hem med en jättefin ardennervalack för två veckor sedan. Hästen skulle slaktas för hans ägare hade dött och ingen kunde ta hand om hästen. Det hela slutade med att hästen fick följa med chauffören hem där han släpptes ut i en hage och där har han gått sedan dess. Han vill inte låta sig fångas. Hagen ligger på ett gärde och är rätt så stor så han har gott om plats att komma undan på. Nu är det sagt att om man inte kan fånga hästen så kommer han att avlivas. Hästen är 14 år, körd i skogen och stambokförd. Han växte upp som enda häst hos sin förra ägare (han som dog) och personligen tror jag att han känner sig helt förvirrad. Jag tycker att det är helt galet att avliva denna häst men hur gör man för att få kontakt med honom? Han är jätteledsen...
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till följande problem...
En bekant, som kör slaktbil, kom hem med en jättefin ardennervalack för två veckor sedan. Hästen skulle slaktas för hans ägare hade dött och ingen kunde ta hand om hästen. Det hela slutade med att hästen fick följa med chauffören hem där han släpptes ut i en hage och där har han gått sedan dess. Han vill inte låta sig fångas. Hagen ligger på ett gärde och är rätt så stor så han har gott om plats att komma undan på. Nu är det sagt att om man inte kan fånga hästen så kommer han att avlivas. Hästen är 14 år, körd i skogen och stambokförd. Han växte upp som enda häst hos sin förra ägare (han som dog) och personligen tror jag att han känner sig helt förvirrad. Jag tycker att det är helt galet att avliva denna häst men hur gör man för att få kontakt med honom? Han är jätteledsen...

öhm, ni kanske kan använda er av NH-light...
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

har nån provat o gå ut o sätta sig i hagen med ryggen mot hästen o sitta o pyssla med nått? .. kan ju sitta med en hink med foder av nått slag o plocka lite med det.. göra pållen nyfiken.. kan ju ta evigheters evigheter .. men oftast så tar nyfikenheten överhanden och om du bara sitter där kan du ju inte vara så farlig...

tror det kan funka bättre än att ge sig in ett gäng o försöka tränga in han i ett hörn eller nått, det skapar ju bara mer stress och inte direkt mycket förtroende mellan häst-människa..
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

Man kan testa "Indianen". Gå efter hästen och se till att han går undan, fortsätt med det jättelänge, tillsist kommer han att följa efter dig.
Har prövat flera gånger och det fungerar alltid.
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

oj, det låter ju helt otroligt! Är inte det olagligt att göra så? "Ta hand om en slakthäst" eller hur man ska uttrycka sig..
Jag håller med både tindre och swe, det är två användbara metoder. Låt hästen vänja sig vid omgivningarna långsamt, har han bott på samma ställe hela livet blir det mycket för hjärnan nu.
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

NH-light, typ det som dom andra skrev över mig här :)
 
Sv: Hur skulle ni göra i denna situation?

Hoppas verkligen att stackars hästen får en andra chans!!
Som andra skrev- prova att gå efter honom så att han viker undan, bara gå lugnt efter inte jaga, efter typ (känns så) en evighet är rollerna ombytta, han kommer att följa dig...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 233
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp