Hur skulle ni gjort?

Ellyne

Trådstartare
Rådgivning igen... Liknande dilemma som förra tråden.
Mitt varmblod har bra hull, men är ganska svagt musklad i överlinjen.
Pga höbrist kommer vi byta hö så ofta att man inte kan ta analys. :(
9 kg hö är allt som ingår i hyran. Trodde förut man kunde köpa till extra av stallägaren, men som sagt höbrist... så det går inte. :crazy:
Hästen: ca 580 kg, 165 cm, normalfödd.

Nu äter han 9 kg hö, 1 kg lusern och invänjs på soja eftersom lusernet inte gjort så mkt skillnad de senaste veckorna.
9 kg är inte mycket att tugga på även om det skulle funka näringsmässigt.
Men är det jättelite enligt er eller kan det funka?

Som rubriken: Hur skulle ni gjort?
Olika alternativ:
* Fortsatt med samma som nu. Problem: liten hömängd
* Öka lusern. Problem: Dyrt!
* Leta hö på annat håll och ge extra av det. Problem: Hitta hö, förvaring.
* Nåt annat???

Låter inte som så mycket problem kanske men jag är helt förvirrad. Vad är bäst för hästen? Vad är snällast mot min plånbok? Här omkring ligger hö på ca 2,5kr kilot och lusern pellets 6 kr kilot, lusern strå 8 kr kilot...

Sv: Hur skulle ni gjort?

Tyvärr får man inte tänka snålt med hästar.

Behöver de mer av något så behöver de, man får helt enkelt lösa det på bästa sätt.
Öka grovfodret är väl alltid bäst. Hö finns alltid, men det kan vara ruskigt dyrt.

Och att byta hö alltför ofta kan knappast vara bra!

Jag är inte direkt snål men det är klart man försöker tänka ekonomiskt. ;) Självklart lägger jag ner pengar på hästen när det behövs.

Vad tror du om hömängden då? Är den på tok för liten?

Nej, det är verkligen inte optimalt att byta hö så ofta som upp till en gång i månaden. :( Köper jag extra så köper jag ju iaf tillräckligt för många månader, så mkt annat kan jag inte göra med "stallets hö".

Betfor räknas ju numera till grovfoder. Det är billigt och ger mkt fibrer. Om du sväller betfor i massor av vatten, som sedan hälls bort, och sköljer det en gång till så lakas mycket av den energirika melasstillsatsen ur. Kvar finns fortfarande de nyttiga fibrerna.

Blandat med soja, lucern eller Krafft Protein kan det kanske gå att få värden och fibrer som motsvarar ett bra hö?

Eftersom analys inte finns så skulle jag har ökat på lusernen med ett par kilo.
På så sätt säkrar du iaf en del av proteinet, det är ju vad som lite verkar fattas din häst.. Plus att det ger mer grovfoder,9 kg hö är ju inte så mkt.

(Det svider i plånboken, jag vet, jag lade 2000:- i månaden på bara lusern när min häst var högdräktig och första digivningsmånaderna. Plus kraftfoder. Men det är smällar man får ta liksom;))

Senast ändrad:

Betfor är inte mitt förstahandsval, men tack för tipset. ;)
Har inte hört de "nya" indelningar om såna finns, såvitt jag vet räknas det fortfarande som sockerfodermedel/kraftfoder. Fibrerna är väl inte samma som grovfoderfibrer? Pektin i betfor, vet dock inte vad det kallas i grovfoder. Det jag eftersträvar är ättiden.

Eftersom analys inte finns så skulle jag har ökat på lusernen med ett par kilo.
På så sätt säkrar du iaf en del av proteinet, det är ju vad som lite verkar fattas din häst.. Plus att det ger mer grovfoder,9 kg hö är ju inte så mkt.

(Det svider i plånboken, jag vet, jag lade 2000:- i månaden på bara lusern när min häst var högdräktig och första digivningsmånaderna. Plus kraftfoder. Men det är smällar man får ta liksom;))

Tack för tipset. Jag gillar lusern. :D men priset... 2000! :eek:

Jag vet! Kraffts:eek:. Jag mitt pucko fodrade på med kraffts lusern.Hon fick både pellets och hack. Pellets 189:-/ 25 kg, hacket 240:-/25kg:eek: 8 kg/dag ca åt hon!
Efter ungefär 4 månader kom jag på att det kankse fanns billigare lusern att få tag i:angel:, och det fanns det. På Eko, 119:-/25 kg. LITE skillnad!
Så jag bytte raskt, och sedär - fick lite mer över i plånboken:D

Jag har dangrönt, 147kr/25 kg (från TSF). Har samma krafftpriser här och det blir alldeles för dyrt att ha kraffts lusern.
Var finns eko? (sthlm) ;) Det blir stor prisskillnad när man ger större mängder!

Se om du kan få tag på Kvarnbyfoders lusernpellets. 30kg säck och innehåller 150g smbrp istället för 105g som Krafft o Dangrönt.
För enstaka säckar får jag ge 135:-.
// Linda

Tack för tipset. Tyvärr verkar det inte säljas här i närheten.
Förmodligen kommer jag fodra med lusern som del av grovfodret och inte bara som protein"tillskott" om du förstår vad jag menar. Alltså alt. "2" i förstainlägget lutar det mot. Så i det fallet är det bättre med 105 g smbrp för att slippa extrem överutfodring av protein, även om det kanske inte är skadligt.

Ok. Jag ringde till bromma och de har. :D Lusernpellets iaf, billigt. Hoppas de har strå också.

Vad bra:laugh:. Eko har strå också (Greenpower) så förhoppningsvis har de det i Bromma också då eftersom det är samma kedja:laugh:

De hade inte. :( Men jag åkte vidare och köpte säck på annat ställe.
Köpte också en stor hink som jag tänkte fylla med lusern och sätta in på kvällen.
Nu blir matvraket glad! Han fick provsmaka lite efter ridturen och det var yammie tyckte han. Tur det. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar