Hur skulle ni gjort?

Cilva

Trådstartare
Har kört ponnyskrället idag, det gick inte så bra nej. :crazy:

Tänkte köra ner till en holme ute i älven. För att komma dit måste man över landsvägen och gå efter den några hundra meter innan man svänger av till grusvägen som går ner till holmen.

Infartsvägen till våran gård har lite dålig sikt pga en granhäck så man får köra ganska långt fram för att se ev bilar som kommer. Inga problem då, ännu. Hon stod lugnt och fint och tittade på bilen som körde förbi. Efter att bilen åkt förbi och vi börjat gå över vägen och nästan hunnit hamna på rätt sida fick hon nån sorts fnatt och hoppade ut i vägen till vänster. Då kom en bil bakom oss, som som tur var hann se oss i tid och hade saktat in bakom oss. Jag försökte styra rakt igen för att fortsätta gå så att bilen kunde köra förbi, tyvärr tänkte inte häståbäket som jag utan hon vill hem. Iom att vi stod mitt i vägen och hon var rätt spänd så bestämde jag för att styra upp henne på infartsvägen igen. Givetvis fick hon då bråttom men lugnade sig rätt snabbt och vi kunde fortsätta färden ut på en äng istället. Så vi snurrade där och ett par vändor efter en liten grusväg som går paralellt med landsvägen. allt gick hur lugnt och fint som helst.

Så när vi skulle hem igen och passerade infartsvägen så funderade jag på att prova köra ner på landsvägen och köra en bit där men kom fram till att inte göra det. Av olika anledningar. Innan jag skriver ut dem så skulle jag gärna vilja höra vad ni här på forumet skulle ha gjort.

Jag skulle leda hästen över vägen uran vagn och sen testa med vagn och ev. ha nån som leder er över vägen.

Till er båda:

Så tänker jag oxå och har därför kollat med en kompis om hon skulle ha tid att följa med imorron. Tror inte att jag behöver leda henne efter vägen utan vag då det inte var bilen hon reagerade på utan ngt annat. Vad det nu var vet jag inte men till viss del berodde det nog på vårkänslor. :)

Okej. Men då kan hon i alla fall hoppa ur vagnen och led hon över vägen om hon krånglar.

Det var så jag menade. Trodde att du menade att jag först skulle leda henne efter vägen i grimma och grimskaft och sedan med vagn.

Jag menade bara att nån skulle leda henne över, men vagn eller utan. :)

Kör aldrig ensam! Det är jättesvårt ibland att hitta medåkare, men den dagen något händer är man hiskla glad att ha dem där!

Sedan hade jag nog tömkört hästen på samma ställe som hon krånglade några gånger, för att få lite koll på varför hon krånglade just där och kunna rätta till det utan att ha vagnen med.

:banana:

Nu har jag provat köra henne där igen. Och givetvis gick hon på som om hon aldrig gjort annat *suck*. Men jag hade medhjälpare med mig ifa hon hade krånglat.

Mest rädd var jag för att hon skulle "få för sig nåt" och alltid skutta till där. Hjärnspöken är både hon och jag duktiga på. :crazy: :)

Jag är van att shettisarna hittar på en massa saket som skulle vara läskiga.. En gång flög jag ju ur vagnen, rakt ner rakt fram.. Hej hej, fina bakben. :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar