Hur skulle ni gjort? Köpare-säljare ej överrens

MaRomer

Trådstartare
Ska nu efter många om och men sälja mitt sto. Allt är klart förutom en sak!

Jag är av den typen som tycker att kontrakt ska skrivas på samma dag som hästen hämtas, och att pengarna överlämnas då.

Köparen däremot vill gärna sätta in pengarna nu (Inget mig emot) Men hon vill även skriva på kontraktet, och sedan skicka det till mig via post. för att sedan hämta hästen vid ett senare tillfälle. (Om 2-3 v).

Kalla mig gammalmodig men känns som om jag säljer en häst på postorder då och det är inte riktigt min stil. Man vill ju gärna träffa nya ägaren=)

Hästen i fråga är en ponny som blir tre till våren, säljes alltså oinriden. Så ingen provridning kommer ske. Utan hon har bestämt sig för att det är mitt sto hon vill ha.

Hur skulle ni gjort?

Tacksam för alla svar!

Sv: Hur skulle ni gjort? Köpare-säljare ej överrens

Om det inte känns bra skulle jag inte sälja.
Det är ju du som säljer=bestämmer hur du vill ha det.

Jag skulle absolut vilja träffa ägaren först, samt referenser, se hur staller ser ut.

Då är vi två av samma åsikt!

Ville bara kolla om det inte bara var jag som var konstig=/

Allt annars känns ju kanon!

Kan även tala om att det är en större summa pengar vi pratar om! 5 siffrig. (alltså stort för mig)

Precis som Ängslig skriver:
Det är ju du som säljer=bestämmer hur du vill ha det.

Håller helt med. Jag är av den typen att jag lovar inte ens bort någon utan att träffa köparen. Går alltid på magkänslan och det har aldrig blivit fel än.
Har haft valpar till salu och haft spekulanter långväga ifrån. Har alltid sagt att de måste komma och titta först så att vi kan träffas, innan jag lovar något.
Sist åkte några 70 mil enkel väg för att bli synade av mig ;) samt kika på valp. Senare då valpen var mogen att flytta åkte de samma väg för att hämta.
Då är man seriöst intresserad. Inget postorder här inte.

Precis vad jag tycker. Och köparen bor ca 20 mil ifrån så tycker ej det är så långt!

Det kvistar man ju över på en eftermiddag! Vill hon inte se hästen live först?

Sist vi köpte häst åkte vi närmare 40 mil enkel väg för att titta och sedan hämtade vi henne helgen efter. No problemos! :D
Kan tillägga att hästen var 2 år då så vi provred liksom inte. Men vi pysslade, lastade och åkte och löshoppade och såg henne röra sig.

Samma sak då vi köpte ena hunden. 60 mil enkel väg för att titta och sedan samma visa för att hämta.

Fast jag får för mig att folk i allmänhet är lite bekväma av sig nuförtiden. Alla är inte lika "galna" som jag. Fast å andra sidan tänker jag som så, att jag kanske ska ha den här hunden eller hästen i 10-20 år och då är ju ett par sådana resor inget att tjaffsa om.

Hon kanske är rädd att du säljer till någon annan? Kan hon inte komma och kika så att ni får träffas och om allt känns bra kan hon lägga en handpenning? Då bör ni skriva ett köpeavtal i samband med att du tar emot handpenningen, men hon betalar hästen till fullo vid avhämtningen. Det är ju en variant.

Stå på dig angående försäljningen. Det är viktigt att allt känns rätt.
Du säljer = bestämmer. Annars kan hon köpa en annan häst.

Jag förstår dig.

Men samtidigt kan jag ju säga att jag köpt flera hästar utan att åka och titta på dom innan, främst då från utlandet men även i Sverige. Hade de säljarna krävt att jag skulle kommit och tittat först hade det inte blivit någon affär. Och jag har tagit lika bra hand om/tyckt om de hästarna som de jag tittat på innan köp....

Ibland vet man ju liksom vad man vill ha och kan vara så "proffsig" eller hur man ska uttrycka det att man faktiskt kan känna att det är "rätt" häständå,särskilt om man inte kan provrida.... så jag tycker intedu helt ska dissa spekulanten om det känns bra i övrigt!

Men,det är väldigt viktigt att det känns rätt för dig som säljare också.Så om du inte vill sälja innan hon har varit och tittat på hästen och hälsat på dig, be henne sätta in en handpenning och skriv in i kontraktet att du håller hästen från försäljning till någon annan innan h*n har varit och tittat, men sätt en tidsgräns så det inte drar ut för mycket på tiden.

be henne sätta in en handpenning och skriv in i kontraktet att du håller hästen från försäljning till någon annan innan h*n har varit och tittat, men sätt en tidsgräns så det inte drar ut för mycket på tiden.
Är ingen expert på området, men tror inte det är helt ok avtalsmässigt om man ska hårddra det.
Är handpenning erlagd, så är "varan" såld, men resterande belopp betalas när varan hämtas/levereras. Om man som säljare drar sig ur i det läget är det avtalsbrott. Det är vad jag har lärt mig.

Visst kan en spekulant som köper över telefon ta väl hand om sin häst ändå. Det är bara det att för min egen del känns det som att köparen är mer intresserad om han/hon tar sig både tid och råd att komma och titta. En helgardering från min sida helt enkelt!
Har heller aldrig haft problem med att hitta köpare, utan har haft turen att kunna välja den/de jag känner mest för.

Sålt hade jag gjort och köparen hade fått betala för stallplatsen om den skall stå kvar så länge.

Har sålt häst osett...

Tjejens tränare ringde först, sen tjejen i sej.
Hon bodde nere i Kungsbacka , vi i Sthlm.
Hon fick se bilder på hästen som var inriden men bara precis detta var på våren som 4åring (uppställd utan nåt på) ...
Hon bad om klinikbesiktning och att få prata med veterinären som genomförde besiktningen... Sagt å gjort, hästen gick igenom och vi ringde ner så hon fick prata med veterinären.
Köpet genomfördes visserligen iom att jag körde ner hästen till henne mot fraktkostnad, då hon ändå annars hade valt ett transportföretag å tog vi i stort sett samma kostnad, plus att jag iom det fick se tjejen som köpte hästen...

Den bästa försäljningen vi gjort i hela vårt liv...
Tjejen äger fortfarande hästen (nu 11 år) och vi pratas vis minst var 3-4 månad...

Jag har sålt osedd häst 2 gånger 2008. Enbart kontakt via mail och telefon.
Ta handpenning och skriv kontrakt.

Kl:

Hon får betala hella hästen om hon vill det nu och jag har ej heller några problem att sälja hästen osedd. Dock tänkte jag ej skriva kontrakkt med en människa jag bara haft kontakt med via mail!

Har beslutat att om köparen vill ha hästen så skriva kontrakt vid hämtning, ej via mail.

Kl:

Hon får betala hella hästen om hon vill det nu och jag har ej heller några problem att sälja hästen osedd. Dock tänkte jag ej skriva kontrakkt med en människa jag bara haft kontakt med via mail!

Har beslutat att om köparen vill ha hästen så skriva kontrakt vid hämtning, ej via mail.

Nja någon typ av kontrakt får du vara beredd att skriva nu eftersom hon betalar för hästen.

Jag begär ej att hon ska betala pengarna nu utan kan vänta tills de hämtar hästen. Och därför tänkter jag ej skriva på ett kontrakt med en människa jag bara haft mail kontakt med! Jag vill att pengarna överlämnas samma dag som hästen hämtas. Det är köparen som vill betala nu och hämta sedan. men jag vill som sagt ej skriva kontrakt nu. Och hon behöver ej lämna över några pengar.

Det vill hon ju antagligen för att du inte ska sälja hästen till någon annan under tiden. Erbjud henne att få betala en handpenning istället så kan ni båda känner er lugna.

Det vill hon ju antagligen för att du inte ska sälja hästen till någon annan under tiden. Erbjud henne att få betala en handpenning istället så kan ni båda känner er lugna.

Precis som köpare vill man ju vara säker att hästen finns kvar om några veckor och inte såld till någon annan som kunde hämta den samma dag.

Jo och detta kan jag förstå. Dock är det jag som sagt att hon ej kan hömta innan ett visst datum då jag måste hitta sällskap till min andra häst. De hade gärna hämtat hästen redan denna vecka! (Jag har ej för avsikt att sälja hästen till någon annan)

Nej men jag har iaf bestämt mig för att om hon vill ha hästen så lämnas pengar över samma dag som hämtning sker och kontrakt skrivs då också!

Men tack för alla åsikter!

Har du bara haft kontakt via mail?

Se bara upp så att det inte är fejk. Finns massor med sk nigeriamail som skickas till alla möjliga annonser. Min mans dotter mailade bra länge med en kvinna om några hundvalpar henne kunde man bara tala med via mail.

Har du bara haft kontakt via mail?

Se bara upp så att det inte är fejk. Finns massor med sk nigeriamail som skickas till alla möjliga annonser. Min mans dotter mailade bra länge med en kvinna om några hundvalpar henne kunde man bara tala med via mail.

Nigeria Mail är det ej=) Har fått sådana också. Som det ser ut nu kommer jag ej sälja!

Skrev ett mail till en god vän: Hur skulle ni ställa er till detta:

Just nu känns det ej som om det är rätt köpare då de ej kan ta sig tid att komma och titta och ej heller ringt mig!

Detta har även gjort att jag börjar backa för försäljning. Utan funderar nu på att behålla henne och troligtvis betäcka till våren. För att sedan låta henne gå hos ****** (**** Stuteri) tills hösten kommer. eller om jag hittar en lämplig fordevärd!

Vad tror du om det? Är hon färdig i kroppen för att kunna bära ett föl? Och i sådana fall vad skulle jag välja för hingst? Funderar för enkelhetens skull att betäcka med ****** nya (Holländaren). Tror du detta skulle fungera? Vill ha närhet till hingsten då jag som sagt ska ha barn i början på Maj.

Hjälp mig gärna i detta virvarr av tankar!

Här är de senaste bilderna på henne:
25376153.jpg

25376147.jpg

25376146.jpg

Första halvan av mailet finns ej med då det redan står i mitt första inlägg=) Hur skulle ni ställa er till andra halvan? främst de meningar i fet stil!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 223
Senast: Johanna1988
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 633
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?