Hur skulle du INTE vilja bo?

Sv: Hur skulle du INTE vilja bo?

Det värsta boende jag kan tänka mig är när boendet är ett Projekt. Mitt boende ska fylla vissa funktioner (jag ska ha min säng där, äta där osv), men inte ge mig en massa extrajobb.

Jag skulle alltså under inga omständigheter välja en bostad som sedan ska renoveras i evigheter (eller bara göra det om jag kunde bo kvar i den gamla bostaden under tiden som hantverkare tog hand om renoveringen). Jag skulle heller inte stå ut med att betrakta min bostad som något slags steg på vägen mot ett bättre boende, ett steg i något slags bostadskarriär. Jag skulle inte heller bo på en gård som kräver en massa arbete, av samma skäl.

Nej, jag vill tänka att jag bor här där jag bor, och det är jag nöjd med och det kräver inget särskilt av mig.

Det betyder ju att den/de som jag bor tillsammans med måste förhålla sig på samma sätt till bostaden.

Haha, gud vad kul! Jag tänker precis tvärtom :D Utom att jag inte är helt säker på att jag vill bo just där vi bor resten av livet.

Hade jag varit singel hade jag bott i en liten liten, billig lägenhet mitt i stan och haft hästen i ett mindre men trevligt kollektivstall. Eller så hade lägenheten funnits på en hästgård där jag hade haft min häst.

Som sambo trivs jag nu ypperligt med att ha huset att pilla med, några grannar precis intill men inte överdrivet mycket insyn och lagom långt till stor stad. Men allre mest trivs jag faktiskt med att inom snar framtid kunna flytta mitt hästliv till Skåne, kan man önska annat som fälttävlansentusiast :p

Jag hade INTE velat bo i villakvarter med minimalt med plats och insyn från alla håll. Ännu värre radhus man inte ens kan gå runt. Och jag hade inte (som sambo) velat bo i ett "färdigt" hus, iaf inte om det inte pågick en massa andra gårdsrelaterade projekt. Som singel är jag grymt opysslig däremot, då vill jag lägga tiden på hästen.

Jag skulle aldrig klara av att bo där att inte finns tillgång till kollektivtrafik. Eller att det inte är gångavstånd till iaf en liten matbutik. Att vara beroende av en bil för att ta sig någonstans. Fy så hemskt.

Jag tycker det är jättemysigt att planera veckan så att man gör alla ärenden på väg till/från jobb :D

Men det är osmidigt om man inte samåker! Helt klart.

Jag är dock uppvuxen på landet med lika långt till bussen som jag har nu. Skillnaden är mest terrängbanetätheten :love:

I övrigt så är jag inte särskilt petig. Har bott utan rinnande vatten, utan toa osv. Det går bra det också, bara det är billigt :D
Så har jag också bott, inga problem alls annat än att jag höll på att frysa ihjäl i kåken. 28-29 grader varmt när jag gick och la mig betydde is i mjölkflaskan (dricksvattenflaskan) i köket på morgonen. Så var det hela vintrarna och det spelade ingen roll hur mycket jag eldade. :crazy:

Jag bor i lägenhet, men känner egentligen att det inte är för mig! Jag vill ha ett hus! Vår lägenhet ligger inte i stan, utan det finns mycket natur inpå knuten, vilket gör att det ändå känns okej. Så allra värsta vore väl en ful lägenhet i betongdjungeln. Rent känslomässigt. Värst praktiskt vore ett boende som innebar alltför mycket tid hemifrån, dvs antingen 1) ett så pass dyrt boende att vi både måste jobba minst heltid eller 2) att bo så långt ifrån jobbet att jag måste pendla en stor del av dagen.

Jag är uppväxt i ett radhusområde i en lantlig stockholmsförort. Det var okej, så det är inte min mardröm, men jag tycker inte fördelarna med ett sådant boende väger upp nackdelarna.

Mardrömmen: riktigt sunkig etta i miljonprograms-slum, med högljudda alkisar och andra diverse skumraskgrannar. Fy, ryser vid tanken. Vill bo på landet, helst nära vatten. :)

Mardrömen vore en egen gård, jag är extremt ointresserad av att snickra, fixa och mecka, och på en gård är det ju massor av sånt, särskilt om man dessutom har djur uppstallade. Stor villa är heller inget som lockar, massor att städa och underhålla och fixa. Nej, lägenhet är nog det som passar mig bäst, jag tycker det är trivsamt att höra att det finns folk omkring mig, att alla pysslar med sitt utan att man stör varandra.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo centralt i en stad med lägenhet över nån pub eller restaurang. (eller ja inte alls centralt). Inte heller i en lägenhet som har stor insyn, vilket gör att de flesta bottenvåningarna går bort. Egentligen vill jag inte alls bo i en lägenhet men nu gör jag det och det funkar bra, så jag bor nu är det närmsta centralt jag kan tänka mig.

Jag kan inte heller tänka mig att bo ute i ingenstans men jag kan tänka mig landet precis utanför nån stad eller ort. Även bo på en liten ö där man måste ta egen båt för att ta sig till jobb och affärer. Som sommarställe funkar det men permanent boende är det nog värsta mardrömmen.

En hel del tycker ju villaområden är otänkbart men för mig är det drömmen. Jag växte upp i ett i ett liten bruksort men nu skulle jag hellre välja en liten stad. Visst en större stad funkar också. Örebro, som jag nu bor i, ligger på gränsen till vad jag tycker är för stort. Självklart vill jag inte ha ett avstånd på husen där man ser in grannens kök utan ha har avstånd mellan villorna. Men jag vill bo i ett villaområde där det är nära till skolor och dagis. Gärna med närhet till skog och natur.

Allt med jobb. Jag vill inte renovera eller sköta om nåt. Långt från jobbet. Jag vill kunna gå på en kvart dit. Gård på landet var mardröm fast den var jättefin. Villaområde är inte min grej. Småstäder skrämmer mig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar