Hur skulle du INTE vilja bo?

aprilmaj

Trådstartare
Vad är det värsta boende du kan tänka dig?

Högst upp i en skyskrapa? I ett torp långt ute i ödemarken? I ett villaområde med likadana hus? I en svensk småstad där alla känner alla? Helt anonym i ett höghus i storstan? På vischan?

Sv: Hur skulle du INTE vilja bo?

Inte i ett villakvarter, det är min mardröm. Att liksom bo så nära att man ser in till grannarna, inte vägg i vägg, men ändå så nära att man inte kan få vara privat. Lägenhet går bra, vischan går bra, men inte villa.

Min sambo har inte riktigt samma uppfattning, men han är uppväxt i villakvarter och jag på vischan, så han kan inte se där där instängda som jag ser:D

Jag skulle vantrivas något oerhört i ett villakvarter eller ute på landet. Villa skulle väl gå en period, men jag tror på allvar inte att jag skulle klara psykiskt att bo på glesbygden, fy så öde och utlämnad jag skulle känna mig. Gårdar går också bort - här är en hästägare som inte drömmer om en egen hästgård.

Jag trivs bäst i en central lägenhet, helst i en huvudstad. Nära till allt, liv och rörelse och lagom stor bostad = trygghet för mig. :)

Radhus/villa är det värsta jag vet.
Kan inte tänka mig att bo mittemellan storstan och landet heller. Lägenhet i centrum eller gård får det vara. Inga småstäder tack.

Åh samma här, antingen lägenhet eller ute på landet, men inte köpa ett dyrt hus och ändå bo utan något privatliv.

Sen vill jag inte bo ute i ingenstans heller, där man måste åka fem-tio mil bara för att komma in till arbete, stormarknad och så vidare.

Det perfekta läget är ute i en liten by utanför en liten stad som har nära till en större stad. Ni vet, där man har sin egen gård och inga grannar mittemot, men dom är ändå bara nån kilometer bort.

Hade aldrig bosatt mig högst upp i en skyskrapa, hade inte vågat röra mig i lägenheten av rädsla för att trilla ut (tänk er att putsa fönsterna).
Ett villa/radhus område med husen tät inpå är ingen höjdare heller men det hade nog funkat.

Ett torp/hus i ödemarken är mitt sätt att bo.

/B

Skulle aldrig vilja bo i kollektiv! Jag är alldeles för osocial för det.. :p

Annars vill jag inte bo i storstad heller, helst inte stad alls även om jag trivs bra i Lund. Hade dock gärna flyttat ut på landet, utan allt för nära grannar!

Vill absolut inte bo i radhus, villakvarter är nästan lika illa. Värsta tänkbara scenario är att radhuset/villan dessutom ligger i en småstad. Mardröm! Lägenhet i mellanstor-storstad eller ett hus/gård i en by, men med närhet till en större stad, intresserar mig mest.

För mig finns bara ett boende. Hus på landet med tillräckligt långt ifrån grannarna så att de inte ser in i mina fönster ifrån sitt eget hus och med mitt eget stall precis utanför mitt fönster. Helst med en vacker utsikt som den jag har nu.
Lika lite som jag skulle kunna tänka mig att bo i lägenhet eller villa i stan eller i ett samhälle skulle jag kunna tänka mej att bo alltför långt ifrån närmaste stad.
Nu bor jag åtta km ifrån stan och det anser jag är helt okej.

Jag drömmer mardrömar ibland om att jag måste flytta till lägenhet igen och jag vaknar kallsvettig och i tårar varenda gång. Det vore verkligen fruktansvärt att behöva bo så för min del. Att bo på en massa människor är verkligen inte in grej. Jag behöver friheten på landet.

Det är så intressant att det är flera som inte vill bo i villaområde i liten stad. Det har nämligen alltid varit min fasa, och jag har aldrig tidigare träffat någon som tyckt så. Nu vet jag ju flera!

Det jag skyr är insyn. Jag vill kunna röra mig i lägenheten utan att de som passerar utanför ser exakt vad jag gör, vad jag har på mig och vad jag jobbar med på datorn.

Det var en villa till salu i trakten rätt länge. Den låg som sista hus på en gata. Inget staket, ingen häck och en ganska kal tomt. Ganska nära till gatan överalltifrån. Fönster i alla väderstreck. Att bo där är som att bo på en scen.

Kedjehus och radhus likaså. Full insyn från alla håll.
Det är verkligen inte min melodi.
Nu har jag snart mitt torp. Nära till större väg, inga grannar inom röstavstånd och större delen av tomten på baksindan av huset. Perfekt.

En sak till - jag vill inte bo så avigt till att folk måste ta omvägar för att komma och hälsa på. Jag vill ha spontanbesök av dem som ser att bilen är hemma!

Det finns några varianter som jag har svårt att inbördes rangordna, men som alla kommer väldigt långt ner på min önskelista.
  • Kedjehus/radhus/parhus - den fristående villans kostnadsbild (ungefär) men litet för få av dess fördelar.
  • Ett tätt villaområde med likadana hus några få meter från varandra. En av huvudpoängerna med villa för mig är att ha åtminstone armbågsavstånd runt om.
  • En 15-miljoners representationsvilla med insynsskyddande mur och extra allt - omgiven av andra 15-miljoners representationsvillor med insynsskyddande mur och extra allt.
  • Vilket bostadsområde som helst oavsett boendeform (även om hyreslägenheter känns överrepresenterat i sammanhanget) med stora sociala problem. Jag vill att bilen med hyfsad sannolikhet inte är uppeldad på morgonen, att förrådet inte blir uppbrutet varje månad, och att inte livsstilskriminella ungdomar/familjer dominerar området. Förmodligen allra sist på min önskelista.

Hyreslägenhet i en trist förort där likadana trista flervåningshus, typ 60-tal står på rad. Det är min mardröm! Kan börja lipa bara jag tänker tanken.

Bor på en gård på landet och om den dagen skulle komma då ekonomin inte längre tillåter det, skulle jag hellre flytta in i ett gammalt dragigt torp utan moderniteter än att bo som ovan. Natur och omgivning är superviktigt för mig!

Hej "Crocodile Dundee" här! :D

Jag är en typisk lantis trots att familjen bodde högst uppe i ett 9 våningshus i landets tredje stad tills jag var 7 1/2 år. Sedan flyttade vi ut på landet.

Jag provade att bo i lägenhet en period när jag studerade och jag höll på att bli knäpp och vantrivdes fruktansvärt och övergick efter en termin till att ta bilen till och från universitetet istället och bo hemma hos föräldrarna.

Så jag kan lugnt säga att lägenhet skulle jag välja i allra sista hand. Villakvarter skulle möjligen fungera om där var STORA insynsskyddade tomter och BRA grannar.

Där jag bor nu så ligger grannens hus ca 5 meter från mitt bostadshus men det är gavel mot gavel och infart emellan så vi kan inte titta in i varandras hus från vårt eget hus. Men denna granne är ruskigt trevlig och vi har bott där sida vid sida i ca 20 år nu utan minsta kontrovers. ( Det är liksom 5 gårdar som ligger på rad längs en grusväg).

Det finns ju vissa fördelar också med att ha en granne nära, man kan hjälpa varandra och så kan man hålla lite koll på varandras hus när den andre är bortrest. Och man kan dela på snöskottning, Och låna varandras maskiner.

Kollektiv skulle nog garanterat ta mig till en ny nivå av galenskap.

:rofl: Samma här! Likaså studentkorridor, fasade för att jag skulle behöva bo så när jag skulle börja plugga... Fy sjutton.

kl

I övrigt så vill jag inte bo i lägenhet över huvud taget. Fy så trist! Förstår att det funkar för många, men för mig som alltid bott så att man kan gå direkt ut på gräsmattan så känns det otroligt instängt, och lite för mycket kompromissande för min smak. Jag vill kunna spela musik, duscha, titta på tv när jag vill på dygnet utan att grannar blir störda.

Bor perfekt som jag bor nu (förutom att det inte är mitt eget hus..). Lagom stort hus med stallet precis utanför, en liten bit utanför en mindre ort.

I princip allting som inte är en gård i ödemarken, är det värsta jag kan tänka mig :p

Men kollektiv skulle jag aldrig klara, jag vill kunna göra vad jag vill när jag vill. Inte bo med massa folk, förutom min sambo!

Lägenhet skulle jag bli störd av, klarar inte av ljud från klampande grannar, deras eventuella fester osv. Jag vill kunna ta en tupplur när som helst, utan att störas av skrikande ungar osv. Dessutom är det för litet, och jag vill kunna ha hästarna utanför mitt boende, och kunna släppa ut hundarna vind för våg:angel:

Villa i något bostadsområde känns inte heller så kul, folk verkar ha sån koll.

Om 3 veckor flyttar vi ut till en gård i ingenstans, utan nära grannar, underbart! :love:

Så länge jag inte behöver bo i villa/radhus i ett bostadsområde så överlever jag nog det mesta, faktiskt. :D

Jag skulle inte vilja bo i hus eller lägenhet som har grannar eller full insyn åt alla håll. Ska jag bo i hus ska det vara max två grannar (med mkt trädgård emellan) och skog eller liknande på andra sidorna.

Just nu bor jag i en radhuslänga nästan längst bort på återvänds gata med ett hus mittemot (insyn i köket) och ingen som kan glo in i vardagsrum/sovrum. Iaf inte på nära håll, och på sommaren ramas trädgården in med träd.
Helt perfekt för mig som blir mordisk när folk glor in på mig när jag sitter i soffan :devil:

Jag behöver privathet så det är väl egentligen bara det som sätter stopp för valet av boende. Själva boendeformen (hus lägenhet torp) har inte lika stor betydelse, men jag skulle väl inte välja att bo flera mil från civilisationen.

Bor på hästgård i ingenmansland utan grannar och stooortrivs. Skulle aldrig i livet bosätta mig i lägenhet eller i villakvarter. Mina hundar ska kunna gå lösa hela dagen, barnen/katterna ska inte bli platta av en bil. Jag vill mysa runt i mina hemskaste kläder utan att folk kör i diket. Jag skulle känna mig otroligt otrygg "på stan". Där bor ju alla "kriminella":eek::p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar