Hur skulle du göra?

Sv: Hur skulle du göra?

Mina hästar har fri tillgång på grovfoder så jag hade ridit och gett kraftfodret efteråt.
Om hästen inte har fri tillgång så hade jag nog hoppat över ridningen. Känns inte bra att rida hästarna på tom mage.

Självklart ska jag ta upp detta med stallägaren. Vill att han ska få komma ut mycket tidigare och så vill jag ha möjligheten att kunna rida på morgonen eftersom jag ofta börjar vid 11-12 nu när det inte finns belysning i paddocken ännu.

mackan skrev:
Rent allmänt: Du betalar för uppstallning och jag antar att det finns ett kontrakt och även skrivna stallregler? Vad står det/vad är sagt ang. foder och utsläpps tider? Som hyresgäst har du rätt att ha ett direktiv runt tiderna, såvida stallägaren från början bara sagt att "det går ut när jag bestämmer" typ....
Ja kontrakt har jag men det står inget om ut- och insläppstider. Insläpp gjordes i vintras runt -19 och i våras -21. Sen har hon ju talat om att de går ut tidigt. Men jag ska fråga om det är något speciellt nu när de får så sen morgon.

Hur vet du det? Är det något som veterinärmedicinen påstår? :Skvätta upp galla...
Detta är en tråd för PL

Hej, våra hästar går ut halv 5 på morgonen och kommer in vid 18.
Inte ens på helgerna kommer det ut så sent.

Jag hade låtit hästen vila och komma tillbaka senare om möjligheten fanns.

Tänk själv att motionera på fastande mage. Hästar har små magsäckar och behöver mat ofta, eftersom att de får mat sent var det längesedan de fick sitt natthö. Sedan är det ju inte bara och slänga till dem lite hö och lite kraft och sedan ge sig iväg och rida. Herregud får inte ni håll då. Hästen måste få sjunka maten och ta upp näring och energi som finns i den. Mat och motion måste fungera i ett bra schema för att hästen ska kunna tillgodogöra sig allt inom detta. Annars är båda maten och motionen skadliga faktorer. Såklart kan man ge hästen en liten tuss hö eller en näve havre innan man ska rida men inte i större mängdertycker jag.
MVh :banana:

Cronis skrev:
Om stallägaren bor precis vid stallet, så tycker jag faktiskt att frukost och utsläpp är i senaste laget.
Skillnad är om det är en ridskola, el. liknade där accepterar man ju utsläpp och fodring på ett annat vis.

Jag tycker du ska prata mes stallägaren, slappt att inte fodra hästarna, om det inte har hänt dom något förståss

Så alla som har stall måste vara morgonpigga människor som älskar att springa ur sängen vid 5-6 på morgonen :confused:

Jag bor vägg i vägg med stallet, här får hästarna frukost kl 8 (har faktiskt varit så även förr när jag stod inackoderad tycker det är den vanligaste tiden att morgonfodra), mina hästar ligger oftast fortfarande ner och sover och reser sig först när man öppnar dörren.
Hästar är vanedjur för dem är det viktigast att hålla fasta tider oavsett när dessa tider sker. Ser tex om vi skall köra riktigt tidigt på tävlingar och tex går ut och fodrar vid 6 då är hästarna så yrvakna att de knappt orkar äta står där och ser mest ut att ha lust ooch gå och lägga sig igen (precis som jag :D ).

Nu är jag ju sällan färdigriden förrän vid 22-22.30 tiden på kvällen så hästarna får ju natthöet sent.

Jag har alltid fått höra att det inte ska gå mer än 8 timmar mellan fodringarna. Nån mer som hört liknande? Som sagt, de har små magar och behöver äta ofta.

Jag skulle inte rida utan att hästen fått mat sen kvällen innan, inte heller för tidigt efter fodringen. Jag tycker att ni ska sätta er ner och prata om detta, du har rätt att få skrivet i kontraktet vilka tider som gäller; om det är hur som helst eller om det är bestämda. I vårat stall stod det typ " frukost vardagar 7.00, helger 8.00 utsläpp 1-2 timmar senare (när de är klara). När solen går ner tar vi in hästarna och ger em fodring" osv... Lite luddigt men bättre än inget!

Men om hon nu är väldigt morgontrött och du väldigt morgonpigg, kanske du kan tänka dig att ta morgonforing och utsläpp? Vet inte hur ni har delat upp det, är det bara ägaren som sköter sådant kanske du kan få billigare hyra, delar ni gäster på kvällar kanske du kan slippa dem osv?

lycka till :rofl:

gylle skrev:
Så alla som har stall måste vara morgonpigga människor som älskar att springa ur sängen vid 5-6 på morgonen :confused:

Jag bor vägg i vägg med stallet, här får hästarna frukost kl 8 (har faktiskt varit så även förr när jag stod inackoderad tycker det är den vanligaste tiden att morgonfodra), mina hästar ligger oftast fortfarande ner och sover och reser sig först när man öppnar dörren.
Hästar är vanedjur för dem är det viktigast att hålla fasta tider oavsett när dessa tider sker.

Ja ja. Men jag gillar inte heller att som del av kollektiv stall gå upp och fodra innan 8.00 som vår regel är, jag är inte morgonpigg, men inte desto mindre gör jag det.

poängen Domino är ju att jag också som andra skrivit tycker att du som inackorderad har rätt att få uttalade direktiv om vad tiderna för fodring/utsläpp/intag osv ÄR. Även om man äger stallet så betalar folk pengar, så går man ut med såna direktiv, annars hyr man ut och säger rent ut att dessa saker sker på stallägarens egna initiativ.

för övrigt ang, debatten så är fodring vid x klockslag och efter x antal timmar också en sanning med modifikation. det akuta i situationen varierar STOR beroende på om hästen tex står på spån eller om den står på halm.... en häst ståendes på halm tillfredställer både sin mage, sitt tugg behov och sin metaboliska funktion mellan fodrings tillfällen genom att plocka i halmen.

vill bara lägga till det till debatten, att denna diskussion som andra, alltid har en relativitets faktor inkluderad som man bör ta i akt.

Jagb hde gett hästen grovfodret innan ridning och sen gett kraften efter.
Motionsridit hade jag visserligan bara gjort då.

Prisse97 skrev:
Tänk själv att motionera på fastande mage. Hästar har små magsäckar och behöver mat ofta, eftersom att de får mat sent var det längesedan de fick sitt natthö. Sedan är det ju inte bara och slänga till dem lite hö och lite kraft och sedan ge sig iväg och rida. Herregud får inte ni håll då. Hästen måste få sjunka maten och ta upp näring och energi som finns i den. Mat och motion måste fungera i ett bra schema för att hästen ska kunna tillgodogöra sig allt inom detta. Annars är båda maten och motionen skadliga faktorer. Såklart kan man ge hästen en liten tuss hö eller en näve havre innan man ska rida men inte i större mängdertycker jag.
MVh :banana:
Hästen är ett flyktdjur och har inte samma mag-o tarmsystem som vi. Den får inte håll för att den springer när den fått mat. Om den väntar för att den ätit så är den en död häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka