Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja kontrakt har jag men det står inget om ut- och insläppstider. Insläpp gjordes i vintras runt -19 och i våras -21. Sen har hon ju talat om att de går ut tidigt. Men jag ska fråga om det är något speciellt nu när de får så sen morgon.mackan skrev:Rent allmänt: Du betalar för uppstallning och jag antar att det finns ett kontrakt och även skrivna stallregler? Vad står det/vad är sagt ang. foder och utsläpps tider? Som hyresgäst har du rätt att ha ett direktiv runt tiderna, såvida stallägaren från början bara sagt att "det går ut när jag bestämmer" typ....
Cronis skrev:Om stallägaren bor precis vid stallet, så tycker jag faktiskt att frukost och utsläpp är i senaste laget.
Skillnad är om det är en ridskola, el. liknade där accepterar man ju utsläpp och fodring på ett annat vis.
Jag tycker du ska prata mes stallägaren, slappt att inte fodra hästarna, om det inte har hänt dom något förståss
gylle skrev:Så alla som har stall måste vara morgonpigga människor som älskar att springa ur sängen vid 5-6 på morgonen
Jag bor vägg i vägg med stallet, här får hästarna frukost kl 8 (har faktiskt varit så även förr när jag stod inackoderad tycker det är den vanligaste tiden att morgonfodra), mina hästar ligger oftast fortfarande ner och sover och reser sig först när man öppnar dörren.
Hästar är vanedjur för dem är det viktigast att hålla fasta tider oavsett när dessa tider sker.
Hästen är ett flyktdjur och har inte samma mag-o tarmsystem som vi. Den får inte håll för att den springer när den fått mat. Om den väntar för att den ätit så är den en död häst.Prisse97 skrev:Tänk själv att motionera på fastande mage. Hästar har små magsäckar och behöver mat ofta, eftersom att de får mat sent var det längesedan de fick sitt natthö. Sedan är det ju inte bara och slänga till dem lite hö och lite kraft och sedan ge sig iväg och rida. Herregud får inte ni håll då. Hästen måste få sjunka maten och ta upp näring och energi som finns i den. Mat och motion måste fungera i ett bra schema för att hästen ska kunna tillgodogöra sig allt inom detta. Annars är båda maten och motionen skadliga faktorer. Såklart kan man ge hästen en liten tuss hö eller en näve havre innan man ska rida men inte i större mängdertycker jag.
MVh