Hur sköter ni era hagar?

R

rajraj

Jag vänder mig nu till er som har hagar på kanske 1 ha eller mindre. Jag har tex tre hagar på 1-1,5 ha. Jag har fem hästar, där två stycken går i en hage och de andra tre i en för sig, eftersom att inte alla hästar fungerar att ha tillsammans, då en är en gammal hingst och de andra ston/valackar.

Hur sköter ni era "små" hagar för att inte mask ska förekomma? Mockar ni ur dom dagligen/veckovis. Hur gör ni?

Sv: Hur sköter ni era hagar?

Mina hästar (2 st) går på lösdrift i en ca 1½ stor hage. Eftersom de går ute så blir det väldigt mycket högar och jag insåg för några månader sedan att det kommer att bli enorma mängder. Jag har då börjar mocka runt foderbordet iaf 1-2 ggr/dag. Resten av hagen får vara tills snön är borta (bor i Jämtland=mycket snö) men då kör jag med fyrhjuling och släpvagn och tar bort allt. Sommarhalvåret mockar jag ca 2 ggr/månaden i hagen.

Sv: Hur sköter ni era hagar?

Vi mockar våra hagar dagligen året runt. Är det snö, är det inte säkert att man får upp alla, de kan ju snöa över, men så mkt som bara går. Har sommar- och vinterhagar.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 655
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka