Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

trespassing

Trådstartare
Hej. Är helt ny här, så det här blir min första tråd. Lite nervöst. :o

Men till saken då. Jag har haft ett längre uppehåll kring ridningen pga tid och ork, men precis kommit igång igen på en privat ridskola.
Min ridlärare säger att jag ofta skänklar på hästen när det inte alls behövs.
Tror detta kanske beror på att jag är väldigt dålig på att hålla nere hälarna när jag rider, så att foten vänder sig inåt för mycket och då skänklar utan att jag är medveten om det. Eller något. Är väldigt förvirrad över hur det kommer sig.
Får så mycket annat att tänka på så jag glömmer bort vad som händer från midjan och neråt.
Kanske lite rörig fråga, men ja.
Hur ska jag kunna komma ihåg att hålla nere hälarna?
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Välkommen till Bukefalos! :D

Jag hade samma problem ett tag, så jag längde stiglädren ett par hål varje gång jag red, så de verkligen blev LÅNGA. Då får man inte längre samma stöd av att sitta "klistrad" mot hästens sidor och måste då tänka på hur foten/underbenet är placerat, annars är det svårt att bibehålla balansen. Dessutom åker hälen ner av sig själv när stiglädren blev längre (för mig).
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

ot: googlade på "långa stigläder" och en bild på mig själv dök upp? :p

Men, tänk denna längden typ alt lite längre, då får man ganska naturligt en bra fotställning, det är min erfarenhet iallafall.

Photo_48335_876513.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Välkommen till Bukefalos! :D

Jag hade samma problem ett tag, så jag längde stiglädren ett par hål varje gång jag red, så de verkligen blev LÅNGA. Då får man inte längre samma stöd av att sitta "klistrad" mot hästens sidor och måste då tänka på hur foten/underbenet är placerat, annars är det svårt att bibehålla balansen. Dessutom åker hälen ner av sig själv när stiglädren blev längre (för mig).

Tack så mycket! :)

Okej, tack. Ska se till att komma ihåg det, så får jag se om det blir bättre. :p
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

När jag rider lätt så tänker jag att jag ska hålla om med vaderna, då bli foten stabil.

Vid nedsittning fungerar det om du tänker att "travrörelsen ska gå ända upp i huvudet".

Jag fick det förklarat av en tränare såhär: "Du är verkligen följsam, du skumpar inte i sadeln, men rörelsen går inte ända upp (hissen går inte ända upp ;) ). Om det hade varit en sarg mellan mig och dig och jag bara sett ditt huvud hade jag inte sett som du travade eller skrittade."

Så när jag tänker att travrörelsen/följsamheten ska gå ända upp i huvudet så måste jag automatiskt sänka hälen och bli mer sviktande i benen för att inte skumpa ur sadeln. Jag gav detta tips till en yngre ryttare i stallet också som frågade mig om hjälp en gång och det fungerade verkligen på 3 sekunder så blev hela hon och ekipaget mycket bättre! Det är en magisk grej :D
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Jag tror problemet ligger i en spänd skänkel, om man låter benet "hänga" från höften så hamnar foten som den ska :) Typ :p Svårt att förklara.
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

jag brukar be folk tänka på att man ska driva med vaden inte hälen, kopplar man bort foten helt ur drivningen så behöver man inte heller dra upp den :D
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Jag fick en bild beskriven för mig en gång: Tänk att du har ögon på dina knän. Knä-ögonen ska titta ner i marken, inte rakt fram.

Låter lite knasigt, men det funkar för mig. Hälarna hamnar automatiskt rätt utan att jag ens fokuserar på dem.
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

När jag rider lätt så tänker jag att jag ska hålla om med vaderna, då bli foten stabil.

Vid nedsittning fungerar det om du tänker att "travrörelsen ska gå ända upp i huvudet".

Jag fick det förklarat av en tränare såhär: "Du är verkligen följsam, du skumpar inte i sadeln, men rörelsen går inte ända upp (hissen går inte ända upp ;) ). Om det hade varit en sarg mellan mig och dig och jag bara sett ditt huvud hade jag inte sett som du travade eller skrittade."

Så när jag tänker att travrörelsen/följsamheten ska gå ända upp i huvudet så måste jag automatiskt sänka hälen och bli mer sviktande i benen för att inte skumpa ur sadeln. Jag gav detta tips till en yngre ryttare i stallet också som frågade mig om hjälp en gång och det fungerade verkligen på 3 sekunder så blev hela hon och ekipaget mycket bättre! Det är en magisk grej :D

Oj, okej! Tack! Låter väldigt bra, ska pröva. :D
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Det var någon gång nån som sa att det är lättare att tänka att tårna ska upp än att hälarna ska ner.

Vet inte varför det skulle vara det eller om det kan fungera, men kanske värt ett försök? :)
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Foten ska vara neutral i stigbygeln, precis som att stå på marken.
Annars blir det svårt att sitta utan spänningar. Sitt på en stol och testa så känner man hur det spänner i benet.
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Håller med- men eftersom man har stigbygeln under främre delen av foten blir hälen sänkt om man slappnar av. I allafall om man har normal rörlighet i fotleden
Ts- tänk på att hälen inte får pressas ner. Du måste låta tyngden komma ner ända från magen och slappna av i höfterna. Inte ta spjärn någonstans. Gissningsvis är hela du lite för spänd när du rider och när du känner dig tryggare blir nog hälarna bättre oxå:)
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Slänger in ett till tips.

Ta ur fötterna ur stigbyglarna, lyft knäna rakt ut från sadeln, nu har du inget annat val än att sitta på sittbenen. Håll ut knäna så länge du orkar och känn att sittbenen går ner i sadeln, sen släpper ner benen och lirkar på stigbyglarna.

Nu sitter du korrekt. Gör om, ofta. Börja i skrittpassen, prova även sen i trav.
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

jag brukar be folk tänka på att man ska driva med vaden inte hälen, kopplar man bort foten helt ur drivningen så behöver man inte heller dra upp den :D

Detta stämde bra på mig. Jag tyckte att jag var bra på att hålla ner hälarna men fick ändå kritik för det ibland av ridläraren. Jag insåg att det hade att göra med när jag skänklade på så jag fick lära mig att driva med vaden istället för att inte höra kommentarer om hälarna. :D
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Jag har alltid haft svårt för att få ner hälarna ordentligt. På senare år har jag insett varför...
Jag är nämligen väldigt stel i fotlederna och kan inte böja dem mycket mer än att fötterna är vågräta när jag har fötterna stigbyglarna. :crazy: Så jag har till sist accepterat att jag håller fötterna där det är bekvämt för mig.

Hade för ett antal år sedan en tränare som tjatade på mig att jag skulle vrida ut tårna också, så att de var som typ "tio i två". Problemet var bara att det inte går att vrida ut fötterna om man är skapt som jag är, min anatomi sa liksom ifrån där...
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Själv fick jag mantrat "sporrar utåt" ingnaget i huvudet när jag började rida :p (vi hade självklart inte sporrar när vi började utan det var mer ett förberedande tänk för en framtid med sporrar ;) ).

*KL*
Jag har också problem med mitt tramp i stigbygeln, detta har dock kommit mer och mer på senare tid :meh: det jag försöker tänka på (i alla fall i fattningarna då problemet är störst för mig) är som någon skrev tidigare, *tår upp* istället för *häl ned*. Det funkar oftast, det gäller bara att jag ska göra det också istället för att bara tänka det :cautious:
 
Sv: Hur skall jag lyckas få ner hälarna?

Tänk vid lättridning att du ska lyfta dig upp med magmusklerna istället för att resa dig i stigbyglarna.
Då kommer största styrkan ifrån magen och där ska största rörelsen ske.
Tänk dig själv om du ska gå på tå, då åker hälen upp för att reglera upp rörelsen i hela kroppen och finna balans.
Stigbygeln har du endast tårna i så reser man sig då i stigbyglarna är det inte så konstigt om hälen reser sig.

Rörelsen ska helt enkelt synas enbart på överkroppen och benen ska vara stilla.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp