Hur skall jag göra då min unghäst blir för uppspelt?

M

Mrs Morot

Hej,
Jag har lite problem att veta hur jag skall agera då min 5-åring blir för "glad" och brallar då han töltar eller galopperar tillsammans med andra hästar? Jag har hittills inte gjort så mycket annat än att sitta kvar, eller säga ifrån med rösten, då jag inte upplevt det som ngt större problem med en liten bakut; målet har först och främst varit att han skall tycka att det är kul och tänka framåt. Nu har han nyligen (ca 1 vecka sedan) börjat att busa varje gång det blir galopp ute och jag vill ju inte att det skall bli ngn ovana. Skall jag vara mer bestämd då jag säger ifrån och t ex använda spö? Har någon några tips? Kan nämna att han snarare varit den försiktiga typen som hellre stannar än går fram som unghäst varför jag inte behövt tänka på att "dämpa" honom på ngt sätt tidigare. Alla förslag mottages tacksamt!

Sv: Hur skall jag göra då min unghäst blir för uppspelt?

Har en femåring som "lider" av samma problem. Massa massa överskottenergi. Jag försöker få min att tänka framåt och vara glad och positiv hela tiden. MEN! låt aldrig din unghäst få några ovaner så¨som alltid skena i galoppen för det är inte positivt, unghästen suger åt sig saker snabbt så låt den inte få massa dumheter för sig.

Ett tips är när den gör dumheter så börja om. Är det i galoppfattningen sakta av till skritt eller trav och börja om. Trötta dock inte ut hästen genom att för den bli tråkig.

Min lilla kille har som vana att springa i tusen knop så fort jag gör en galoppfattning har nu börjat med att börja om, och visat honom att det inte är rätt.

Glöm inte att beröma när din häst gör rätt.

Lycka till

Sv: Hur skall jag göra då min unghäst blir för uppspelt?

om han är lite av den frösiktiga typen, så vad händer om du ryter till ordentligt? Ha en "basröst" och ryt till exakt i det ögonblicket som han börjar bete sig så du inte vill. Vad händer då? Ofta blir de lite paffa över ett sådnt ryt, och lägger av i bara farten. Beröm då genast genom att sluta, och fortsätta framåt. Du kan oxå prova att vifta lite med spöt framför honom, oxå för att överraska och stoppa upp hans bus. I längsta mån tycker jag att man absolut ska hålla sig ifrån att använda spöt som en bestraffning, eftersom det är ett sådant bra hjälpmedel vid ridningen för att visa hästen hur den ska placera sina ben (ex) eller böja, vinkla delar av sig. Därför bör spöt inte ha något negativt över sig. (min åsikt) prova istället med att själv göra plötsliga rörelser, eller överraska honom på olika sätt. En annan mycket effektiv och snäll metod är "one rain stop". När han gör det han inte får, så luta dig framåt, ta tag i ena tygeln så nära bettet som möjligt och släpp andra sidan. Dra huvudet till dig (mot stigbygeln) och krama om yttersidan. Då måste han böja sig och cirkla runt och stanna. Detta stoppet låter kanske lite hårt, men är ett av de snällaste sätt att stanna en häst på eftersom inga muskler kan göras stela och spända under en sådan övning. Den är oxå mycket effektiv. Håll hästen så tills den står helt stilla. Låt honom räta ut sig på ditt kommando genom att ta tag i yttertygeln, inte tidigare! Den här övningen ska inte användas som "bestraffning" utan som ett litet "hallå?!" och även som mjukgörande övning eller för att lära hästen att stanna med undertramp. Det kan oxå göras till en trygghetsövning. Om din häst blir nervös, dra in huvudet mot dig och klappa på honom. När han känner den tryggheten, så kommer han så småningom att föra in huvudet så automatiskt när han blir nervös eller orolig. Fungerar jätte bra!

Lyckatill!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 503
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 426
Senast: Pettsson
·
T
Träning Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG! -------------------------------------------------------------------------------- Har precis...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: trullslitenmedtuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur