Hur skall ett bra kollektivstall vara?

annas_makeup

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på hur ni tycker att kollektivstall skall vara för att vara riktigt bra/fungerande för både för hästar och människor. Även ur hälsosynpunkt både på häst och människa.
Mycket tack på förhand.
Vänliga hälsningar Anna.

Sv: Hur skall ett bra kollektivstall vara?

med tanke på hur kollektivstallet fungerar där jag står nu så vet jag inte om jag ens tror att man kan få det att funka(tack och lov flyttar jag o 3 veckor!!!). men jag tror det viktigaste är klara regler, alla ska veta vad som gäller och reglerna ska följas. problemet i vårat stall är inte att vi inte har regler, för det finns det allt, men varje gång en ny flyttar in ska det ändras och grejas och alla hittar på lite egna saker. för egentligen, det finns ju ingen som säger att dessa ska följas, ingen är ju chef s.a.s. har ju ingen direkt lösning på det, men ett alternativ skulle ju kunna vara att utse någon som en slags "stallmentor" eller vad man ska kalla det. som ser till att allas åsikter blir hörda, men även ser hur det skulle funka i praktiken med hästarna.

jag tycker det är viktigt med klara regler så man vet vad som gäller, man bör även ha möten och en ansvarar för att möterna blir av, man kan även sätta upp lappar om vad folket i stallet tycker de ska ta upp på mötet! alla måste få vara med att bestämma men det måste vara majoriteten som avgör ett beslut..
det är verkligen svårt att få ett kollektiv stall att funka bra så att alla är nöjda, för alla har vi olika uppfattningar och tycker olika..

För min del trivs jag bäst i mindre stall, minimerar risker för en massa tjafs!
Öppna dialoger där alla kommer till tals och får framföra sina önskemål.
"Möten" då och då.
Att man har någorlunda lika synsätt på hästhållning.
OCH att man får reda på förändringar som skall ske i tid.

För mig är en kamratlig, gemytlig atmosfär viktig och att hästan trivs!

Jag tror på att det bör finnas en person som tar det huvudsakliga ansvaret, strukturerar och ser till att saker och ting blir gjorda och följs upp. En person som kan vara opartisk, rättvis och som folk kan lita på.

Vi har kollektiv lösdrift som jag och en annan tjej startade upp -05. Vi har varit mellan 2 och 10 hästägare.

Det har fungerat superbra tkr jag. Efter som att jag känner gården, stallägarna, hästarna och omgivningarna väl, var den som startade lösdriften och också den som tog in nya inackorderingar och därav skötte information och ihopsläpp, så kom det sig ganska naturligt att jag fick det huvudsakliga ansvaret för driften. Ordna med listor, kalla till möten, ordna med städning, lagning, kontakt med stallägarna, planering etc. Men min tanke har alltid varit att det ska råda ren och skär demokrati. Allt är värt att testa om majoriteten vill ge det en chans och allt går också att avverka/ändra om det skulle önskas.

Flyttade från lösdriften ett halvår och kom tillbaka nu i mars, och fick då tillbaka huvudansvaret då de andra hästarna ville det vilket jag uppskattar enormt efter som att det blir en väldigt bra stämning när folk är överens om vem de vill vända sig till när de har undringar, åsikter och förslag.

Sen har vi enkla regler och ett tydligt kontrakt, och en nära relation. Vi vet vad som ingår i kontraktet och inte. Alla hästägare vet vad som gäller och hur saker och ting kommer att skötas, redan när de kommer. Dessutom har vi 2 provmånader för alla som kommer så att vi har möjlighet att se hur personen sköter sig, och den som inte sköter fodringar och vattningar som h*n ska sägs upp omedelbart. Detta för att skydda oss och våra hästar från oseriösa personer.

Kollektiv är inga problem om man har en bra struktur och ngn som alla kan vända sig till, oavsätt vad den som är huvudansvarig tycker själv. Ett tag hade vi täta möten (när det var mycket missnöje med stallägarna och annat) och vi gjorde grundregler där det klart och tyrligt stod hur åsikter skulle tas upp och hur röstningar skulle utföras, när information om ihopsläpp skulle ske och när fodringslistan skulle vara ifylld - och hur det skulle lösas om den inte var det vid sista datum. Allt sånt tog vi upp tillsammans och pratade om, samt skrev upp att läsa i stallet när som helst. Inte bara hur saker och ting skulle skötas utan också konsekvenser som skulle uppstå om detta inte sköttes.

Man får anpassa sig efter hästägarna. Nu är vi bara 5 hästar så det är inga problem för oss alls idag, och vi har faktiskt bara haft ett stormöte sen 1 mars. :) Tror inte vi behöver fler förrän i september - varje gång en stor förändring sker där folk kan ha åsikter, frågor och förslag. Viktigt att alla får säga sitt! Sen ses vi mellan dessa tillfällen för storstädning av stallet och liknande.

Jag tycker att vårat kollektiv stall funkar bra. Vi har 12 boxar och är idag 6 hästägare (jag har 5 boxar ) Vi har en person som är "stallchef" och har kontakt med ägaren. Det är henne vi skriver kontakt med. Hon har även sista ordet om det händer något och är den som säjer upp oss om det går fel.
Vi har stall möte varje vecka och det är något vi alla uppskattar. Vi spar lite pengar varje månad till olika renoveringar. För 2 år sedan så fixade vi en ny sadelkammaren och av den gamla så gjorde vi iordning så småtjejerna fick sig ett omklädningsrum med kylskåp, micro och bord med soffa.
Förra året så bytte vi boxdörrar till skjutdörrar och i år har vi lejt bonden till att plöja upp 2 vinterhagar och så om dem åt oss.
Vi ahr minst 2 gemensamma städdagar om året då vi röjer ignom i stort sett hela stallet. Vi hjälps även åt att fixa hagar och salta ridhuset 3 ggr/år. Ridhuset krattas 2 ggr/v året om enl krattsschema. Det mesta funkar smärtfritt och om det är något så tar vi det med "chefen" så hon tar tag i det.

Vi har passchema som löper 1 månad i sänder. vi håller det rätt så bra med lika pass/häst. i den mån det går så försöker vi hjälpa varandra med olika saker, tex om en åker av ön så kan man handla åt flera, samkör veterinär och hovslagare. Vi har träningar ihop och får ut dels en dressyrinstruktör samt en tömkörnings/inkörningsinstruktör.

Vi har regler och skrivna kontrakt. Vi har alla sorters hästar i stallet. Jag har mitt stuteri med 2 godkända hingstar och några föl om året och andra har tävlingshästar medan någon har en gammal travare som är med i Wiraspelen. Högt i tak och de flesta sköter sig bra.

Det stall där jag har min häst skulle man nästan kunna kalla ett kollektivstall eftersom vi hjälps ofta åt ifall någon är borta, även om stallägaren har morgon, lunch och ibland kvällsfodringen.
I ett kollektivstall är det bra om man har kontakt med stallkamraterna, har tydliga regler och ett bra samarbete.

Jag tycker som många andra att en skall ha lite större ansvar.
Jag hyr ut boxar och jag sköter det här:

Mockning under dagen inkl packning hökassar, blanda foderhinkar, fylla vattenhinkar ute + karen ute

Fodring 3 ggr/dag samt täckesbyten, hösilage och halm ingår.
De som vill köper foder själva.

Ägaren ser till att hästen rids och ryktas, resten gör jag. Upplägget funkar super!

Jag är väldigt nyfiken på hur ni tycker att kollektivstall skall vara för att vara riktigt bra/fungerande för både för hästar och människor. Även ur hälsosynpunkt både på häst och människa.
Mycket tack på förhand.
Vänliga hälsningar Anna.

I vårat kollektivstall är det demokrati som gäller, alla har en röst som väger lika tungt. Införs något nytt för vi en disskussion, jämkar om så behövs men alla ska känna att det är nöjda. Det är superviktigt tycker jag.

Ska något göras ska alla hjälpa till, kan man inte får man ordna en ersättare.

Jag har stått i stall med "chef" som bestämmer över mitt huvud, det passar inte mig

TILL ALLA

Får man fråga hur det funkar i era stall med dessa saker:

höanalyser, träckprovstagning och hagskötsel/hagkunskap ?

Dessa saker anser jag är en stor biddragande orsak till osämja i ett stall. Åtminstone är det nästan alltid dessa saker det tjafsas om.

TILL ALLA

Dessa saker anser jag är en stor biddragande orsak till osämja i ett stall. Åtminstone är det nästan alltid dessa saker det tjafsas om.

Höanalys skickas varje höst, betalas gemensamt, demokratiskt bestämt.

Träckprov - avmaskning sker gemensamt, betalas av ägaren

Hagskötsel sker gemensamt. Hagkunskap, vad menar du med det?

TILL ALLA

Alla ansvarar för att köpa in eget foder för sin häst. Jag köper in till mina + 2 hästar till. Allas foder med undantag för en person, är analycerat. Vi har olika krav på grovfodret så det är svårt att samköra allt. Torven köper vi in gemensamt och de som tar hem från Brunnsbergs samkör sina leveranser.

I år har vi gemensamt skickat in träckprov på samtliga hästar, jg tog på mig att göra detta och tog prover på morgonen innan någon hann mocka. Resultatet kom till mig och jag tog kontakt med veterinär och fick avmaskningsmedel utskrivet.

Gemensamt går vi igenom vilka hästar som ska gå i vilka hagar. Ingen tvingar någon att ha en häst i sin hage som de inte vill ha där. Mina avelsdjur går i egna hagar året runt. I år har vi valt att plöja upp 2 vinterhagar. Har vi råd ska vi plöja upp en av sommarhagarna till hösten och låta den vila några år. Jag har turen att det i stort sätt bara är jag som har djur på bete. De andra har sina i mindre beteshage dagtid och uppstallade nattetid. Detta gör att jag härjar fritt i stort sätt bland sommarhagarna:p men hyr i gengäld ut 3 av mina 5 boxar till sommargäster så vi får in extra inkomst så vi har råd att renovera/plöja odyl.

Hagkunskap..eller kanske skulle skrivit: Stängselkunskap.

Det är ju allmänt känt att många hästägare knappt fattar hur ett elstängsel fungerar samt hur det ska konstrueras. Kikar man runt ser de vanliga hästhagarna ut så här: Trådar som hänger i backen, knutar överallt, nödlösningar på stolpar, dålig jordning, osv osv.

Det är ju bra mycket enklare med kunskap inom detta område menar jag. Oftast är det bara 1 som kanske har liite kunskap, resten noll. Vilket brukar vara denna enda person som får hålla koll på ditten och datten = enerverande jobb + tar en massa tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat