Sv: Hur skall ett bra kollektivstall vara?
Jag tror på att det bör finnas en person som tar det huvudsakliga ansvaret, strukturerar och ser till att saker och ting blir gjorda och följs upp. En person som kan vara opartisk, rättvis och som folk kan lita på.
Vi har kollektiv lösdrift som jag och en annan tjej startade upp -05. Vi har varit mellan 2 och 10 hästägare.
Det har fungerat superbra tkr jag. Efter som att jag känner gården, stallägarna, hästarna och omgivningarna väl, var den som startade lösdriften och också den som tog in nya inackorderingar och därav skötte information och ihopsläpp, så kom det sig ganska naturligt att jag fick det huvudsakliga ansvaret för driften. Ordna med listor, kalla till möten, ordna med städning, lagning, kontakt med stallägarna, planering etc. Men min tanke har alltid varit att det ska råda ren och skär demokrati. Allt är värt att testa om majoriteten vill ge det en chans och allt går också att avverka/ändra om det skulle önskas.
Flyttade från lösdriften ett halvår och kom tillbaka nu i mars, och fick då tillbaka huvudansvaret då de andra hästarna ville det vilket jag uppskattar enormt efter som att det blir en väldigt bra stämning när folk är överens om vem de vill vända sig till när de har undringar, åsikter och förslag.
Sen har vi enkla regler och ett tydligt kontrakt, och en nära relation. Vi vet vad som ingår i kontraktet och inte. Alla hästägare vet vad som gäller och hur saker och ting kommer att skötas, redan när de kommer. Dessutom har vi 2 provmånader för alla som kommer så att vi har möjlighet att se hur personen sköter sig, och den som inte sköter fodringar och vattningar som h*n ska sägs upp omedelbart. Detta för att skydda oss och våra hästar från oseriösa personer.
Kollektiv är inga problem om man har en bra struktur och ngn som alla kan vända sig till, oavsätt vad den som är huvudansvarig tycker själv. Ett tag hade vi täta möten (när det var mycket missnöje med stallägarna och annat) och vi gjorde grundregler där det klart och tyrligt stod hur åsikter skulle tas upp och hur röstningar skulle utföras, när information om ihopsläpp skulle ske och när fodringslistan skulle vara ifylld - och hur det skulle lösas om den inte var det vid sista datum. Allt sånt tog vi upp tillsammans och pratade om, samt skrev upp att läsa i stallet när som helst. Inte bara hur saker och ting skulle skötas utan också konsekvenser som skulle uppstå om detta inte sköttes.
Man får anpassa sig efter hästägarna. Nu är vi bara 5 hästar så det är inga problem för oss alls idag, och vi har faktiskt bara haft ett stormöte sen 1 mars.
Tror inte vi behöver fler förrän i september - varje gång en stor förändring sker där folk kan ha åsikter, frågor och förslag. Viktigt att alla får säga sitt! Sen ses vi mellan dessa tillfällen för storstädning av stallet och liknande.