Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

Sv: Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

OK vi tar det från början.

Medan stödjevävnaden återbildas, läker, ska förståss hovbenet ligga på så rätt ställe som möjligt annars bildas ju vävnaden på fel ställe och permanentar hovbenets felläge. Är inte det självklart?

HH

Jag håller inte med om detta då du inte kan flytta hovbenet i hovkapseln när den väl släpt. Du har fel där

Den nya hovväggen bildas längs hovbenet och hästen läker med fast koppling med de nya lamellerna som bildas längs hovbenet, så läker rotationen.

Jag vet hur hoven är uppbyggd och växer.

När hoven växer ut längs hovbenets läge så kommer det att bli en vinkeländring på yttre hovväggen då gäller det att anpassa verkningen efter den vinkeln och återställa hoven som den växer då. När du har en ny hov är så hovbenet på rätt plats igen om verkningen skett rätt.
Se skissen här på hur hoven växte innan och hur man nu får anpassa verkningen efter rotationen och den nya hovkapseln som bildas.
Den röda markeringen är den vinkel som hoven växer efter rotationen. Det betyder att man får korta "gamla" tålängden och sänka trakterna för att få en hov i normala vinklar igen och med hovbenet på så sätt i rätt läge.
Skissen är från länken i tidigare inlägg.

64.jpg

Jag fattar inte alls hur du menar:confused:Hoven på bilden är ju helt overkad o kan få den konkava formen av att den inte verkas i trakten alls- behöver inte bero på fång.

Tips från en av landets mest erfarna hovslagare när det gäller sjukdomen fång och behandling till TS.

Det går inte att kopiera själva länken så jag sjansar på att det godkänns att jag kopierar hela texten eftersom det är ett mkt kunskapsgivande svar helt utan massa gissningar hit o dit.

Källa Ridsport:

Länk: Fråga hovslagaren. Mikael Westberg, Regionhästsjukhuset Strömsholm

Hur skor man en fånghäst?

Hej Micke. Utifrån din erfarenhet av fång och olika sätt att rehabilitera en fånghäst, skulle jag gärna vilja höra din synpunkt på för hästens välbefinnande bästa och mest lyckade rehabilitering utifrån vad vi som hovisar kan bidra med för att hjälpa till. Skos den med specialbeslag eller bara vanlig sko, verkas den och ska vara barfota, vilka vinklar skall man verka efter, lång tå låg trakt eller kort tå och normal trakt i raka vinklar utifrån den enskilda hästens extriör. Skall man eftersöka verkningen utifrån att skapa ett markparalellt hovben, bör man eftersträva att den går på bärranden eller ska den belasta hela sulan samt se till att även trålen tar upp den primära belastningen, ska den vara i konstant rörelse på lösdrift eller är det strikt boxvila som gäller den första tiden, övriga miljörelaterade och foder förändringar som man som ägare bör ändra eller ta hänsyn till. Hur ofta bör man återkomma med efterkontroll på kliniken för att ta del av statusen och hur man ska gå vidare.
Lisa Eriksson, Grönköping

Svar:
Fång är enkelt uttryckt, en mag- och tarmsjukdom som frigör ett gift som försvagar lamellagret i hästens hovar. Lamellagret förbinder hovkapseln med hovbenet. Det är i detta lager som hela hästens tyngd är upphängd i hovkapseln. På vissa hästar medför detta att hästen får en hovbensrotation eller hovbenssänkning. Vid en rotation roterar hovbenet, oftast framåt i förhållande till hovkapseln, den kan rotera åt sidan på hästar med kraftigt avvikande benställning. Hovbenet har fortfarande relativt normalt samband i övre delen på hovbenet. Vid hovbenssänkning har allt samband släppt och hovbenet sjunker nedåt och bakåt i hovkapseln. Hästar kan få enbart en sänkning utan en rotation och vise versa. Dessa lägesförändringar är mycket smärtsamma och kan liknas med ”blånagel” som vi människor kan få. Problemet är att hästarna skall stå på sina ”blånaglar” tills en ny hovvägg har vuxit ned. En lägesförändring kan uppstå i olika grad i alla hovar men framhovarna är de som oftast får en större förändring.
Symtomen på fång är följande som kan variera i antal och styrka:

Rörelsestörning – stel, rör sig ovilligt, belastar ogärna framhovar
Förstärkt digitalpuls
Värme i hovar
Svullen kronrand
Visitertångöm
Svårt att vända på snäv volt
Dubbelslående steg (sätter markant i trakterna först)
Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den, det man gör är att:

Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på spånbädd
Tillkalla veterinär så hästen kan få smärtlindring
Behandla orsak (om känd)
Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i nät e.d, var försiktig med foderbyte
Ev. ge ej vatten för att minska ödem (ej vid diarre)
Ta bort saltsten
Undvik transport av hästen
Om hästen är nyskodd eller skodd med sula – ta av skor (om möjligt). Inga andra åtgärder görs på hovarna.
Gör det så bekvämt som möjligt för hästen ev. kyla, dynor av stryrén eller skumplast
Låt hästen stå så här i ca 10 dagar, även om symtomen avtar. Har hästen fortfarande symtom har med stor sannolikhet en lägesförändring skett i hovarna. Det finns inget känt sätt att förhindra utvecklingen idag. Antingen avtar problemet eller så får man en lägesförändring. Ovanstående åtgärder är det enda man kan göra i det akuta skedet.

Steg 2
Om hästen har kvarstående symtom efter dessa dagar bör hovarna röntgas och utifrån dessa kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder, för att hjälpa hästen så ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel erhålls.

Exempel på hur en ”snittfånghäst” behandlas hos oss på Regionhästsjukhuset är följande:

Hästägarens uppfattning om sjukdomshistoria gås igenom.
Kontroll av hästens status. Puls, kronränder, Obelgrad, visitertång, lamellhorn, och sulhorn gås igenom. Vi gör en röntgenanalys och utifrån den information vi sammanställt, fattar vi beslut om åtgärd.
Man kan vid verkning inte utgå från hovkapselns vinklar, utan verkar hästen utifrån hovbenets vinklar och ställer hovbenet som den skulle ha varit om den inte var lägesförändrad. Den främre delen av hovkapseln försvagas för att den nya nedväxande hovväggen lättare skall ges möjlighet att växa utmed hovbenet igen. Hästen får sedan åka hem och stå på strikt boxvila. Fem veckor därefter kommer hästen tillbaka på ett återbesök, då vi återigen går igenom hästens status och vidtar vidare nödvändiga åtgärder. Efter ytterligare fem veckor kan hästen verkas hemma av ordinarie hovslagare i samråd med oss för att sedan efter ytterligare fem veckor, komma tillbaka för en slutkoll och information om igångsättning, rehabilitering samt instruktioner till ordinarie hovslagare om hur hovarna sköts vidare tills hela hovväggen vuxit helt ned. Sammanfattningsvis kan man säga att hästen skall stå på strikt boxvila inomhus de första fem veckorna, resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid och inne nattetid. Under denna femtonveckors period behöver hästen normalt inte ha några skor, vilket visat sig minska risken för komplikationer samt att smärtbilden fortare avtar. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag och genom att hästen står inne helst på spån, torkar hästens egna sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under dessa femton veckor har hästen symtom och ont i hovarna vilket avtar hela tiden. Snabbast avtar det de första tre veckorna. Är hästen inte helt symtomfri efter 15 veckor och ett normalt samband mellan hovben och hovkapsel ej erhållits, är prognosen för att hästen skall återgå till det normala sämre. Över 80 procent av behandlade hästar återgår till samma arbete som innan sjukdomen uppstod, men det krävs en del uppoffringar av hästägaren och hjälp av duktig veterinär och hovslagare.

Tackar för ytterligare svar!
Jag har pratat med hovslagaren och hon kunde kanske komma ut på tisdag om hon hann, annars blir det först ännu veckan efter då hon kommer från arbetet (hon arbetar på båtar)..

Jag tog några bilder idag, glömde dock att ta på undersidan av hoven, men säg gärna till om det är dåliga vinklar och hurudana bilder jag ska ta om jag ska ta nya. Jag har också i sidoprofil ifall ni vill se det också.

Framhovarna

21676667.jpg

21676666.jpg

Bakhovarna

21676668.jpg

Här är en bild på hela ponnyn. Tycker ni hon är i passligt hull? Jag har försökt banta henne lite, men man kan ju inte ge hur lite grovfoder som helst heller, men hon har blivit lite smalare nu.

21676664.jpg

Vilken grov ponny:laugh:

Läste ditt första inlägg o har den fång?
Det verkar som du/ ni har verkat bort hovväggen så den står på sulan.

en sdn tung ponny bör ha lite mer hov att stå på.

Ser ut som om den är dåligt verkad i höstas o att det är på väg bort.

Har den några av symptomen som stod i artikeln- coaris referat?

Har den puls, svårt att vända mm mm

Om den inte har fång, bör den gå på gräs/ mjukt underlag- så hovarna kan växa ut igen.

Tackar för ytterligare svar!
Jag har pratat med hovslagaren och hon kunde kanske komma ut på tisdag om hon hann, annars blir det först ännu veckan efter då hon kommer från arbetet (hon arbetar på båtar)..

Jag tog några bilder idag, glömde dock att ta på undersidan av hoven, men säg gärna till om det är dåliga vinklar och hurudana bilder jag ska ta om jag ska ta nya. Jag har också i sidoprofil ifall ni vill se det också.

Framhovarna

21676667.jpg

21676666.jpg

Bakhovarna

21676668.jpg

Bilder underifån behövs inte.. Oj vilken kraftig ödembildning både fram och bakhovarna har i kronranden. Detta ser allt annat än bra ut,, hur länge har detta pågått??

Hovarna var i så dåligt skick så när vi verkade nu sist så var vi nästan tvugna att ta bort sådär mycket för ena framhoven hade en vågrät spricka över hela nedre delen av hoven. Och vi kunde ju inte lämna den andra hoven mycket längre då. Den vita bakhoven var så dålig att den brast ovanför sömmarna då hon ännu hade skor, det var efter det hon blev tvungen att vara barfota tills hovarna blev i skick igen.

Hon är stapplig i frambenen på hårdare underlag men hon har inte någon förstärkt puls nu, men veterinären sade att hon inte ska äta gräs mera i sommar, isåfall kanske först nästa.

Ponnyn har varit på foder mellan september och juni, jag tog hem henne för några veckor sedan då hon visade fångsymptom. Fodervärden hade haft ut henne på bete dygnet runt då men nu äter hon bara hö och mineraler. Hovarna har varit dåliga en längre tid och de växer snabbt, men hon har inte blivit verkad så ofta som hon borde ha blivit så länge hon var borta.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Min ponny har under ett par dagar fått en rejäl fång nacke , hård och man ser att hon har ont, alt tycker det spänner och stramar, har...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Glimma
·
F
Hästvård Då jag övertog min nuvarande häst så började jag med att ta av honom skorna och släppa honom på bete i tre månader. Detta är en nioårig...
2
Svar
39
· Visningar
2 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 820
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka