Hur länge skall jag hålla ut?

Sv: Hur länge skall jag hålla ut?

Är det dit mål att hästen ska gå barfota?
Är det bara för att hoven ska rätta till sig? En duktig hovslagere brukar fixa det ändå utan specialskor. Fråga Hovis på forumet så kan du få lite tips.

Hola,
Har en häst med trånga hovar efter år av skoning. Efter samråd med min hovslagare drog han av skorna i samband med att jag betäckte hästen.
Den gick inte att rida utan skor utan var i sådant fall hovöm vilket innebar att den fick gå i hagen och ha semester tills fölet var fött och avvant.

Hästen breddade i trakten under denna period med en hel cm. Foten växte ut helt i två omgångar. Man räknar att det tar ca 8 mån för en fot att växa ut helt.

Då hästen är hovöm så köpte jag Easyboots för att använda vid ridningen när jag red igång den under våren. De funkade sådär. Lite klumpiga att rida dressyrpass i men väl fuingerande att rida ut i skritt och trav på grusväägen med. På volten eller i ridhuset har det gått bra att rida barfota.

Dock är det lite småmeckigt att hålla på med bootsen tycker jag. Stökigast har det varit med medryttare som kan känna sig väldigt osäkra på hur hårt de skall spännas etc..

Då min häst inte kan gå barfota annat än i hagen och på ridbanan så har jag valt att sko den under sommaren när det var så jäkla hårt ute. Då bakfötterna tagit sig mycket bra så gjorde hovis bedömningen att den kan gå med vanliga järnskor bak.
Har testat under sommaren med järnskor bak och hippogrip fram (som är nästintill som att gå barfota, plastdojjor som rör sig med hoven) men de är lite meckiiga att få på så nästa skoning kommer det att bli flappskor istället på fram.

Anledningen till flappskor fram är att hästen fortfarande är trång i framhovarna.

Min hovis har särskilt rekomenderat barfotagång eller om det inte fungerar FLAPPSKOR.
Sök på flappskor så får du fram mycket matnyttig info.

mvh Eva

Senast ändrad:

kommer inte heller ihåg vad dom skorna heter, men jag disskuterade den typen av skor med min hovis i mån. han tycker att dom fungerar jättebra om det behovet finns.

flappskor har vi haft till och från på en häst i stallet i över 2 år, det har fungerat vääldigt bra. den hästen har det pga. att h*n har lätt för att "gå sönder" i hovarna av sömmen. på vintern har h*n "dubb" under sulan vilket gett mkt. bättre "hovfäste" när det är halt än vad brodd gör på den pållen, dessutom blir det inga "styltor".

hur ä de me vildhästar dom föds ju inte me skor de får ju klara sig oavsett om de ä grus elle gräs de tar ju ett tag för hovarna å anpassa sig, men kan hålla me om att inte många klarar det, stoet ja har på foder kan ej gå barfota pågrund av ömehet, valacken ja har på foder har gått barfota så länge ja vet beror helt på hästen men testar man inte så kan man ju inte veta , elle hur :crazy: :angel:

Du kan ju prova sätta på flapskor, det är en tåsko med en gummisula så trakterna blir fria.
Din hovis kanske vet annars finns dom på travbanorna.

Man lägger en tåsko på denna sulan, finns i olika utföranden.

41623a.jpg

De vilda hästar som inte klarar av att springa, fixar det naturliga urvalet och dessa faller offer för vilddjur. Detta skapar en stark stam, där ev defekter sållas bort genom rovdjuren genom att den svagare faller först.

Jag tycker du ska fortsätta anpassa din ridning efter hästen och endast rida korta sträckor i skritt på grus. För t.ex förflyttning från en mjuk sträcka till en annan. Så har jag gjort. Det tog mellan ett och två år att uppnå en oöm häst. Men jag skyndade långsamt oxå, med användningen.

Men måste du använda hästen mer än den klarar av och/eller rida på för mkt olämliga underlag. Sko.

nej jag vet att jag inte behöver ha honom skolös, men jag vet samtidigt att hovarna(bortsett från ömhetendå) mår bättre och snabbare rättar tills sig utan skor än med.. men jag kommer ju förståss att sko om inget annat funkar, om inte annat så får jag dra av dem då snön kommer igen..

Jag gjorde tvärtom. Lät hästen gå barfota under sommaren i minst tre månader (annars ingen mening med det) och skodde på vintern. Iof så körde jag ju hästen så broddar på vintern var ju ett måste, men det var min hovslagarlärare som rekommenderade mig att göra så.

Att hästen ömmar på grus är ju förståeligt och som nån sa tidigare, det finns ju diken;) och skogar;)

hm! skall kolla upp närmare.. jag vill ju ha tryck på trakterna och framförallt strålen!

hovkvaliteten finns där, jhan har på dessa fyra månader slutat trasa sönder sina hovar utan nu är dom väldigt fina, det är bara ömheten som är "problemet"

målet är först och främst att få en bätre hovmekanism = större fötter och strålar, men sen javisst jag förespråkar barfota om det funkar men det är absolut inget måste.. Hade min förra häst till största delen barfota..

det som gör att jag inte vill sko är hans små strålar, jag vill ha belastning på dem vilket man sällan får med skor, i så fall måste specialskor till och jag är inte så hemma på dem..

Hola igen,
Min gick barfota från okt 04 till juni 06. På den tiden breddade hästen alltså 1 cm i trakten men var fortfarande öm om jag skulle rida annat än på ridbanan..
Nu red jag ju inte hästen mer än från feb till juni, men med boots.

Vissa hästar blir aldrig oömma. Då är det bara att sko. Just flappskor låter som en bra lösning för din häst.
I synnerhet om hovarna nu är väldigt fina efter barfotagången den hittils haft.

mvh Eva

jo det är diken/skogar och gräs vi håller oss till, men vi måste ju ibland passera mark som för honom är lite ajaj..

på vintern känner jag inget måste med skor, det är så kort period det är halkigt så då kan jag slå på tillfälliga dojjor själv om jag absolut måste ha dem.. Brukar va rätt bra på att hålla mig i plogkanterna :-)

jo vissa hästar klarar inte av barfotagång det vet jag men hur lång tid skall det gå innan man ska ge upp? jag menar nu har han ju bara varit igång en månad, de första tre månaderna stog han på gräs..
Märker man skillnad på ömheten på en-två månader?

ska läsa på mer om flappskor!

Ja det är ju du som får känna efter när du lessnat på att bara rida i skogen.... typ

Min fick vara barfota 1 år och 9 månader men var lika hovöm på fel underlag precis innan jag skodde på igen som 3 mån efter att jag skott av. Men alla hästar är olika. Min gamla vallack kunde gå barfota och har bara behövt boots i korta perioder när det varit extra torrt och hårt ute.

Rider du inga jättemängder så skulle jag prova att köpa ett par boots och ge det tre-fyra månader till.
Kanske bootsen funkar bra för er men om inte så är det inte värre än att du i sånt fall kör med flappskor.

mvh Eva

Sätt på hästen skor! En bra hovslagare kan med skorna "lägga ut" hoven, så att hovarna rättar till sej, fast hästen har skor. Du behöver inte rida skolöst, bara för att fötterna ska rätta till sej.:bump:

Här har du fått ett vettigt svar det finns bra hovslagare som kan hjälpa dig, så hästen kan ha skor. En av mina hästar hade sulor i flera år eftersom hon var ömfotad. När hennes gamla ägare köpte henne så fixde hennes hovslagare till hovarna på några gånger sedan dess har hon gått utan sulor förutom snösulor.

Jag provade ha våran sällskaps häst utan skor ett tag förra hösten och varje morgon var hon jätte öm i hovarna, efter 2 dagar jag tog kontakt med en kvinna i usa som kan allt om det där med barfota hästar. Hon sa till mig att låta henne stå ute så mycket som möjligt så hon kan röra sig hela tiden så skulle hon sluta ömma. Hede hon ute i några nätter ca3-4 sen slutade hon vara öm på morgonen, men vi skodde henne när det kom snö märkte att hon spände sig och var osäker på om hon skulle halka.

Det tar lång tid att härda hovar som gått skodd ett helt liv..

Du kan inte och ska inte tänka på att försöka "härda" en hovöm häst. Så länge hästen är öm i sina hovar så ska den inte utsättas för underlag som den inte klarar av utan att få ont. Det finns en konstig syn på detta med härdning av hästens hovar och som riskerar att leda till stora problem som stengallor, hovbölder eller t.o.m. belastningsfång, dessutom riskerar man att skapa bekymmer i hästens kropp till följd av avlastning. Det är först när hästen är oöm som det kan bli tal om någon "härdning" av hoven. Hur lång tid det tar innan hästen är oöm beror på hur snabbt det går att ställa om hoven till den optimala form den behöver ha för att gå barfota. Om den tvingas gå på underlag som den egentligen inte klarar av pga hovömhet så tar det längre tid än vad det skulle gjort annars.

Rid aldrig en hovöm häst på ett underlag den inte är bekväm på och aldrig i syfte att den måste härda sina hovar!

Senast ändrad av en moderator:

Har faktist funderat på det och min hovslagare har nämt det men jag har ej sett dem in real life och jag har (tyvärr) hört en del negativ kritik om dem..? sen är jag lite rädd att dom skall ge skavsår alternativt tappas.. erfarenhet?

Jag har easyboot epics till min häst då han ömmade på grus när jag tog av skorna. Nu, efter ca 6 månader är bakhovarna helt omställda som det ser ut, och har går fint utan boots bak. Fram har vi en bit kvar innan de ser ut som de ska, så där blir bootsen kvar ett tag.

De sitter kvar hur bra som helst, men ska man rida i lite oländig terräng med rötter och gegga skulle jag kliva av och ta av bootsen, jag är rädd att de skulle kunna fastna och skada honom...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka