Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

Sv: Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

jag har faktisk inte ens hört påståendet att hovbenet ska tvingas att växa fast igen tidigare. allt jag läst och hört är; en ny hov måste växa ner, och med rätt verkning ser man till att hovbenet kommer i rätt läge igen.

hur ska det ens kunda växa fast igen?? :confused:
det är ju inte som en bruten arm som man spjälkar, för man kan inte spjälka inuti hoven. isf skulle man få operera..

jättebra sida du länkade till btw, väldigt intressanta bilder.:)

Senast ändrad:

Ny hov måste växa ut längs hovbenets nya läge. Där anpassar man då verkningen till den nya hovrikningen för att så småningom återställa rotationen när helt ny hovkapsel vuxit ut.

Denna diskussionen hade vi för ett par veckor sedan i fångtråden. Jag ställer samma fråga en gång till. Jag förstår fortfarande inte detta med att hovbenet får ett nytt läge. Jag envisas nog fortfarande med att hoven borde bli återställd som den var från början. Jag förstår inte hur den kan bli det om hovbenet har fått ett nytt läge.
Hur kan man återställa rotationen när hovkapseln har vuxit ut?

Senast ändrad:

Jag har heller aldrig hört sådant påstående innan HH inlägg
Har lamellerna släppt från hovbenet och kötthoven så dör kopplingen helt och benet roterar. Det leder till döda lammeller och hålväggar, så var det medan min hästs sjuka hovkapsel växte bort. Nya friska lameller kommer med ny hovvägg uppifrån.
Usch, jag börjar känna mig tjatig.....

Vi är i alla fall överens då ;-)

om man säger såhär. hovbenet förblir i sitt roterade läge. lamellerna som är förstörde dör och får en svampig mörk konsisten. när friska lameller växer ut, så söker dom sig till hovbenets nya läge, och hovväggen följer såklart med lamellerna. därav "knycket" som syns på hovväggen.

Denna diskussionen hade vi för ett par veckor sedan i fångtråden. Jag ställer samma fråga en gång till. Jag förstår fortfarande inte detta med att hovbenet får ett nytt läge. Jag envisas nog fortfarande med att hoven borde bli återställd som den var från början. Jag förstår inte hur den kan bli det om hovbenet har fått ett nytt läge.
Hur kan man återställa rotationen när hovkapseln har vuxit ut?

När hoven växer ut längs hovbenets läge så kommer det att bli en vinkeländring på yttre hovväggen då gäller det att anpassa verkningen efter den vinkeln och återställa hoven som den växer då. När du har en ny hov är så hovbenet på rätt plats igen om verkningen skett rätt.
Se skissen här på hur hoven växte innan och hur man nu får anpassa verkningen efter rotationen och den nya hovkapseln som bildas.
Den röda markeringen är den vinkel som hoven växer efter rotationen. Det betyder att man får korta "gamla" tålängden och sänka trakterna för att få en hov i normala vinklar igen och med hovbenet på så sätt i rätt läge.
Skissen är från länken i tidigare inlägg.

64.jpg

Du kan inte fixera ett "löst" hovben som roterat inne i en hovkapsel genom att sko på hovkapseln. Du kan sko om du vill men det hjälper inte läkningen, många hovslagare håller faktiskt med inte bara barfotaverkare om någon nu är rädd för det ;)
Jag tillhör inte någon särskilld "hov-lära"
Mot hovbenets nya läge kan du aldrig justera hovväggen så den växer fast igen för det gör den inte. Ny måste bildas uppifrån.

Ny hov måste växa ut längs hovbenets nya läge. Där anpassar man då verkningen till den nya hovrikningen för att så småningom återställa rotationen när helt ny hovkapsel vuxit ut.
Det är ju därför det är så lång konvalesens på fång. Ny hov måste bildas!!!
Det är ju därför man ser en rand efter ett fånganfall när hovväggen börjar växa i ny vinkel längs hovbenets läge. Då kortar man tån på den gamla hovkapseln för att underlätta överrullning och sänker trakterna för att minska påfrestningen i tåns nya friska lammeller som bildas uppifrån.

Under denna period justerar man vinklarna med verkningen så de blir rätt igen men om du har på en sko eller inte spelar mindre roll.
Det är lättare utan då man kanske behöver verka varannan till var tredje vecka ett tag för att återställa rotationen.

Denna länken är bra för er som är intresserade av fång, antingen hästen har skor eller inte.
http://www.johnthevet.com/

Håller med om ovanstående. En ny hovkapsel måste växa ner efter hovbenets nya lägeoch verkningen avpassas noga efter detta.

Om en fånghäst måste skos eller ej är individuellt. Många fånghästar kan inte alls gå barfota då de behöver avlastning av sulan. Det är ofta hästar som roterat kraftigt eller har en hovbenssänkning.
Man kan ju titta hur hästens sula ser ut. I de fall där man tydligt ser att det blivit en sulsänkning och väggarnas nivå är i höjd med sulan eller t om över sulans så måste hästen oftast ha någon form av avlastning. Det finns fånghästar som knappt kan gå ett steg barfota som kan bli i princip ohalta direkt av att få på t ex en tåöppen sko.
Nu pratar jag inte om direkt akutstadie då man ej bör spika i en fånghästs hovar. Skulle skor behövs då går det bra att limma eller plasta på i stället

Det är ju en sak att vissa kan bli smärtlindrade av skon efter den akuta fasen. Dvs symtomlindring
Håller du då också med om att skoningen i sig inte läker fången/rotationen?

Min häst sula var buktande men blev symtomlindrad av stötdämpande paddar i akuta fasen som tyvärr varade flera månader. Först påtejpade och sedan i lösa boots.
Han var så nära penetrering av sulan så veterinärena visste inte om han gick att rädda.
Vi var bara tvugna att invänta tillväxten som lyfte hovbenet igen.
Bra veterinärer mm är guld värda.

När hoven växer ut längs hovbenets läge så kommer det att bli en vinkeländring på yttre hovväggen då gäller det att anpassa verkningen efter den vinkeln och återställa hoven som den växer då. När du har en ny hov är så hovbenet på rätt plats igen om verkningen skett rätt.
Se skissen här på hur hoven växte innan och hur man nu får anpassa verkningen efter rotationen och den nya hovkapseln som bildas.
Den röda markeringen är den vinkel som hoven växer efter rotationen. Det betyder att man får korta "gamla" tålängden och sänka trakterna för att få en hov i normala vinklar igen och med hovbenet på så sätt i rätt läge.
Skissen är från länken i tidigare inlägg.

64.jpg

Det jag inte kan förstå då är att enlikt vet så har min hästs hovben gått tillbaka 0.5 cm jag har rönkat honom 2 gånger med 1 års intervall hur kommer det sig

Oj, här har det kommit många svar nu sedan jag var in senast. Tack åt ni som svarat!

Hon går utan skor nu för hennes hovar var så dåliga att hovslagaren sade att ha inte kunde sätta på skor, fanns liksom inget att spika i. Före hade hon nog skor. Hon har stått hos en fodervärd som har låtit det gå för långt mellan skoningarna så därav blev hovarna dåliga. Hovarna har dock blivit bättre nu med fotbad nästan varenda dag och rypsolja efteråt.

Då man tittar under hovarna så är hovväggarna högre än själva sulan, eller som går längre ner, äh ni fattar väl vad jag menar. Är det så de ska vara för att avlasta eller ska det vara tvärtom? Har en utbildad hovis som är härifrån som jag tänkte ta ut någon dag nu så hon får kolla på hovarna, synd då hon inte är hemma hela tiden då hon har flyttat utomlands..

Ursäkta men detta inlägget tyder på att du inte kan så mycket om fång. Hovbenet läker inte fast igen.
Ny hovvägg uppifrån växer ner längs hovbenets nya läge och lyfter så upp hovbenet igen. Gamla hovkapseln är körd då lamellerna luckrats upp.
Värre fång är min hade kan man nästan inte ha och han rehabiliterades utan skor.
Kraftig hovbensrotation och sänkning, buktande sula, nära penetrering.

Jag tror faktiskt att ingen här har menat att det ska läka i den gamla hoven. Utan att man ser till att ge stöd åt hovbenet tills den nya hoven har växt ut

Hoven följer väll det nya läget av hovbenet om jag förstått rätt så går alldrig hovbenet tillbaka som det var före annfallet utan det är den nya hoven som växer ut efter den nya hovbensvinkeln

Hovbenet hamnar ju rätt igen eftersom hovkapseln växer längs hovbenet.
Rotation är ju att hovbenet släpper från hovväggen. När då ny vuxit ut längs hovbenet, så sitter det fast igen.

Jag tror faktiskt att ingen här har menat att det ska läka i den gamla hoven. Utan att man ser till att ge stöd åt hovbenet tills den nya hoven har växt ut

Du kan inte ge stöd åt hovbenet eftersom det sitter löst i hovkapseln vid hovbensrotation, som centaur skrev så hade man då behövt operera för att kunna fixera det.

Kl
Har ej läst alla inlägg:angel:

MEN.

Det är ju av vikt att rätt verkning sker så att nya hoven inte följer det felaktiga läget.

rotaionen kan gå tillbaka snabbt_ om man inte tillåter att det nya friska hornet dras med framåt.

hästar som har haft Fång idag BEHÖVER INTE se ut som bl.a bilderna ovan- utan HELT normala.

Som jag har fattat det så höjer man trakten i det initiala skedet om rotation skett.
Då trycks hovbenet tillbaka till rätt läge o det växer fast rätt.

Jag är 100 på att HH vet vad hon talar om.:bow:

sen.
Du som hade en häst med buktande sula.
iom att det bärande yttre väggen ger med sig utåt- sulan kommer aldrig ifrån marken- kan skor vara ett måste- efter lång boxvila.

att lägga en frogkudde eller annat kan ge ännu större belastning på sulan- där den har rejält ont.

Man kan ju ge smärtlindring vid skoningen.

Delvis knapplån

Intressant diskussion.
Det enda jag var helt säker på innan jag gick med i denna diskussionen var att detta är svårt att sätta sig in i och svårt att förstå även om man bara vill förstå det lite grand. Jag har inte gett upp än men ska nog läsa lite själv så jag förstår mer.

Jag är 100 på att HH vet vad hon talar om.:bow:

Jag är också övertygad om att HH är väl insatt i detta med fång och att hon vet vad hon talar om.

Senast ändrad:

Du kan inte ge stöd åt hovbenet eftersom det sitter löst i hovkapseln vid hovbensrotation, som centaur skrev så hade man då behövt operera för att kunna fixera det.

OK vi tar det från början.

Hovbenet hålls hos den friska hästen på plats av en sinnrikt veckat system av stödjevävnad, lamellsystemet. Man kan förenklat föreställa sig det som ett strukturerat kardborreband. Ytan av det beräknas vara cirka 1 m2 per fot. Det ska tåla krafter på 150 % av hästens vikt. I den akuta fångutvecklingen inträffar att ”klistret” som håller ihop de olika lagren i stödjevävnaden löses upp. Stödjevävnaden havererar helt eller delvis.

Hur hovbenet då hamnar beror på många saker. Tyngden från benpelaren ovanför hovbenet, krafter från markplanet, hur mkt stödjevävnad som finns kvar och var och dragningen från den djupa böjsenan som fäster vid hovbenet mm mm.

För vissa fånghästar inträffar att hovbenet sjunker rakt ner, för andra att det roterar och får en annan vinkel i sidoplanet. För en del är de på hovbenet verkande krafterna så gynnsamma, trots att ”klistret” löst upp sig, att det inte ändrar läge.

Medan stödjevävnaden återbildas, läker, ska förståss hovbenet ligga på så rätt ställe som möjligt annars bildas ju vävnaden på fel ställe och permanentar hovbenets felläge. Är inte det självklart?

Vissa av de ”stora” fångforskarna, som Pollitt och Rendle menar att man inte ska vänta på att hovbenet ska rotera eller sjunka utan alltid ge en mekanisk behandling. Alltså använda någon form av beslag/stöd för att uppnå det syfte som jag citerade från O´Grady ovan.

Om man alltid gör det kommer man förståss att överbehandla väldigt många hästar. Å andra sidan kommer man att förebygga svår lägesförändring och avlivning hos några. Själv har jag ingen uppfattning om vad som är rimligt.

HH

Tack för ett bra svar (även om det inte var till mig).
Det var ungefär det jag ville veta med mina frågor tidigare i tråden.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Min ponny har under ett par dagar fått en rejäl fång nacke , hård och man ser att hon har ont, alt tycker det spänner och stramar, har...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Glimma
·
F
Hästvård Då jag övertog min nuvarande häst så började jag med att ta av honom skorna och släppa honom på bete i tre månader. Detta är en nioårig...
2
Svar
39
· Visningar
2 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 820
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka