Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

S

soffii

Ja som rubriken säger.. hur skall den verkas? Om den är barfota ännu då alltså.
Om jag har förstått det rätt så ska tån vara kort och trakterna helst ganska höga för att en fånghäst nöter ner dem mer? Stämmer det? Hur ska undersidan av hoven se ut då? Slät eller ska hovväggen vara högre?
Är det så här det ska vara? (hittade en länk, gå lite neråt på sidan)
http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Founder.html

Vet inte riktigt vilken hovslagare jag ska anlita åt min ponny nu, vill höra era råd om fånghovar! Vår veterinär tyckte att vi kunde fixa till hovarna själva tills vidare, och han sa att vi bara behövde korta tån och jämna upp runtom. Det har vi gjort men ponnyn blev mer ömfotad nu igen så jag tror vi gjorde hoven för kort iallafall.. :(

Sv: Hur skall egentligen en fånghäst vara verkad?

Om jag hade en häst med fång skulle jag först o främst inte följa råden på den länkade sidan.

En utbildad hovslagare ska veta hur man skor en fånghäst så att hovbenet får mesta möjliga hjälp att läka fast i rätt läge. Om du inte hittar ngn utbildad hovslagare så fråga hovisen på närmaste hästklinik.

Man kan jämföra med om du bryter foten eller din häl skulle lossna pga av en skada eller inflammation– då gäller det ju att förbandet och ”skon” gör så att foten/hälen läker fast i rätt läge. Motsvarande gäller för hovbenet vid fång. Det passar sällan med barfota då. HH

Där har du fel.
Skor hjälper inte vid fång däremot vid hovbensfraktur
Håller med om att hon ändå ska fråga duktig hovis.
Finns en fångtråd där diskussionen passar bättre.

konstigt då att båda min veterinär och min hovis tycker att dom ska vara barfota. båda utbildade och med lång erfarenhet.

visst, man ska inte försöka mecka med sin hästs sjuka hovar efter recept på nätet. man ska givetvis ta hjälp av hovslagare. men det betyder inte nödvändigtvis skor...

konstigt då att båda min veterinär och min hovis tycker att dom ska vara barfota. båda utbildade och med lång erfarenhet.

visst, man ska inte försöka mecka med sin hästs sjuka hovar efter recept på nätet. man ska givetvis ta hjälp av hovslagare. men det betyder inte nödvändigtvis skor...

Samma svar fick jag från både hovis och veterinär. :)
Vet flera som fått detta som svar.

Däremot låter det oansvarigt av ts vet. att rekommendera att fila lite själv om man inte kan :mad:

Ja som rubriken säger.. hur skall den verkas? Om den är barfota ännu då alltså.
Om jag har förstått det rätt så ska tån vara kort och trakterna helst ganska höga för att en fånghäst nöter ner dem mer? Stämmer det? Hur ska undersidan av hoven se ut då? Slät eller ska hovväggen vara högre?
Är det så här det ska vara? (hittade en länk, gå lite neråt på sidan)
http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Founder.html

Vet inte riktigt vilken hovslagare jag ska anlita åt min ponny nu, vill höra era råd om fånghovar! Vår veterinär tyckte att vi kunde fixa till hovarna själva tills vidare, och han sa att vi bara behövde korta tån och jämna upp runtom. Det har vi gjort men ponnyn blev mer ömfotad nu igen så jag tror vi gjorde hoven för kort iallafall.. :(

Alvarligt sa vet att ni skulle fixa hovarna själv. Då tror jag det varit bättre att låtit dom vara till hovslagaren kommit. är han bara utbildad så vet han hur det ska fixas

Där har du fel.
Skor hjälper inte vid fång däremot vid hovbensfraktur
Håller med om att hon ändå ska fråga duktig hovis.
Finns en fångtråd där diskussionen passar bättre.

Det finns säker hästar som klarar det utan skor. Min kunde inte röra sig utan så nog tror jag att det hjälper.

Det är inte konstigt att man blir snurrig av det här med fång,sååå många olika svar. När min gamling hade fång så sa min vet att jag absolut skulle sätta på skor,hovslagaren sa att jag inte skulle:confused:
Beslutet låg ju på mig,jag valde att lyssna på min hovslagare.
Vi röntgade hovarna,inga förändringar.

Svar till flera
Säkert kan vissa hästar som haft lätta fånganfall läka utan beslag.

Men hästar med rejäla anfall och hovbenssänkning behöver stöd för att hovbenet ska läka fast i rätt läge. Annars läker det ju fast på fel ställe och i fel vinkel!

Om man åstadkommer detta med gips, trä, formbar plast, järn eller en kombination av dessa spelar mindre roll. Beslagen ska förståss anpassas till hur hovbenet flyttat på sig i det individuella fallet.

HH

Senast ändrad av en moderator:

nu har inte jag läst igenom texten(ej nattmännska)
Våran fångponny skos (fram) även om den inte rids.
Därför att tån inte skall komma i kontakt med marken.
Skon slås alltså på uppochned.
Funkat utmärkt!
Han har fått tillbaka MYCKET rörelsefrihet!:banana::bow::bump:

så du tycker det är en bra ide att tvinga en häst som har fruktansvärd smärta i sina hovar att stå på tre ben i 15 min åt gången, och att hamra på hovarna?? tänkt på hur det känns för en häst som har fång?? :confused:

finns ju ingen mening med att en häst som står på boxvila eller i sjukhage med sand ska ha skor! stödja hovbenet gör man med frog supports.

Svar till flera
Säkert kan vissa hästar som haft lätta fånganfall läka utan beslag.

Men hästar med rejäla anfall och hovbenssänkning behöver stöd för att hovbenet ska läka fast i rätt läge. Annars läker det ju fast på fel ställe och i fel vinkel!

Om man åstadkommer detta med gips, trä, formbar plast, järn eller en kombination av dessa spelar mindre roll. Beslagen ska förståss anpassas till hur hovbenet flyttat på sig i det individuella fallet.

HH

Ursäkta men detta inlägget tyder på att du inte kan så mycket om fång. Hovbenet läker inte fast igen.
Ny hovvägg uppifrån växer ner längs hovbenets nya läge och lyfter så upp hovbenet igen. Gamla hovkapseln är körd då lamellerna luckrats upp.
Värre fång är min hade kan man nästan inte ha och han rehabiliterades utan skor.
Kraftig hovbensrotation och sänkning, buktande sula, nära penetrering.

Om jag fattat rätt så kan väll hovbenet gå tillbaka en del sedan växer ny hov ut efter den nya vinkeln. För mig låter det lågist att sko med stöd pluss sula.det måste ju stabilisera. Fång hästar kan även drabbas lättare av hovbölder tyder på att sulan är svag.

Ny hovvägg uppifrån växer ner längs hovbenets nya läge och lyfter så upp hovbenet igen. Gamla hovkapseln är körd då lamellerna luckrats upp.

Hovar och annan anatomi är inte ngt som jag är så insatt i. Jag är med på att hovkapseln blir förändrar när lamellerna ändras.
Men att hovväggen skulle kunna lyfta upp hovbenet igen låter konstigt. Om det nu är så hur kan benet då hamna rätt om den nya väggen växer ut efter hovbenets nya läge.
jag har förstått det som att det är ligament och senor och liknande som håller benet på rätt plats.

Senast ändrad:

Ursäkta men detta inlägget tyder på att du inte kan så mycket om fång. Hovbenet läker inte fast igen.
Värre fång är min hade kan man nästan inte ha och han rehabiliterades utan skor.
Kraftig hovbensrotation och sänkning, buktande sula, nära penetrering.

Om inte hovbenet läker fast skulle dom väll ha ont hela tiden. Skulle vara intresant om du kunde vidareutvecla det. Det är möjligt att det stämmer jag har alldrig hört talas om det

Det är väl ganska självklart att om ett ben ligger i fel läge medan vävnaderna runt omkring läker så blir det större risk för bestående problem än öm det ligger i rätt vinkel och höjd?!

Syftet med beslaget är enl citat från O´Grady: Realignment of P3, EVE 18

“it appears to make little difference which shoeing system is used, as long as the
method achieves the following goals:

• Re-establish weight bearing along the entire solar surface of
distal phalanx (rather than being concentrated at the apex)
• Reposition breakover by moving the functional breakover
point palmarly
• Decrease tension in the deep digital flexor tendon (DDFT)
• Recruit additional ground surface for weight bearing using
a silastic polymer material”

Centaur, i det akuta skedet är förståss en sandbox ofta utmärkt. Men du kan väl inte låta hästen stå still där i ett halvår?

HH

nej, jag gör inte det. men en del av dom som förespråkar skor tycker att alla fånghästar ska ha ett halvt års boxvila.^^

och man måste inte sko hästen. det bästa är om den klarar sig utan skor eftersom den behöver verkas ofta. när hästen ska ut och gå kan den ha boots med comfortsulor i. jag är helt övertygad om att det måste vara mkt mer bekvämt än järnskor på en häst som har ömma hovar. min häst rör sig jättefin med sina boots.:)

och nej jag är ingen barfota-taliban, mina två andra hästar har skor.

att fånghästar får hovböldar beror inte på att sulan är svag. det beror på blödningar och dött väv (heter det så på svenska?) som blir liggande kvar inne i hoven. mao kommer dom inifrån och har inget att göra med sulan/vad hästen har trampat på.

Det är väl ganska självklart att om ett ben ligger i fel läge medan vävnaderna runt omkring läker så blir det större risk för bestående problem än öm det ligger i rätt vinkel och höjd?!

Syftet med beslaget är enl citat från O´Grady: Realignment of P3, EVE 18

“it appears to make little difference which shoeing system is used, as long as the
method achieves the following goals:

• Re-establish weight bearing along the entire solar surface of
distal phalanx (rather than being concentrated at the apex)
• Reposition breakover by moving the functional breakover
point palmarly
• Decrease tension in the deep digital flexor tendon (DDFT)
• Recruit additional ground surface for weight bearing using
a silastic polymer material”

Centaur, i det akuta skedet är förståss en sandbox ofta utmärkt. Men du kan väl inte låta hästen stå still där i ett halvår?

HH

Du kan inte fixera ett "löst" hovben som roterat inne i en hovkapsel genom att sko på hovkapseln. Du kan sko om du vill men det hjälper inte läkningen, många hovslagare håller faktiskt med inte bara barfotaverkare om någon nu är rädd för det ;)
Jag tillhör inte någon särskilld "hov-lära"
Mot hovbenets nya läge kan du aldrig justera hovväggen så den växer fast igen för det gör den inte. Ny måste bildas uppifrån.

Ny hov måste växa ut längs hovbenets nya läge. Där anpassar man då verkningen till den nya hovrikningen för att så småningom återställa rotationen när helt ny hovkapsel vuxit ut.
Det är ju därför det är så lång konvalesens på fång. Ny hov måste bildas!!!
Det är ju därför man ser en rand efter ett fånganfall när hovväggen börjar växa i ny vinkel längs hovbenets läge. Då kortar man tån på den gamla hovkapseln för att underlätta överrullning och sänker trakterna för att minska påfrestningen i tåns nya friska lammeller som bildas uppifrån.

Under denna period justerar man vinklarna med verkningen så de blir rätt igen men om du har på en sko eller inte spelar mindre roll.
Det är lättare utan då man kanske behöver verka varannan till var tredje vecka ett tag för att återställa rotationen.

Denna länken är bra för er som är intresserade av fång, antingen hästen har skor eller inte.
http://www.johnthevet.com/

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Min ponny har under ett par dagar fått en rejäl fång nacke , hård och man ser att hon har ont, alt tycker det spänner och stramar, har...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Glimma
·
F
Hästvård Då jag övertog min nuvarande häst så började jag med att ta av honom skorna och släppa honom på bete i tre månader. Detta är en nioårig...
2
Svar
39
· Visningar
2 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 820
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka