Hur skall den sitta?

B

BonRaiz

Hjälp!
Jag har köpt en svans"påse" (skydd)...var bara tvungen, innan hon vispat sönder svansen helt...
Och så för o hålla den ren naturligtvis:)

Men hur i hela friden får ni den att sitta kvar????
Ja, jag vet att den skall flätas in i svansen, men där uppe då?
Den går ju inte o snurra hårt runt svansroten, för då stoppas ju blodtillförseln:(
Satte på den idag, men hann knappt från gårde, förrän den hängde nere...grr

Hur har ni gjort? Gärna bild om ni har...

Sv: Hur skall den sitta?

Jag sätter påsen precis under svansroten, aldrig högre upp.
DSCF1421.JPG

Ok, tack...men min skall flätas i svansen och där är knappt nån svans kvar längre ner...då hon vispat bort flygor så hårt:cry:
Finns ju även risk att resten av svansen lossnar om man hänger en tung påse längst ner...väll?

Ingen som kan ge mig fler råd?
Här som finns så himla gott om tävlingsryttare...el köper ni lösa svansar o sätter på till tävling, istället för o skydda den som finns:angel::D

Det kan vara svårt att ha svansen flätad på sommaren, när de piskar efter flugor... Det kan göra mer skada än nytta tyvärr. Jag har svansarna flätade och "påsade" resten av året. Lätt att svansen blir en enda stor hopdragen knut-fläta om dom piskar mycket.

Ja du har nog rätt, tyvärr:(
Har försökt nu i 2dgr o få påsf... o sitta:mad:
Men då hon visspar nu som värst är det meningslöst...jag som hade tänkt o ha den just för o skydda henne fr att bli svanslös, som förra sommarn:cry:
På vintern får jag väll ha den till o skydda fr p...fläckar då...

Ursäkta Alazzi...jag tyckte din såg ut som en enda påse, inte att den var flätad...
Min är sydd som 3 påsar som svansen delas upp i o flätas....

Jag hade en sån påse förut, med tre delar. Har sett tips i någon bok hur man kan sy en egen påse men jag kan inte sy så jag har köpt.

Det du kan göra är att sätta dit balsnören längst ut på påsen så att det kan vispa bort flugorna. Fråga mig inte hur man fäster balsnörena, det ha jag ingen aning om:p

Jag tycker den varianten som alazzi har är mycket bättre. Har testat den där flätvarianten men aldig fått den att stanna kvar. Den som är mer som en påse är även lätt att sy själv. Och ska man ha den på sommaren kan man ju då även sy på snören liknande flugpannbanden så hästen får lite extra att vifta med. :idea:

Ett tips är att fläta svansen i tre eller fyra små flätor, då kan dom vispa bort flugor och endå slits inte svansen likamycket..:bump:

Mmm, har funderat på detta oxå...att sprätta upp dessa 3 "småpåsar" och sy ihop till en större o lämna kvar "fransarna" där nere som behövs till viftandet....

Men frågan min kvarstår...som ingen fortfarande kunnat svara på:(

Hur i hela friden fäster jag den upptill, utan att det sliter av en massa hår?

Mmm, jag har fått för mig att det slits fortare om man flätar den o låter sitta kvar?
Men det kanske är fel tänkt då?

Jag lämnar inte svansen flätad utan påse. Men sen har jag träd och sånt i hagen som de då lätt fastnar i med flätan, vilket gör sönder svansen mer än om den var lös.

Ursäkta en nyfiken fråga från en som är okunnig: Varför används sådana svanspåsar över huvud taget? :confused:Jag har bara sett dem i kataloger och alltid undrat vad man har dem till.

Ursäkta en nyfiken fråga från en som är okunnig: Varför används sådana svanspåsar över huvud taget? :confused:Jag har bara sett dem i kataloger och alltid undrat vad man har dem till.

För att spara svansen från slitage osv.. Man vill ju ha en så tjock och fin svans som möjligt.!

På nått sätt fäster man fast den i flätan/orna i svansen. Brukar finns nån typ av tampar längst upp på svanspåsen att knyta med. Men tänk på att börja flätorna under svansroten.

Jag sätter påsen precis under svansroten, aldrig högre upp.
DSCF1421.JPG
:confused: (svansroten är där svansen börjar uppe vid kroppen, åtminstone på mina hästar!!) bilden visar att den sitter vid "svanstippen". Högre upp än svansroten blir det svårt att sätta den :angel: Men vad är den bra för?? Kosmetika????

Det är TÄNKT att skydda svansen från smuts och slitage, men ärligt talat, hade svanspåse på mitt halvblodssto de geggigaste perioderna under vår och höst, men insåg att det var bara massa extra jobb.

Jag har kommit fram till att ett bra pälsglansa är bästa svansräddningen, smuts släpper från svansen istället för att svansen fastnar i smutsen. Jag tvättar när den blir lerig och reder ut med fingarna istället för att borsta. Och jag har tjocka svansar på mina hästar.

Alla ridgrenar vill ha fina svansar men mig veterligen är det bara westernfolket som jobbar sig med svanspåsar...

Jag trodde hela delen hette svansrot.:confused: Vad hetter delen mellan svansrot och svanstipp, eller är det "svansen"? Men den sitter ju även under svanstippen?:angel:
nää..nu blev jag snurrig...:crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård