Hur ska vi ryttare veta?

Home

Trådstartare
Hej!
Nu har jag funderat på denna sak länge men inte kommit fram till något bra.
Om man är ute och rider i tex skogen, hästen börjar protestera vid ett ställe och vill hem, vad ska man göra? Har hänt ett antal gånger här hemma och jag vet att det just varit björn här i skogen och mycket djur finns också.

Jag har hört att man ska lyssna på hästen vid en sådan situation och vända hem eftersom det då kan vara en björn eller nåt liknande.
Men jag vet ju också att hästen i vissa fall kan bli orolig för nästan ingenting och att man då bara ska rida på framåt.

Hur vet man när man ska vända hem och när man bara ska driva på framåt?
/Home :)

Sv: Hur ska vi ryttare veta?

Haha, den diskussionen har jag och min häst jämt! :D

Jag tycker att hon kan spara sitt sprättande och hoppande till det verkligen står en älg i buskarna, men tydligen är småfåglarna precis lika farliga, för hon gör ingen skillnad. ;)

Så nä, jag vet inte hur man ska veta.

Men om hästen verkar uppskärrad och "bråkar" för något jag själv inte hör eller märker av, då skulle jag kanske fundera ändå? Svårt, det där!:cool:

Antar att du bor i en del av landet där det förekommer björn :p Varför skulle man vända hem bara för att det skulle finnas en björn? Tror aldrig jag hört om någon som blivit jagad eller attackerad av en björn när de varit ute och ridit. Är man rädd för att möta björn så prata högt med dig själv, eller sjung och skråla för full hals om du märker att det kanske är en björn i buskarna. I de flesta fall är björnar skygga djur som hellre avlägsnar sig från platsen än konfronterar ett potentiellt farligt stort djur som dessutom låter både högt och konstigt.

Om min häst får för sig att vända hem om han anar björn i buskarna så har jag nog inte nån talan. Är det mindre farligt så räcker det att vänta tills han inser att det går nog bra med matte på ryggen. En av dom värre tillfällena var en lite mus under snötäcket vid vägen :rofl:

Tack för svaren! Jag glömde säga att vi bara skrittar i skogen för om han då kommit in i trav eller galopp är han väldigt svår att få stopp på.
Vi använder gärna inte sadel pga privata själ. Vi vill alltså inte komma på försent att det står en björn/älg osv bakom den där busken.

iNHALE } Ja, det förekommer ofta björn här. :/

Jo om de kastar sig runt och sätter iväg har man inte mycket att sätta emot, menade mer att bara för att det skulle kunna finnas björn i närheten så behöver man ju inte självmant vända om och rida hem om hästen blir lite nervös utan att det kanske isf är bättre att vänta ut hästen så den lugnar ned sig och sen fortsätta.

Home:
Vad är det du är mest rädd för när det gäller älg/björn? Att hästen ska bli rädd och rusa iväg och du ska ramla av eller att ni ska bli jagade?

Haha, att vi ska bli jagade är nog inte så jätte stor chans men man vet ju aldrig. ;)
Det är nog mest för att jag vet att jag inte får stopp på honom (hästen) då han börjat galoppera eller trava. Och ifall han blir tvärrädd så...

Jadu, gör det som känns bäst helt enkelt. Risken är ju dock att om du vänder hem så fort hästen blir nervös kan hästen i värsta fall lära sig att om man är nervös får man gå hem vilket kan bli en jobbig olat om det befästs.

Min gamla ponny kunde ha sådana tendenser för sig när han ville gå hem, nämligen att låtsas bli rädd, kasta sig runt och sen inte vilja fortsätta gå så vida det inte var i riktning mot stallet.
På den tiden var jag lite av en mespropp själv och vågade inte riktigt gå på honom till en början, men när jag väl gjorde det slutade beteendet.

Okej, själv är jag också en mespropp och har inte känt hästen speciellt länge, hehe...
Vi får se hur det går! ;)

Fler förslag välkomnas!! ^^

Haha, att vi ska bli jagade är nog inte så jätte stor chans men man vet ju aldrig. ;)
Det är nog mest för att jag vet att jag inte får stopp på honom (hästen) då han börjat galoppera eller trava. Och ifall han blir tvärrädd så...

Håll dig till skritt om du inte riktigt har koll på hästen. Ha ett stigläder om halsen på den så du har något att hålla dig fast i - det är viktigt att du inte håller balansen i tygeln.

Om den sprätter till och stirrar in på något i skogen så sitt bara lugnt och stilla, vänta tills den coolat ned något och driv sedan fram den. Beröm lite lågt. Både björn och älg har utmärkt hörsel och håller sig vanligen undan, de står inte och lurar bakom någon sten. Är du nervös så sjung - det skrämmer bort vilda djur och är bra för din andning. :D

En häst som sticker är inte mycket att göra åt, den får du inte stopp på förrän den kopplat på hjärnan igen. Däremot kan du förhindra att han drar genom att träna lydnad, rida mycket ute så han vänjer sig vid det, och lära känna hans signaler.

Lycka till i skogen! :banana:

Tack :)
Jag ska göra mitt bästa!
Själv tycker både jag och hästen att det är så träkigt att rida på banan, det är verkligen värt (tycker jag) att rida i skogen fast det kan bli lite tjoheeejs ibland. ^^

Du har redan fått en massa bra svar som jag håller med om. Jag vill bara säga att för mig beror det helt på vilken häst jag sitter på. Min nuvarande lilla tjej som precis fyllt 4 har väldigt lite att säga till om än så länge. Jag litar inte på hennes omdöme än eftersom hon tycker att en sten på fel ställe är läskigare än polisens skjutövningar och gärna springer fram och nosar på fladdrande presenningar. Min ponny som jag hade när jag var yngre lärde jag mig dock att jag borde lyssna ordentligt på efter att jag tvingade ner honom för en grässlänt (han brukade inte vara motsträvig så borde anat oråd) och sedan märkte att han stod med blålera till knäna. Som tur var han lugn och tog sig upp själv.

Inte så mycket björn runt Göteborg tack och lov så det är en sak vi inte behöver oroa oss för :)

Okej!
Det beror, som du säger, väldigt mycket på vilken jäst det är.
Han är dock väldigt lugn i övrigt. ;)

Om du blir osäker och vill vända hem så se till att alltid vända hem på dina villkor. Alltså om hästen vägrar gå, driv fram den en bit och SEN vänd när hästen går framåt utan att 'bråka'.

Är du nervös så kommer ju hästen också bli nervös, så det är bättre att "ge sig" i det läget och gå hem/rida någon annanstans, än att skrämma upp hästen så den fortsätter 'bråka'.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama