Hur ska tränset sitta??

Enya

Trådstartare
Nu kommer jag antagligen att låta lite luddig, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar och vill lösa mitt problem!

Jag och en bekant är lite oense om en sak! Jag påstår att på ett "vanligt" träns med nosgrimma ska nosgrimman vara innanför sidostycket som bettet hänger i. Hon påstår att sidostyckena med bettet ska vara innanför nosgrimman. Vem av oss har rätt?
Jag har en gång i tiden kunnat namnen på de olkia tränssorterna, men har tappat mycket. Men det finns ett träns där "nosgrimman" ska spännas utanpå bettet på hakan, eller hur? fast det ser annorlunda ut.
Kan någon förklara?

Med en vanlig engelsk nosgrimma ska nosgrimman sitta innanför sidostyckena.
hubc.jpg

och om man har en sk. remont nosgrimma ska den sitta som på denna bild:
m&nremont.jpg

Tack så jättemycket!! Då hade jag rätt hela tiden! Känns skönt att veta eftersom det är så jag lärt mig, men blev ju klart osäker när hon påstod tvärtom.
Jag har mitt nya träns här ( han har växt ur det redan :() och rättade till det precis, det ser ju helt fel ut på det andra sättet.
:)

Hur får du bilden från hööks sida? Jag kan inte göra så.. :(

Är det inte så att det alltid heter Engelsk nosgrimma, men man kan till den använda en aachen nosgrimma?
Alltså två olika. Bara för att man använder aachengrimman till så ändras väll inte namnet på den Engelska nosgrimman? :confused:

nej
en aachen nosgrimma består alltid av två remmar och sitter något längre än en engelsk nosgrimma.

det finns:
aachen nosgrimma
engelsk nosgrimma
pullar nosgimma
remont nosgrimma

aachen är "bas"-namnet, men man kan använda den som en engelsk.
alltså om man har en aachen, och tar bort den nedre remmen så blir det en engelsknosgrimma.

aachen är "bas"-namnet, men man kan använda den som en engelsk.
alltså om man har en aachen, och tar bort den nedre remmen så blir det en engelsknosgrimma.

Joo, det var nått åt det hållet jag menade :) (Fast åt andra hållet) :p

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 653
Senast: Zewz
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 039
Senast: Cafer
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 749
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka