Hur ska spöet egentligen användas?

Sv: Hur ska spöet egentligen användas?

Jag anser att man kan vara väl så konsekvent utan att slå hästen.

Det där beror på vilken häst jag sitter på. Sitter jag på en seg gammal ridskolehäst som vägrar vissa saker. Red en utav dom ganska mycket en termin å en lektion så vägrade hon gå på volten och fatta galopp då är det en smäll med spöet som gäller. Hästen vet fullt upp vad som väntas av den och gör den inte det under mig måste jag sätta mig i respekt. Är det däremot en unghäst eller en ny häst på ridskolan så kan det vara något annat och jag kör mer med tålamodet ett tag då iochmed att jag inte känner hästen i fråga och inte har koll på utbildning och kondition. Red nyaste hästen ett par veckor efter den kom in och jag var den första som hade han med på en lektion. Hästen var lite ovan vid det hela men tyckte det var kul tills han bestämmde sig för att testa mig. Först gjorde han världens bockning (jag flög av :o ) sen när jag satte upp igen så vägrade han gå framåt så jag skänklade bestämt några gånger istället å då gick han upp på bakbennen ordentligt tydligen (ridläraren tyckte han va jätte snygg i det ögonblicket) sedan gick han framåt efter att han var klar med det och resten av lektionen flöt på smärtfritt och med bra komunikation. Å jag kan ärligt talat säga att jag inte skulle velat lagt på spöet där för då vet jag inte vad som skulle hänt men jag betvivlar att något bra skulle kommit ut av det hela.

Du har fått många bra svar. Vad man gör i situationen du beskriver är väldigt svårt. När det väl kommer i det läget att hästen stannar och vägrar gå så har hästen förlänge sedan övertagit kommandot. Att ta tillbaka kommandot och "ledarskapet" som det ibland också kallas kräver ganska hårda tag i det läget. Hästen har ju vunnit rond 1 och tänker inte ge sig i rond 2 heller om den slipper.

Det snällaste du kan göra mot hästen är faktist att korrigera INNAN det händer. När hästen väl stannar har den oftast redan signalerat en eller flera gånger att den tänker göra det. Vissa hästar tappar succesivt takt och tempo vilket ger en längre korrigeringstid, andra saktar in på en halv sekund. Konsten är att timea korrigeringen frammåt SAMTIDIGT som hästen TÄNKER på att stanna, direkt när den går emot. Låt den inte vinna rond 1! Det gör man lättast genom en tydlig skänkelhjälp eller ett bestämt pet med spöt. Oftast behövs bara hälften av korrigeringen (eller mindre) i det läget jämfört med när hästen väl har stannat och kört ner huvudet i backen...

Att lära sig känna vad hästen tänker göra är en del i ridutbildningen som det nog läggs ner lite för lite kraft på. Men det är bland annat den konsten som skiljer de mer vana ryttarna från de mindre vana.

Lycka till!

Det är ju knappast våld vi pratar om här, dock krav och fast hand. En klatsch med spöet, möjligen två, är vad som brukar krävas, förutsatt att man är konsekvent. Man ger m.a.o. hästen ett val.

Det finns ju faktiskt andra hjälpmedel än spö och skänkel/sporrar man kan använda om man vill ta tag i problemet med en häst som inte går framåt.

Är det en ridskolelektion så tar man förstås till de metoder man lärt sig och använder de redskap man har till hands för att ta sig genom lektionstimmen.

Här är en länk till ett "monty roberts" svar på din frågeställning, jag har själv sett honom demonstrera tekniken på en av hans föreläsningar.

http://www.practicalhorsemanship.co.uk/7.html

(Samt, eftersom hästen faktiskt är så känslig, är det inte bättre att då säga till ordentligt när man gör det i stället för att sitta och dutta lite hela tiden?)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 261
Senast: Cha9
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar