Hur ska sadeln se ut ????

TinyWiny

Trådstartare
Har läst flera trådar där människors sadlar döms ut fullständigt, och undrar då givetvis som ny på den här sidan VAD är det som är dåligt med sadlarna?

Kan ingen snäll människa lägga in bilder på en bra sadel och förklara skillnaden för mej!?

Vad ska man titta på?

Har läst att man inte ska köpa en beg. sadel under 5000...men är den bra då? Hur vet jag det?

Till mig kan man nog sälja vad skit som helst:eek:

Sv: Hur ska sadeln se ut ????

Det allvarligaste felet är att bommen är undermålig på dessa sydamerikanska lågbudgetsadlar, dels i kvalité, dels att den inte har en bra form mot hästen. Dessutom är de undermåligt hopsatta med klamrar med hjälp av en häftpistol och klamrarna kryper ut o lossnar med tiden. Riggingen på många av dessa sadlar sitter fast med ofta EN skruv o några spikar ( d v s livsfarligt!!!) och slutligen lädret är av kass kvalite. Allt detta sammantaget gör att dessa lågbudget "sadlar" är bortkastade pengar, d v s SKRÄP. Bättre då att kasta pengarna i sjön, för då får man i alla fall höra ett plask! :angel:

jag får citera Ingemar Stenmark : " De é int´lätt å´förklar´ för den som int´begrip´nå`!" ;)
Ett bra sätt är att du inhandlar boken SADDLES av Beatie ( Hästbokhandeln), sen studerar du den från pärm till pärm ett par gånger , så ska du se ljuset i tunneln. Ett annat sätt är att du tar kontakt med nån som är KUNNIG i ämnet o frågar allt du orkar. Den som är intresserad lär sej. Här på forumet förekommer info av alla slag, en del sanning, en hel massa är rent nys o hörsägen, så ta det du läser här med en stor nypa salt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är ju just det...

Frågar de som "verkar kunna" och får olika svar av alla:confused:

Endel säger att bara de och de märkena går att använda....endel säger att även märkes lösa kan vara bra om...
Endel säger att den och den padden är den ända som fungerar osv...

Tänkte därför att nu frågar jag här och ser om jag får mer svar här eller samma?!

Kan ju inte gärna plocka isär sadeln för att kolla, det måste ju finnas något sätt som "experterna" ser att nä den sadeln är skit/den här sadeln är bra!?

Har läst ett par trådar där TS har fått veta att "den sadeln är bara skräp" då måste man ju kunna säga vad det är man ser det på:confused:

För inte är det väl så att det är för att de är märkes lösa heller?! och att man då tar för givet att de är skit?
Eller att man själv inte tycker om just det märket och då säger att det är skit?

Visst kan jag läsa boken du föreslog:bow:för tipset!

Men jag vill gärna veta hur ska sadeln se ut?????

Som Bill säger så är det svårt att förklara, men har man sett lite sadlar i sina dagar så har man ett hum om vad som verkar vara dåligt och vad som kan vara bra.

Annars finns det några saker man kan titta efter rent konkret. En kvalitetssadel brukar ha blevins buckles på stiglädren, sömmen på bakvalvet är handsydd, lädret är tjockt, oftast är den inte svart. En överdrivet mönstrad sadel kan vara en lågbudgetsadel, men en riktigt dyr sadel kan också vara överdrivet mönstrad (i mina ögon). Det är bara några saker, inte så lätta att se vid första anblicken, kanske, men det är inte lätt att skriva ned vad man ska titta efter rent generellt.

Hej tittade på en NY Circle A sadel en allround men mer en Ropingmodell. 11000kr ny. men vad säger ni som kan mera om de märket. Fasen vad det är svårt med sadel. :(

Som Bill säger så är det svårt att förklara, men har man sett lite sadlar i sina dagar så har man ett hum om vad som verkar vara dåligt och vad som kan vara bra.

Annars finns det några saker man kan titta efter rent konkret. En kvalitetssadel brukar ha blevins buckles på stiglädren, sömmen på bakvalvet är handsydd, lädret är tjockt, oftast är den inte svart. En överdrivet mönstrad sadel kan vara en lågbudgetsadel, men en riktigt dyr sadel kan också vara överdrivet mönstrad (i mina ögon). Det är bara några saker, inte så lätta att se vid första anblicken, kanske, men det är inte lätt att skriva ned vad man ska titta efter rent generellt.

Ok tack för ditt svar:bow:ja lädret i min sadel är tjockt och den är inte "över mönstrad" och den är heller inte svart!
Bakvalvet ser handsytt ut men vad är blevins buckles för något:o

Tacksam för alla svar:bow: gärna med bild!

På billigare sadlar ändrar man stiglädrena med ett spänne liknande de som sitter på skärp. På bättre sadlar har man belvins buckle. Det är en metallhylsa (som kan vara läderklädd) som man drar ner över "spännet". Jätte svårt att förklara.:crazy:
Kanske nån som har nån bild???

Det jag upplevt med billigare sadlar är att de har dålig passform, dåligt läder (ej genomfärgat och tappar färgen fort), man får ingen bra sits osv osv. En annan sak är också att fendrarna sitter långt ner i fästningen så skänkeln blir väldigt rörlig (ungefär som på en engelsk sadel) bla.

Om du kikar på de lite dyrare sadlarna som finns på annonser tex. och om du sedan kikar på de som ligger under 4500 (finns märkessadlar till det priset också) så kommer du snart förstå skillnaden.

Många av de billigare har mycket mönster (stora blommönster, finns förstås på märkessadlar också men helt annat mönstrat många gånger), läderkvaliteten, ihop fästningen av läder m.m.

Det lättaste är att titta....

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: Aifos
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar