Kan det vara så att många familjer är beroende av utomstående för att få ihop vardagspusslet? Andra vuxna släktingar som hämtar/lämnar på förskola, barnpassning utanför vanliga öppettider, skjuts osv? Jag kan absolut förstå att en del föräldrar har svårt att klara en vardag med heltidsjobb och barn utan hjälp från människor som de inte bor med. Nu menar jag inte att det rättfärdigar att strunta i rekommendationerna, bara att det förmodligen finns fler anledningar än att man tycker sig stå över myndigheternas råd.
/Barnfri
Sådana familjer finns det med all säkerhet. Och de familjerna bryter ju inte heller mot några allmänna råd eftersom det i deras fall är omöjligt att undvika fysisk kontakt med personer utanför hushållet. Men det som gjorde att jag reagerade var att av de jag hört eller sett sådana här uttalanden ifrån (som sagt, jag menade inte bara den här tråden) var att det inte handlar om någon absolut nödvändighet för att få vardagen att går runt. Utan att man gjort någon sorts egen bedömning av risken och om det är värt det istället för att följa de råd som finns.