Hur ska man tänka när man väljer hopphäst?

J

Jossan_

Hej! Vill börja med att säga att jag är ny här, är medryttare på en häst idag men snart blir det nog ändring på det. Jag ska förhoppningsvis köpa en hopphäst till våren och sitter redan och drömmer och annonser :angel:
Det jag inte riktigt vet är hur jag ska tänka när jag ska välja hopphäst? Jag är 21 år, har ridit sedan jag var liten så jag har hyfsat mycket erfarenhet vill jag påstå. Däremot har jag inte tävlat eller hoppat så mycket mer än klubbtävlingar på typ 70-80, dels beroende på min hopprädsla men också brist på "säkra" ridskolehästar.
Jag har unghästvana (men inte så mycket inom hoppning då utan mest dressyr) och har även ridit in en häst på egen hand (som det blev folk av) och kan rida de flesta hästar.
Ambitionen är väl att komma över hopprädslan (den är egentligen inte så farlig, är det en häst jag känner mig trygg på är jag lite pirrig när det höjs men det går över efter några språng) och sedan börja tävla. Målet är väl kanske 110.

Men då är min fråga alltså hur jag ska tänka när jag ska välja häst? Jag har inte obegränsad ekonomi utan kan tyvärr inte lägga mer än 60.000 på en häst.
Det verkar som om alternativen är
1. Yngre häst (4-5 år eller så) utan superstam, oftast lite mindre hästar, som kanske gått någon 90 och inte verkar superlovande men kan lite mer iallafall.
2. Importhästar från typ Polen, Ungern etc. som inte har stor erfarenhet av hoppning.
3. Äldre hästar som lite "gjort sitt" och kanske kan skutta runt 90-1 meter men inte mer. Från ca 17 och uppåt.

Och då tänker jag såhär. Häst 1 kanske jag inte har tillräckligt mkt hopperfarenhet för att "få ordning" på? Eller kan det bli en kul tid där vi utvecklar varandra? Häst 2 vet jag ingenting om, den kanske inte har riktiga papper ens? Å andra sidan kanske det är en väldigt trevlig häst till bra pris. Och häst 3 kanske inte håller länge till? Men samtidigt skulle jag garanterat kunna lära mig massor av den.
Så hur ska jag tänka? Hur tänkte ni när ni köpte er första (hoppinriktade) häst?

Sv: Hur ska man tänka när man väljer hopphäst?

Jag är nog inte rätt person att fråga, för jag tänkte inte alls! Eller jag var den enda som tänkte, men min sambo hade lierat sig med hästens uppfödare, så jag hamnade i underläge...:D

Jag köpte en treåring e:Nactus-Irco Marco för 2,5 år sedan. Då hade jag inte ridit på sju år, dessförinnan hade jag bara ridit på ridskola (iofs i nästan 20 år) + att jag hyrde en "privat häst" i ett halvår innan jag slutade rida. Hästen jag köpte var dessutom oinriden!!!:o Så jag gjorde helt tvärtom mot vad man "ska".

Jag kan säga att jag har lärt mig massor, hästen är inte lättriden. Han har bra motor, men är lite bekväm/lat ändå och försöker alltid komma undan på lättaste sättet. Dessutom är han enormt tittig och det har jag kämpat mkt med. Vi har tävlat 5-10 ggr under året, gått en 1.10 med 8 fel (skitgrejer, bla pga att det regnade kraftigt så det blev väldigt klafsigt på banan).

Så det kan gå bra även om man gör tvärtemot det rekommenderade...:angel:

Riktigt ung häst vill jag nog inte ha... :D Men vad kul att det gick bra för dig ändå! :)
Det kanske är jättesvårt för dig att svara på, men tror du du hade lärt dig mindre/lika mycket/mer med en äldre läromästare?

Du kan mycket väl välja häst nummer ett, men ha då i åtanke att det kommer kosta många tusenlappar i utbildningen av den eftersom du behöver hjälp av en kunnig tränare.
Alternativ två är lite som ett lotteri, du kan få en jättebra häst, eller en "problemhäst" som går sönder efter ett par månader.

Men en femåring som gått några 90-klasser tror jag kan funka för dig. Då har den grunderna och du kan bygga vidare på det. Dessutom har du ju inga planer på att rida 130+ klasser, och 110 kan alla hästar gå.

Hade jag varit dig hade jag valt alternativ 1, som faktiskt låter säkrast i mina öron.

I dagsläget kan du få hästar som är yngre än ha gjort sitt. Och startklara över 110 för de priset. ;)
Jag rekommenderar dig inte att skaffa unghäst om du vill ut och tävla. Det är ett fel jag gjorde köpte en oinriden unghäst. Visst har vi tävlat och jag lärt mig massor men jag hade kunnat köpt en läromästare och haft så mycket mer kul under den tiden.

håller fullständigt med! För 60 000kr får du idag en inte alltför gammal häst som har gjort många resultat i 110/120. Satsa på en trygg häst som tål att du gör fel ibland och som har varit ute på många tävlingar. Var otroligt nogrann med att välja en häst som är enkel och snäll att hantera i alla situationer och som är frisk. Begär klinikbesiktning.

Även om en ung häst är startad så är det mycket utbildning att göra. En äldre häst är redan formad och även prövad.

Kom ihåg att i slutet av dage är det inte den fränaste hästen du har mest kul med, utan den som du med trygghet kan tävla och uppnå ett okej resultat med. Det är alltid roligare att ha en häst som man klarar av och som fungerar till det man vill göra.

Jag håller med dem som röstar på den lite äldre. Idag är det ganska svårt att få sålt hästar (saker över huvudtaget) vilket sätter dig lite i "överläge":).
Du kan alltså få en häst som har många år kvar för 60 papp.

Om du dessutom är lite hopprädd tror jag att det är viktigt att du får en häst som kan redan och som "förlåter dig" för dina fel, för att bygga upp självförtroendet. En unghäst blir nog väldigt lätt osäker om du skulle hamna lite i felbalans eller tveka, medan en äldre vet vad den ska göra ändå ;)

Sen tycker jag att du ska gå på magkänsla när du provrider. Provrid både unga och äldre, och vänta på wow-känslan. Det ska kännas rätt och tryggt uppe på ryggen :).

Lycka till!

Jag skulle definitivt satsa på en äldre häst. En 15-17 åring med bra erfarenhet kan du säkert få för till och med halva din budget.
Jag började med unghästar när jag köpte min första häst. Ångrar mig något fruktansvärt. Nu har jag haft två gamla läromästare och tävlar 120. Innan jag köpte häst hade jag bara ridit klubbhoppningar.

Vi har köpt både trygg häst (11 år) åt dottern/maken och yngre mindre trygga fullblod åt mig. (Inte för att jag är nån superstjärna på att rida men jag har snöat in på fullblod helt enkelt).
Jag håller med Lillelorden. Provrid, gå på magkänsla och vänta på wow-känslan. Visst kan det väl bli "fel" ändå i slutänden, men det måste ju ändå kännas rätt när man kliver in i det hela.
15-17 år tycker jag känns väl gammalt - du är ju så ung själv. I dagsläget bör det nog finns yngre (mindre slitna) hästar i det prisläget. Dotterns häst har en något udda stam men var tävlad 1,10. Pris 45 000 (inklusive massor av utrustning). En bussigare kompis får man leta efter.

håller fullständigt med! För 60 000kr får du idag en inte alltför gammal häst som har gjort många resultat i 110/120. Satsa på en trygg häst som tål att du gör fel ibland och som har varit ute på många tävlingar. Var otroligt nogrann med att välja en häst som är enkel och snäll att hantera i alla situationer och som är frisk. Begär klinikbesiktning.

Kan bara instämma i detta eftersom jag själv köpte en 14-årig häst för exakt 60 000 i somras. Han är startad 1,30 och har mycket bra resultat i 1,10-1,20 klasser. Dock var han inte i toppkondition pga att ägaren hade haft begränsat med tid för honom och det var också därför hon sålde. Går alltså att göra fynd om man tar sig tid och letar lite. Jag provred 14 hästar innan jag hittade rätt men jag har inte ångrat mig en sekund.

Som några redan har sagt så kan du få ett bättre alternativ för det priset.

Det finns mängder med hästar som är i 10års (plus minus ett par år) åldern som är tävlade 110/120 för 50-60 000!
Har själv sett ett antal hästar som jag velat ha i den prisklassen :angel:

Jag köpte f.ö min i våras/somras. 11årigt sto (MED bra stam ;) ) som var tävlad 110, 50 000.
Är man lite feg så tycker inte jag det är så smart att man skaffar sig en yngre häst. Det KAN ju gå bra men om du vill satsa på hoppningen så är det ju dumt att chansa. Många hästar börjar ju vägra pga ryttaren.
Jag är själv lite feg när det blir högre, men pållen min har hittils varit jättesnäll och hoppat ändå :)
För mig känns det ju betryggande att jag VET vad hon kan, den höjden jag hoppar är lixom inga problem för henne.

Men det skadar ju inte att kolla på lite olika hästar, även de som är yngre eller har okänd härstamning.

Oj, där gjorde du dig ett fynd! :bow: Eller så har priserna gått ner en del iom långkonjukturen? Jag har noll koll. Skulle jag sälja min häst idag skulle jag inte sälja för mindre än 120 000. Iofs blir han 12 nästa år och det är ju ingen ålder på en häst (haha).

Svar till alla:

Tack för era åsikter! :) Men kan man verkligen få så "mycket" häst för de pengarna? Jag sitter och läser annonser så fort jag får en ledig stund och jag hittar inte många såna hästar, någon enstaka kanske.

Verkar iallafall som de flesta tycker en lite äldre läromästare hellre än en yngre. Men hur gammal häst är okej innan det blir FÖR gammalt? 15? 17?

Verkar iallafall som de flesta tycker en lite äldre läromästare hellre än en yngre. Men hur gammal häst är okej innan det blir FÖR gammalt? 15? 17?

Det beror ju dels på hur fräsch hästen är och även vilken ambitionsnivå du har. Jag tog mitt fälttävlanskort för ett par år sedan på en häst som då var 19 år. Vi hoppade banor på 1m men han hade med lätthet kunnat hoppa ett par dm till. Red honom även året efter och han var fortfarande lika pigg och fräsch.

Men kan man verkligen få så "mycket" häst för de pengarna? Jag sitter och läser annonser så fort jag får en ledig stund och jag hittar inte många såna hästar, någon enstaka kanske.

Jo, skulle ju svarat på detta också.

Vitsen är att man inte får ha bråttom. Tar du dig tid så har du större chans att hitta ett riktigt guldkorn. Och...hittar du nåt som verkar vara ett guldkorn så ring på annonsen med en gång.
För mig tog det ca 4 månader av ganska aktivt letande och provridande innan jag hittade rätt men det är inte speciellt lång tid i mina ögon.

Jag håller med dom som röstar för "äldre" häst.
Men som sagt så behöver den inte vara gammal för att du ska få en bra häst för 60, 9-12 år, startat 110-120 klasser finns det tusen av för 40-60 tusen.
Jag hade inte hakat upp mig på stammen(om du inte köper för att avle vilket du väl inte gör).
En valack kan ha den bästa stammen, men vad gör det om den inte kan hoppa?

Jag har bra exempel på det själv här hemma. 1 fbl/hbl med "icke poppis" stam och 1 hbl med "fin" stam, och jag kan ju bara säga att jag väljer nr 1 alla dagar i veckan;)

Inställningen till hinder, enkel att rida an på hinder och ej tittig är väl det jag kan råda dig att vara någa med när du kollar runt sen. Finns inget som kan ta självkänslan ifrån en som en häst som stannar "utan anledning"

Lycka till:banana:

Vart kollar du på annonser då?
Jag hittar ett som sagt mängder med "såna" hästar varje gång jag tittar :p
(en eller ett par ggr i veckan kanske).

Ang äldre häst så tycker jag det beror på.
Skulle hästen ha tävlat 130-140 hade jag lätt kunnat köpa den som 17 åring, men var den bara på 110 nivå skulle jag vilja ha en yngre häst. Max 14.

Kan bara undra lite över var du letar hästar? Finns faktiskt massor av hästar som är runt 11-15 år gammla startade 110 med bra resultat och så. Över 160 cm iaf. Skadefria. Stam orkar jag aldrig glo på då det känns sjukt oviktigt när man inte ska avla. och kostar mellan 45-60 000.

Jag med röstar på en äldre. Men inte äldre än 14-15 år. Och leta i HELA LANDET (eller ja princip) själv hittade jag en av min favorit hästar 67 mil från mig, helt klart värt resan:)

Köpte min för 63000, visserligen för 2,5 år sedan. 9 år gammal då, hade gått 120 i hoppning och LA dressyr. Så visst går det att hitta helt ok hästar billigt. Stirra dig inte blind bara på annonserna. Hör dig för bland bekanta också. Det finns alltid någon som känner någon som har en häst till salu. Då har man också ett visst hum om hur hästen är redan innan man provrider den.

Oj, där gjorde du dig ett fynd! :bow: Eller så har priserna gått ner en del iom långkonjukturen? Jag har noll koll. Skulle jag sälja min häst idag skulle jag inte sälja för mindre än 120 000. Iofs blir han 12 nästa år och det är ju ingen ålder på en häst (haha).

Men en 12-åring som bara tävlat 1,10 skulle jag aldrig betala 120.000 för. Den är väl typ värd halva priset. Vid 12 ska de ju helst ha bevisat vad de går för.
Och till TS, som de andra sagt, var letar du häst? På hästnet finns ju massor av sådana hästar som du letar efter, sök på läromästare exempelvis.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA