Hur ska man som funktionsnedsatt säga ifrån?

Skorpion76

Trådstartare
Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du blir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen gör smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp?

Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du lir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen gör smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp?

Det beror nog på vilket sammanhang man syftar på.
Om en person är funktionsnedsatt och man syftar på ett samarbete med en personlig assistent så borde det vara assistentbolaget man vänder sig till.
Om man jobbar med anpassat arbete, exempelvis lönebidrag med handledare, kan det ju vara enhetschef/platschef.

Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du lir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen gör smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp?
http://www.ivo.se/ om du inte får respons på något annat sätt. Det ser väldigt olika ut beroende på situation, men om det är en personlig assistent anställd genom ett företag så är det bäst att ta upp det med arbetsledaren, är man själv den som står som arbetsgivare, tala med den som man upplever har kränkt, blir det ingen bättring, avskeda. Är det på en vårdinrättning, ta kontakt med den som är chef, får man ingen respons där kan man vända sig till IVO. Det beror helt och hållet på situationen helt enkelt.

Det beror nog på vilket sammanhang man syftar på.
Om en person är funktionsnedsatt och man syftar på ett samarbete med en personlig assistent så borde det vara assistentbolaget man vänder sig till.
Om man jobbar med anpassat arbete, exempelvis lönebidrag med handledare, kan det ju vara enhetschef/platschef.

http://www.ivo.se/ om du inte får respons på något annat sätt. Det ser väldigt olika ut beroende på situation, men om det är en personlig assistent anställd genom ett företag så är det bäst att ta upp det med arbetsledaren, är man själv den som står som arbetsgivare, tala med den som man upplever har kränkt, blir det ingen bättring, avskeda. Är det på en vårdinrättning, ta kontakt med den som är chef, får man ingen respons där kan man vända sig till IVO. Det beror helt och hållet på situationen helt enkelt.
Jag hade en elevassistent som verkligen tryckte ner mig och egenligen borde jag ha berättat det här för mamma, men jag kunde inte. Anledningen var den att det var pinsamt helt enkelt. Det som ### klagade på mig för var att jag betedde mig vedervärdigt emot min mamma, men dock är det viktigt att komma ihåg att hon inte kunde peka på någonting konkret, vilket gjorde det hel ännu konstigare. Det är alldeles riktigt att jag inte kan förändra någonting av det som har varit, men jag vill ändå berätta det här som ett varnande exempel på hur svårt det är att som funktionsnedsatt få hjälp ifall ens elevassistent eller liknande är elak emot en.

Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du blir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen gör smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp?

Jag är personlig assistent hos ett av Sveriges största bolag och kan berätta hur det fungerar för mig. Om brukaren inte är nöjd med mig, oavsett anledning, så kan hen ringa till assistansbolaget och de skickar så fort som möjligt ut en ny assistent. Det borde inte ta mer än någon timme, och därefter behöver brukaren aldrig mer se mig igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar