Hur ska man säga till 1,5 åringen vid rengöring.

Rotterö

Trådstartare
han har blivit lite grinig vissa dagar då han skall borstas mm.
I dag skulle jag svampa av hovarna. Fram gick bra.
Sedan ville han bestämma vad jag skulle göra.

Jag skulle ta ena bak då kickade han åt mig. Då sparkade jag tillbaka. Jag kunde då ta bakhoven och tvätta av den.
Andra sidan då började han krongla mera. Jag skulle gå på den sidan. Då gick han på mig med bogen före. Jag sa i från och visade vart han skulle stå. Jag fortsatte lirka med honom.
Han skulle stegra lite bråka mm
Jag blev förbannad och sa till på samma sätt. Lika grinigt och sparkade.
En liten stund senare fick jag tvätta sista hoven utan bekymmer.
Vad ska man göra ??
Jag orkade inte stå och jansa med honom.
Är det viktigt att man vinner i dessa lägen??
Hade jag inte blivitarg och gjort lika dant hade jag nog stått i stallet ännu.
Han testar ganska mycke nu.
Tipps skulle jag villa ha :confused: :confused: :angel:

Sv: Hur ska man säga till 1,5 åringen vid rengöring.

En rak höger emellanåt fungerar på min :D :o

Tycker det låter som om han testar dig.. Har det gått bra med hovarna innan? Har det det så låter det som att han testar dig och då tycker jag att du ska säga ifrån ordentligt. Nu menar jag inte att du ska överreagera om han gör minsta fel, ge honom en chans att ge sig enbart med att du använder rösten och funkar inte det så kan ju "en rak höger" nog vara lämplig!!

observera "Emellanåt", alltså inte jämt!! *flin*

Jag förstod vad du menade.. ;)

Om ngt händer med pälsen tex fällning så brukar de bli ömma, den kan ha ont helt enkelt.

En bra devis jag har lärt mig av en tvättäkta cowboy är "as little as possiple, but as much as it takes"... (alltså som svar på frågan "hur mycket ska jag säga till...")

Carina
www.silverarabians.com

Jag skulle ta ena bak då kickade han åt mig. Då sparkade jag tillbaka. Jag kunde då ta bakhoven och tvätta av den.
Andra sidan då började han krongla mera. Jag skulle gå på den sidan. Då gick han på mig med bogen före. Jag sa i från och visade vart han skulle stå. Jag fortsatte lirka med honom.
Han skulle stegra lite bråka mm
Jag blev förbannad och sa till på samma sätt. Lika grinigt och sparkade.
En liten stund senare fick jag tvätta sista hoven utan bekymmer.
Vad ska man göra ??

Det som krävs.

Jag gör tre saker:

1. Säger till med ett 'NEJ!' (mina hästar vet precis vad nej betyder)
2. Snabbfunderar på VARFÖR hästen gjorde så. Har den ont, testar den etc?
3. Fortsätter utefter vad jag kom fram till för svar på punkt två.

Är det bara 'testning' så fortsätter jag precis som innan, och om hästen då bråkar så säger jag tills å skarpt som det krävs. Det kan vara en harkling, ett NEJ eller en dask, det beror helt på hur mkt som krävs.

Misstänker jag att hästen har ont/obehag så funderar jag på om jag kan göra det behagligare. SMärta är INTE en anledning att bära sig illa åt så, dvs även om det gör ont MÅSTE jag få göra det jag ska. Samtidigt FÅR mina hästar tala om att det gör ont/är obehagligt, och jag försöker ta hänsyn till det. Så om jag tror hästen vevar med bak för det gör ont så försöker jag göra det lite snällare, kanske lyfta lägre, ha hoven upp en kortare stund, snabba mig på eller vad det är. Men jag struntar inte i det. Jag bannar dock inte när de talar om att dte gör ont ( t ex genom att grina illa), men jag bannar sparkande/viftande med benen t ex. Handlar om en balansgång.

Jag orkade inte stå och jansa med honom.
Är det viktigt att man vinner i dessa lägen??

Det är viktigt att du kan göra det du föresatt dig att göra. (Enligt mig). Sen 'vinner' är inte alltid rätt ord. Du har vunnit när du har svampat av hovarna på ett sätt som är gångbart och säkert. Däremot behöver en 'vinst' inte innebära att du gjort det på exakt det sätt du föresatt dig.

För att ta ett exempel från verkligheten så min dam (samma ålder som din herre) fck ju en muskelskada. Och det gjorde ju ONT när jag var där och klämde och kände. Hon visade det genom att som en kobra hugga mot mig, men utan att hugga mig. Dvs hon hugger i luften men riktat mot mig. Det är ett beteende jag egentligen tycker VANSINNIGT illa om och som snabbt som ögat skulle generera en rejäl smäll om det var på rent trots.

Men det gör ont, och hon måste få TALA OM att det gör ont. Så jag försökte göra det behagligare för henne, och bannade inte varningshuggandet i luften. Hon märker att jag lyssnar och FÖRSÖKER ta hänsyn till henne, och så svarar hon med att FÖRSÖKA stå ut lite mer. Vilket gör att jag kan genomföra det jag ska och båda (jag och hästen) känner att det är okej. Inte perfekt, hon tycker inte det är perfekt för det gör fortfarande ont, jag tycker inte det är perfekt eftersom hon fortfarande hugger i luften mot mig. Men hon står still, hon hugger inte mig (fast hon når) och hon inser att jag försöker göra så det ska göra så lite ont som möjligt. Alla 'vann'.

Nu har hon blivit tvärgrinig och kan göra de där huggutfallen när jag borstar. Och det finns två tänkbara anledningar:

Hon har fortfarande ont.
Hon insåg när hon HADE ont att man kan påverka matte med hugga i luften beteendet.

Beroende på vilket av anledningarna som är korrekt så är det HELT olika lösningar. Är det ett beteende hon använder för hon vet att det påverkar matte så ska hon sättas på plats med besked, för så gör man bara inte. Är det smärta ska jag lyssna på henne.
Jag är INTE säker på vilket det är, och därför bannar jag henne inte så länge hon inte skapar tandkontakt. För OM det är smärta och jag bannar henne med besked, hur fint förtroende har vi då framöver.

Så, just nu löser jag det genom att erbjuda henne något TILLÅTET att avreagera sig på. En stackars rotborste. Och den där stackars borsten får ta rejält med stryk. Hon HUGGER vildsint i den och den har knappt strån kvar och tandmärken i träet. Detta stöder min teori att det är smärta/obehag även nu. För hon SKULLE kunna hugga sådär våldsamt i mig om hon ville, men hon gör det inte. Men i den tillåtna borsten gör hon det.

Hon har aldrig varit bitig ens som föl, och hon har INGET intresse av att tugga på borstar annars.

Men det där med att ge henne något tillåtet att ta ut det hela på är ett exempel på hur jag löser det när svaret på punkt två ovan inte är utan tvekan är att det är trots.

Dock är huggandet i luften mot mig ett beteende jag INTE vill se hur jäkla ont något än vill göra och jag skulel ALDRIG acceptera det från valacken (som är mycket äldre). Men Kele är fortfarande barn, och hon visar att hon ändå vet och försöker, just genom att inte hugga mig utan bara åt mitt håll. Och jag anser inte att jag i det här läget kan begära perfektion av henne utan att förstöra det förtroende och den respekt hon ändå har för mig, som är grundad på konsekvens och förståelse. Hon VET att jag lyssnar på vad hon säger och tar det i beaktande, jag har så gjort sen första dagen hon levde. Och att nu plötsligt sluta med det för att hon valt ett olyckligt 'språk' för att uttrycka sina åsikter skulle rasera det. För HON förstår ju inte i nuläget att lägga öronen bakåt och hugga framåt rakt ut i luften är okej, men inte att hugga i luften i närheten av matte (det hon hugger mot är ju mot punkten där dte gör ont, och där står ju jag för det är ju jag som skapar det onda)

Min nordsvenskkorsning är från och till en pest. Han blir 4 år i maj, men flyttade hem till mig i september från inackorderingen och givetvis så testar han mig som tusan nu. När han precis hade flyttat hem så sparkande han rejält åt mig när jag skulle kratsa ena bakhoven. Jag struntadei det och fick kratsa, men när jag skulle ta den andra så gjorde han det igen och var då bara en hårsmån från att träffa mig och då blev jag arg. Ingen häst får varken sparka eller bita mig oavsett vad de tycker! Jag smällde till honom rejält med handflatan på baken och vrålade ett NEJ högt och den stackars ( nåja )hästen hoppade rakt upp i luften och har inte sparkat sedan dess. Däremot vet jag att han är kittlig på benen och försöker att trycka lite hårdare när jag borstar där och borstar så lite som möjligt, borstar bara så mycket som behövs. Han i sin tur lyfter på benet jag borstar på, men slår inte. För någon dag sedan skulle han tränga sig förbi mig i stalldörren och jag som precis tidigare hade tagit upp ett spö från stallgolvet och höll det i handen, gav honom ett rejält rapp på bogen och vrålade att han skulle backa, vilket han också gjorde. Nu är det tyvärr så att vi har problem med vem av oss som bestämmer och detta är bara ett av hans sätt att visa att jag inte är ledaren.
Jag tror på att tydligt markera vad som är rätt och fel och för mig är det fel att bitas och sparkas, detta bestraffas hårdare än en del andra saker. Har också en shettishingst som blir 2 år i maj och när jag köpte honom var han totalt ohanterad, men lärde sig snabbt att det inte är ok att bita matte för att man är kittlig. Han har blivit en riktig härlig liten häst, så märkligt förståndig och utan trots.

Nu är det så att han har inte ont någonstans , inte heller fäller någon päls. Han har tjock fin vinterpäls.

han skulle helt enkelt inte bli tvättad om hovarna.
Han lyfter mycket fint på hovarna i vanliga fall.
Han testar bara mig., Han skulle in i boxen. Där låg hö.
Men jag fick svampat av alla hovarna. Han stog stilla tillslut. Så han är en lite gangster just nu.
Men han är go i psyket. innerst inne är han prinen nr 1. Men nu en grinig tonåring vid vissa tillfällen.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 811
Senast: BobberiBoo
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 923
Senast: Asko
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar