Hur ska man orka?

Sv: Hur ska man orka?

Usch vad jobbigt :cry: Väldigt fin hund! Tänk på allt roligt ni har haft, o tänk inte på det dåliga.
En dikt som jag tkr är så fin.

När din ros så röd
blivit blå
Då sover du i en stilla död
där ditt hjärtat slutat slå

När den ros du har
är den som ligger vid din grav
Då lever din själ under himlen så bar
för att lysa upp det stora fridfulla hav

När din ros så blå
faller ner vid din sida
Då har du börjat gå
mot något som inte låter dig lida

När din ros en gång var röd
då levde du ännu här
När ditt liv levde med en glöd
då höll vi vår tid evigt kär

En ros så vackert blå
ser jag det vackra sovande i dig
Nu när jag vet att du mot en värld börjat gå
låter jag vår tid ändå släppa

Tack för ditt svar.

När vet man att det har gått för långt för att börja med kortison?
Men tror det kommer kännas lika förjävligt både för oss och hunden iaf. Vi vet ju ändå att "den dagen" kan komma när som helst.

Usch, bröt ihop förut när jag äntligen fick tag på min kille så jag kunde berätta. Det var först då jag började gråta. Bröt ihop totalt då. Gråter i mellan åt men tror inte jag fattat riktigt än ändå. Känns så overkligt. Hade nog varit en annan sak om hon hade varit sjuk längre och så. Men hon har ju bara varit "sjuk" idag.

Min hund blev precis som din plötsligt dålig, det var en torsdag
och vi fick tid hos veterinär dagen efter, på fredagen alltså.
Då var hennes lymfkörtlar på halsen svullna, dom mot bogen till,
dom vid magen (Vet trodde först att hon hade två juvertumörer
och jag undrade hur dom kunde ha kommit dit så stora så snabbt,
men det var alltså lymfkörtlar även det) och dom på bakbenen
var också förstorade. Hon var väldigt trött och aptiten var
mycket dålig. Jag var nästan påväg att ta ett beslut där
och då, trots att vi inte visste till 100% om det var cancer.
Att jag var påväg att ta beslutet att låta henne somna
redan då var för att jag inte ville att hon skulle behöva må
dåligt. Men när jag tänkte till så ville jag inte att hennes
sista dag skulle vara mängder av stick (provtagningar)
och veterinär som kände och klämde överallt osv
Vet tyckte heller inte att jag skulle låta henne somna där
och då. Så jag tog med henne hem och på lördagen eller
söndagen sattes kortison in. Jag undrade om det alls
skulle kunna påverka då hon var så trött och så många
lymfkörtlar var så svullna. Men jag märkte snabbt hur
det vände med allt. Hon blev först mycket piggare, sakta
men säkert gick svullnaderna ner och aptiten blev bra.
Hon lekte och blev glada goa Kaisa igen! Man börjar med
att sätta in höga doser kortison som man sedan trappar
neråt. Till en början kan man även ge antibiotika då dom
kan bli infektionskänsliga pga dom höga doserna kortison.

Du ska veta att jag känner med dig så innerligt! Och
jag förstår att ditt dåliga samvete spökar, men försök
att tänka bort det. Jag vet att det är lättare sagt än gjort.
Men jag tror att din hund förstår dig, hon vet att du
inte har menat illa, hon vet att du älskar henne!!

Agressiv lymfkörtelcancer är hemskt. Förloppet är så snabbt att man knappt hinner inse fakta.
Vår familj förlorade en kär hund 2003 i denna sjukdom. Den spred sig snabbt över hans kropp med flera tumörer.
Det värsta var att han ville inte dö, inte ens när han fick sin spruta, han höll upp huvudet in i sista sekund. :(

Hur hemskt det än är, så lever de kvar i våra hjärtan.
Och beskyll inte dig själv, utan låt er sista tid tillsammans bli er allra finaste!

Beklagar verkligen...
Sitter med tårar i ögon och tänker på den dagen man själv står där, 2 av våra hundar är 8år nu och dom blir inte så mkt äldre medans min egen fortfarande är ung.

Det är inget fel med att skaffa dig en ny hund, du har gett Gucci tak över huvudet, mat varje dag och säkert suttit och kramat henne flera ggr, det är mer än dom flesta hundar någonsin får uppleva...
Känner du att du klarar av en ny hund så är det inget fel med att skaffa det, tror knappast du är en dålig matte.

Men än en gång, beklagar Gucci, hon ser verkligen jätte fin ut...

//Joel

*KL*

Jag har själv en hund som har varit (och fortfarande inte är riktigt ok) sjuk nyligen.
Jag upptäckte hög feber och förstorade lymfor och åkte självklart till vet. Trots röntgen och blodprover gav det ingenting, förutom att hon hade någon infektion i kroppen (som förstorar lymfkörtlarna).

Efter mycket om och men visade det sig efter några dagar att hennes diagnos var Urinvägsinfektion, detta efter att de skrämt upp mig med just cancer och andra hemska diagnoser.
Hon låg hela förra helgen på djursjukhus och ultraljudade hjärtat, röntgades en gång till och fick dropp för att utesluta annat.

Så det jag egentligen vill säga är att ibland kan ders "diagnoser" vara fel, men min veterinär var så modig att han menade att hon skulle undersökas mycket närmre, på ett ställe med bättre resurser.

Hon är fortfarande inte riktigt bra, men är under behandling och det tar nog ett tag för hennes kropp och mediciner att besegra UVIn.

lady_vip,
ja det var vad man ansåg gällande min hund med, att dom ville
veta till 100% vad det rörde sig om innan man beslutade om
tex avlivning! Därför var det skönt att det var Strömsholm jag
åkte till, eftersom dom hade resurser att göra ordentlig utredning
där. Både Vet och jag ansåg att det vore hemskt att ta bort en
hund om man inte visste säkert vad det var. Dom hoppades
ju precis som jag att det skulle visa sig vara en infektion
istället, även om det mesta tydde på cancer. För det finns ju
fall då det visat sig vara just infektion.

Hur är det med dig Tjalfe? jag har tänkt mycket på dig och din hund!
Kramar från Kalinsi

Jag har förlorat en 6 månaders gammal JR, allt gick på en dag. Samma natt så bökade han runt i sängen och tillslut så skickade jag ner honom på golvet, dunk sa det och jag hörde att han knallade till sin säng.

Om jag hade kollat honom på natten, efter att jag knuffat ber honom kanske han hade levt idag, hade jag kört honom till Dingle och inte Fredriksta så hade han kanske levt idag. Det finns så många men och man är alltid efterklok.

Jag bävar för den dagen jag måste ta bort min 6 åriga hanhund.

knapp

Beklagar. Förstår det känns för jäkligt. Ha inget dåligt samvete för att du grälat på henne- det är det fina med hundar de förlåter så mkt som vi gör och dessutom visste du ju inte- och hur man hanterar sorg är individuellt. Min släkting vars hund togs bort för över 10 år sen har ännu inte köpt nån ny, men det närmar sig.. Jag blev av med en jag hade väldigt kort tid pga trista omständigheter och hade en ny efter 3-4 månader. Alla är olika. Tycker det låter hjättefint att kunna ta bort henne hemma.

Kramar!

*KL*

Beklagar sorgen!!
Fina, fina vovven!!

Ha dock inte dåligt samvete..jag är övertygad om att Gucci haft ett bra liv hos dig!!
Hon är jättevacker! Hade själv en berner (Fanny) som jag fick avliva när hon var 8månader pga grav HD. Har inte vågat skaffa berner sen dess...
´de är dock underbara hundar!

*kramar om*

NU är det slut på lidandet. Det gick jätte fort det sista. Igår eftermiddag var vi ute på promenad och hon var väl nästan som vanligt. Gick lite långsamt men annars var hon som vanligt. På kvällen såg vi att hon hade det besvärligt att ligga och det verkade även vara lite svårt att andas. När hon skulle ut och ta kvälls-kissen så hängde hon bara med huvudet rakt ner medans hon gick.

Och idag mådde hon riktigt dåligt. Blicken helt tom och hon ligger och spänner sej så att hon är stenhård och klorna var nerborrade i golvet. Det sista innan veterinären kom så reste hon sej upp och så satt vi hela familjen på golvet och kramade henne. Hon viftade på svansen hela tiden.

Sen kom veterinären och sen dess har jag suttit här(på övervåningen med dörren stängd tillsammans med min cocker som verkar fatta vad som sker) och låtit mamma och pappa ta hand om det. Känns som jag sviker både dom och hunden men jag hade ändå inte varit något bra stöd då jag är extremt känslig.

Pappa har grävt en grop borta i skogen vid hästhagen där hon ska få vila sen. Jag har traktorn starta nu så dom är nog påväg bort.....

Tårarna spruta på mej när jag gav henne sista kramen men nu sitter jag här helt tom.

Nu är det över.

DSC00095.jpg

Mina tårar rinner nerför kinderna. Jag önskar att jag kunde
säga något som kunde underlätta lite för dig, men inga ord
lindrar i en stund som denna. Jag vet så väl vad du går
igenom nu och sorgen måste få ha sina olika faser, så är
det bara. För snart 3 mån sedan när jag var där du är nu
pga samma jäkla skitsjukdom så trodde jag knappt att
jag skulle överleva. Det gjorde så förbaskat ont inom mig.
Jag skulle vilja ge dig en varm tröstande kram just nu.
Jag tänker på Dig! Många många styrkekramar från Kalinsi

Tack.:cry:

Hon ligger nere i graven nu med sin favorit-filt.:cry:

Tack.:cry:

Hon ligger nere i graven nu med sin favorit-filt.:cry:

Min Kaisa fick också sin favoritfilt med sig när hon somnade in.
Jag bäddade varsamt in hennes vackra lilla kropp i filten.

Många kramar til Dig Tjalfe!

Åh, men nu lider hon inte mer. Hon får ta hand om min JR uppe i himlen. Han har varit där i snart 3 år så han får visa henne runt.:):(:cry:

:cry::cry::cry:
Din vackra tjej har det bra nu.
Tröstkramar i massor!

Fy vad hemskt det måste vara för dig. Jag har läst igenom hela tråden och störtbölar samtidigt som jag håller om min hund. Jag hade inte vetat var jag skulle ta vägen om samma sak hade hänt min hund.

Som de andra säger. Du ska inte vara ledsen för att du sa ifrån några gånger. Hon älskade dig ändå och har antagligen haft ett 100 gånger bättre liv en vad miljontals andra hundar har haft. Var bara glad för den tiden du har haft tillsammans med henne.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
T
Övr. Hund Många har säkert läst min tråd om våran berner sennen som drabbades väldigt fort av lymfcancer. Troligtvis har hon inte så länge kvar i...
Svar
14
· Visningar
2 487
Senast: Johanna Rynman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka