Hur ska man mäta elstängsel?

osc

Trådstartare
Jag har ett mätverktyg för elstängsel som jag inte har bruksanvisningen till, så jag är inte helt säker på rätt sätt att använda det.

Mätverktyget är digitalt, grå plast med en mätspets längst uppe. Frågan är hur man ska använda jordkabeln? Utan den får jag ett värde, men stoppar jag ner kabeln i jorden samtidigt får jag ett annorlunda (högre) värde. Vilket är rätt?

Tack för hjälpen!

Sv: Hur ska man mäta elstängsel?

Jaha, där ser man, då är elen bättre än vad jag trott :) Det ojordade värdet är helt irrelevant då? Bara bra för att snabbt se om man har ström överhuvudtaget?

Det beror på vilket instrument du har, mitt nya dyra går att använda både med o utan jordkabel, utan jordkabel sätter man ett finger på knappen där jordkabeln annars sitter. Skillnaden blir inte särskilt stor.
PL

Jordkabeln skall "anslutas" till jord för att du ska få rätt värde där du befinner dig. Anslut gärna kabeln till en lång skruvmejsel eller dylikt och tryck ner i backen för att få rättvisande utslag.

Ofta behöver man ju så exakta värden som möjligt, t ex om man letar överslag eller dålig jordförbindelse, och då duger det inte med "ungefär" xx kVolt.

LIA

När det gäller mitt instrument så visst blir exaktheten bättre om man använder jordkabeln men bfelsökning fungerar bra o mycket snabbare utan, dessutom kan man mäta strömstyrka o riktning.
PL

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
Ridning Trodde jag hade en klar målbild och kunde bedöma om det är "rätt", "på rätt väg" eller "fel" i den frågan, men efter senaste träningen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 033
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar