Jag tycker det finns två problem här.
1) Du mår dåligt över att jonglera runt skola, jobb, häst och förhållande samtidigt som du inte mått bra.
2) Din sambos attityd.
När det gäller det första kan man på olika sätt försöka underlätta vardagen (att exempelvis förbereda allt foder på söndagen, ha medryttare någon gång i veckan, ställa in hästen i ett stall med fullservice eller åtminstone väldigt nära hemmet, ha färdiga matlådor för att slippa matlagning varje dag, städa på helgen och så vidare).
Men när det gäller det andra, så är det faktiskt din sambos attityd som är problemet. Måste ni äta samma sak? Om han nu tycker att mackor inte är mat, kan han väl äta något annat? Eller tjurar han för att du äter mackor, och han då har att välja på att 1) äta mackor han också eller 2) laga mat själv? Man dör inte av att äta mackor till middag någon gång ibland, man dör inte av färdigmat eller ens hämtmat heller, om det inte är varje dag. Jag är riktigt usel på matlagning. Riktigt, riktigt usel. Nu bor jag fortfarande hemma, men skulle jag bo själv skulle jag leva på mackor och snabbmakaroner, typ (eller åka hem och äta hos föräldrarna ändå, mest troligt...). Jag är singel, och visst, det är ingen annan som har synpunkter på min kosthållning, men skulle jag ha ett förhållande skulle han få leva med att antingen äta det jag äter/kan laga, eller så får han laga sin egen mat. Punkt. Jag är dessutom sällan hemma från jobbet förrän vid sju, och är fullt införstådd med att någon som har kontorstider inte skulle vilja vänta så länge med att äta middag (då är jag ändå för det mesta hyfsat klar i stallet på kvällen, behöver bara ta in hästarna), men slutar inte jobbet förrän kvart över sex och har en halvtimme hem i bilen.
När jag träffade mitt ex tog vi båda två upp det redan på första dejten. Att vi levde aktiva liv, jag med häst och han med bilar som sitt stora intresse, och att vi aldrig skulle kunna leva med någon som inte har förståelse för den andras intresse. Jag vill absolut inte ha en kille som sitter som ett plåster på mig, och han behöver inte hänga med mig i stallet heller. Men han måste ha förståelse för att det är mitt liv. Lika mycket som jag behöver ha förståelse för om han gillar fotboll eller något annat som jag inte är intresserad av. Jag slipper gärna följa med dit också, men tycker självklart bara det är bra att han skulle ha något att göra medan jag är i stallet. Jag är nog ganska osocial, och möter extremt mycket folk i jobbet, så mitt sociala behov fylls mer än väl upp där.