hur ska man hålla händerna?

M

Milli90

jag har hört en massa olika varianter på hur man ska hålla t.ex högerhanden om man ska ställa hästen till höger. min förra ridlärare sa att man ska vinkla ut handen så att knogarna nästan pekar mot marken. en annan säger att man bara ska föra ut handen.själv kramar jag bara om tygeln lite extra..hur ska man egentligen göra?

Sv: hur ska man hålla händerna?

Ställa: Vinkla om ev smått ledande.
Svänga: Ledande tygeltag dvs föra ut handen
Bromsa: Krama, ta i tygeln (tyglarna) bakåt.

Har jag lärt mig iallafall. Hade en ridlärare som fick spader om jag försökte ställa med att krama i tygeln.

Klart att du hort olika, alla gor ju olika :p sen sa beror det ju pa vilken hast du rider,

stallning till hoger:

Anvand forst hoger skankel sen sa kramar pillar du pyttelite med tygeln, alt gor ett oppnande tygeltag alltsa vinklar handen utat sa knogarna pekar mot marken. eller sa kanske du till och med behover gora ett ledandetygeltag. Du kasnke behover mera ben?

ge efter med vanster tygel sa hasten kan gora vad du ber om.

Ta tygeln bakot skulle jag inte rekomendera eftersom det ar ett stort NO NO om du vill ha en mjuk och foljsam hast och mujka hander. Men det finns de som lar ut det oxa.

En annan grej som är bra är att överhuvudtaget hålla tummarna böjda. Som ett litet tält liksom:p Det är bevisat att det ökar rörligeheten i handlederna.

Stilla.

Ja, handen ska vara stilla, om jag behöver tyglarna för att svänga, ställa och bromsa så slarvrider jag och blir besviken på mig själv. För då gör jag inte rätt.

Ställa, trycker till med inner sittben, men inte för mkt för då blir det en öppna.
Böja, samma som ställa, men vrider bak inneraxeln minimalt.
svänga: vrider bak inneraxeln och tar med mig bogarna dit jag är på väg.

Jag tänker som så att ställningen kommer som ett brev på posten när hästen är rätt böjd. Så behöver jag inte rida runt och fundera på det. :p

Men det underlätar ju för hästen om du håller händerna rätt???

Till TS ( nu berättar jag bara hur jag gör med mina händer, såklart användetr jag kropp ochså i alla moment
Ställa: yttertummen pekar fortfarnde rakt upp medans innerhanden vrider jag om så att tummen pekar lite utåt
Svänga. samma sak
stanna, krama om på inner

ja, det underlättar för hästen om jag håller händerna stilla och inte velar med tyglarna och i hans mun. Tyvärr är jag inte så skicklig att det lyckas hela tiden,m emn det är målet.

Men om hästen ska ställas i nacken och inte vara böjd i bålen då? I det fallet kan du inte börja med böjning.

Det var fö väldigt intressant att läsa alla svaren. Många olika varianter som jag faktiskt inte sett. Verkar som om många krånglar till det mer än nödvändigt. Men det ÄR svårt att säga hur det "ska" vara. Man får anpassa sig och sina hjälper efter hästen helt enkelt. Sen tycker jag personligen inte att man ska vrida eller vinkla händerna (om man inte rider på en hand) Fjädra i handleden är oftast tillräckligt.

Senast ändrad:

Jo det är klart men om du ska ställa en häst så underlättar det om du vrider om handen för då vinklas bettet om o hästen förstår att den ska ställas..

Varför inte vinkla om, märk själv hur stel du är i dina armar när tummarna pekar mot varandra när yummarna pekar uppåt blir man mjukare, när du vinklar tummen lite utåt när du ska ställa så får du automatiskt en rundning i bålen.

Varför inte vinkla om, märk själv hur stel du är i dina armar när tummarna pekar mot varandra när yummarna pekar uppåt blir man mjukare, när du vinklar tummen lite utåt när du ska ställa så får du automatiskt en rundning i bålen.
I hästens bål eller? Jag förstår inte hur ett tygeltag kan göra att hästen ställer i bålen? Men jag kanske missuppfattar.

Jag är inte bra på att förklara i skrift, mycket lättare i verkligheten, den dagensom du får rätt på det så förstår du att dte är lättare omman vrider om sin innerhand

Min så otroligt känsliga d-ponny måste man vara jättenog med sådana detaljer, annars får du aldrig till varken volten, öppnor, slutor eller hörnpasseringar...

Hehe, min ponny kan man rida på två sätt. Antingen med hård hand och överdriven skänkel. Han är snäll och försöker alltid gå bra även om det inte är så angenämt att bli riden på ett ickesubtilt sätt.

Eller så rider man honom med lätt hand och med sits :D. Då blir han verkligen superkänslig för minsta lilla och då spelar sådana detaljer som du pratar om väldigt mycket in. Gör man fel (typ tar ett tygeltag som man inte borde tagit) kör han upp huvudet. Men jag tror att det mest handlar om hur man lägger vikten, att man verkligen sitter rätt i rörelserna, inte hur man håller händerna. Din handställning gör nog dock att vikten kommer rätt och därför kan nog din ponny jobba optimalt då.

Nej det handlar inte bara mo vikten utan om möjligheten för at hästen att böja sig. Tex i en sluta om du vrider om innerhanden så skapar du en möjlighet för hästen att bjuda framåt samtidigt som den är böjd men om man som många gör drar handen lite mot manken eller omman håller kvar handen på samma ställe somdu alltidf har den annars skapar man inte maximal rörelsefrihet.

Jag tror att det tygeltag du beskriver ställer bra i nacken. När jag tävlar brukar jag använda mig av det, för annars får jag kritik för att hästen är stel i sidorna. Omvridningen ger ju en impuls för hästen att ställa nacken, men jag vet inte om ett tygeltag kan främja framåtbjudningen, i och med att framåtbjudningen bör vara lika oavsett om hästen är ställd i nacken eller ej.

Men du förstår inte vad jag menar. Men jaja, alla rider vi inte likadant och eftersom jag inte kan visa vad jag menar så känns diskutionen inte lönsam.

Nej det hade varit roligt att se dig göra det. Som sagt så är det ju svårt att sätta ord på en ridkälsa man har.

Mmm,Just nu står jag på marken och undervisar väldigt mycket och det blri en enorm skillnad på de flesta hästar när man vrider om handen,,

Och de är olika hästar på oliak nivåer från LC- MSVA

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 698
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 490
Senast: Sel
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar