hur ska man hålla händerna?

Sv: hur ska man hålla händerna?

Jag förstod inte riktigt hur du menade. Så länge jag fjädrar i handlederna blir jag inte stel. Om däremot hander vrids så tummarna pakar rakt fram, då kan man inte fjädra i handleden och blir det väldigt stelt. Den handställningen är tyvärr inte ovanlig. Många elever tror att det är så handen ska vara. För mig är handen i rätt läge när handryggen är i samma linje som underarmen.

Jag frågade min instruktör om detta för ett tag sedan, och hon visade det du talar om. Sedan är deten annan femma att hinna tänka på det alla gånger. Men det vunkar mycket bättre än att föra handen mot manken i alla fall.

tummen rkt fram? nrj, tummrn ska vara så att lillfingert är läbgst ne och tummen uppe på eller vad man säger

Alla har väl ngn gång hört "tummarna uppåt"? Det trodde jag man lärde ut på minst ridskola? Men man rider ju med händerna lätt omvridna precis som Lancet säger! Lätt omvridna så man kan skymta naglarna och FJÄDRANDE handleder!

det finns bara en gång man sitter med stilla händer och det är när hästen är totalt lösgjord. Fast även då rider man ju med ställande tygeltag!

Man kan aldrig lösgjöra en häst utan att ställa och böja kanske till och med flytta (då menar jag t.ex understödjande) med tyggeln=handen.

Det ringer så fel i folks öron att man använder händerna när man rider men det är ju bara löjligt att säga att man inte gör det! Jag säger alltid till mina elever att de måste vara aktiva i sina händer oxå, vilket inte betyder att de sitter och viftar med dem. Men fokuserar man på en stillahand så händer en sak man blir stumm!!!

Som jag brukar säga: det beror inte på VAD man gör utan HUR man gör det!

/Z.

Om däremot hander vrids så tummarna pakar rakt fram, då kan man inte fjädra i handleden och blir det väldigt stelt.

Jag håller med dig. Tummarna pekar svagt mot varandra, är överst, nästan lite framåtvinklade (naglarna på övriga fingrar synliga för ryttaren). Lillfingret mot blygdbenet s a s. Handryggen i linje med underarmen.

Det hjälper att tänka att man med ett lätt grepp omfamnar en stor tunna, så det inte är spänningar i armbågarna. Tycker jag.

Pekar inte armbågarna rakt ut då?:p

Armarna intill kroppen är ju att föredra...

Jag har aldrig i hela mitt liv sätt någon som har lärt ut att tummarna ska peka framåt?

Någon skrev innan att deras ridlärare sa att de var korrekt att man ska vrida om handen vid ställning men sen säger personen här att det funkar mycket bättre att dra handen mot manken??? Och det är ju något man eftersträvar..:smirk:

Zanzan: Som vanligt instämmer jag helt! En levande hand är en följsam hand!

men sen säger personen här att det funkar mycket bättre att dra handen mot manken??? Och det är ju något man eftersträvar..:smirk:

Mm, håller med. Ett såkallat trängande tygeltag...

Det är skönt att vi kan hålla med varandra iallafall det känns som attd et finns hopp om livet när fler än jag har samma åsikt;)

Nu har du missuppfattat. Jag har inte sagt att tummen ska vara rakt fram. Jag skrev att det är ett relativt vánligt fel som många gör. (och får en stum, icke fjädrande hand som följd)

:)Ja precis så menar jag:)
(det var någon som missuppfattade mig helt, men då var jag kanske inte helt otydlig i alla fall.

Hey Hopp ...
Det finns ju massa olika tygeltag, alla till för att göra olika saker, och alla dessa går att göra i tre olika grader; den mildaste= enbart kramning runt tygeln, den andra= vinkla handen bakåt och den tredje= ta hela armen bakåt, å så finns det ju Japanare men det är ju inget å rekomendera;):angel:

En ställd häst kommer ju som tidigare nämnts från en bra böjd häst, hästen böjer sig i den andra nackkotan axis (lr va det atlas:angel:)) I alla fall så ställer sig hästen INTE i ganachen som många tror.
Och ledande tygeltag (handen framåt och ut; visar vägen) används bara om hästen inte vet vart den ska ta vägen t.ex. på volt eller skänkelvikning, den visar alltså inte hur huvudet ska placeras.

Handlederna ska böja sig i handlederna i hästens rörelser med händerna milt vinklade inåt, min tränare brukar säga att jag ska tänka att jag har ett gummiband från insidan av mina handleder som är ihopsatta... HUHU tummen högst såklart:smirk:

Hey Hopp ...
Det finns ju massa olika tygeltag, alla till för att göra olika saker, och alla dessa går att göra i tre olika grader; den mildaste= enbart kramning runt tygeln, den andra= vinkla handen bakåt och den tredje= ta hela armen bakåt, å så finns det ju Japanare men det är ju inget å rekomendera;):angel:

Men, ett tygeltag ska ALDRIG verka bakåt!

Men det underlätar ju för hästen om du håller händerna rätt???

Till TS ( nu berättar jag bara hur jag gör med mina händer, såklart användetr jag kropp ochså i alla moment
Ställa: yttertummen pekar fortfarnde rakt upp medans innerhanden vrider jag om så att tummen pekar lite utåt
Svänga. samma sak
stanna, krama om på inner

Jag gør precis likadant, førutom då med stanna:
Krama om, sitt djupt, gør dig tung, krama lite till, lite till.
Rider jag ut slutar det dock oftast m. att jag saxar allt vad jag kan och pratar lugnande med min lilla pålle. (detta gæller min lite ældre hæst). Kænns inte helt bra då hon ær vældigt kænslig i munnen.. men jaja..ska hon tvunget dra och sticka och strunta i avsaktningar vid uteritt så..

Hoppas era hæstar ær bættre på att stanna ute ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 698
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 490
Senast: Sel
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar