Hur ska man göra?

H

hippihopp

Hej! Flytta gärna tråden om den ligger fel! :)

Jo, på ridskolan där jag rider finns en ponny som står längst in i stallet, i en spilta, utan lampa eller fönster, d.v.s där är ganska mörkt. Han släpper inte gärna in någon i spiltan, utom när personen har mat med sig. Om man ändå är inne i spiltan, utan att ha mat med sig, (kanske för att borsta eller sadla honom innan ridpasset) så hugger han efter en, hotar med att sparkas och rycker in en i väggen. Han har t.o.m tryckt in min kompis i väggen så att hon bröt armen. Men, när han väl kommer ut på ridbanan så blir han världens snällaste ponny, han är jätteduktig på att hoppa och hoppar upp mot 1 meter tror jag, och han är bara shettis/b-ponny-korsning.
Men varför gör han som han gör i stallet?
Min teori är att han är trött på att folk springer ut och in ur spiltan varje dag (för att borsta, sadla, tränsa, byta vatten, mocka o.s.v).
Och jag tror att han skulle behöva en ljus box, med kanske ett fönster där han kan titta ut. Tyvärr kan jag inte ordna detta till honom, då han inte är min häst..
Men vad tror ni?

Sv: Hur ska man göra?

Har du pratat med ansvarig och ställt dina frågor?
Tror du lättare får svar den vägen än här.

Det låter som en häst som är högst olämplig att ha i spilta.

Förmodligen står han långt in för att han kan tänkas sparka förbipasserande. Har haft sådana hästar när jag jobbat på ridskola.

Prata med din ridlärare om ponnyn, och fråga varför de låter ridskoleelever hantera en häst som är såpass aggressiv att en flicka brutit armen i spiltan... Som redan nämnts står han troligen "undangömd" för att han kan sparka folk som går förbi, eller kanske för att den ansvarige tror att det är lugnare där.

En sådan ponny ska bara hanteras av klubbens anställda, han fixar uppenbarligen inte att ha olika personer inne hos sig varje dag.

Detta låter som en ponny som inte alls har på ridskola att göra. Alla passar inte till ett sådant liv, vilket hästen antagligen gör klart. En häst som mår dåligt i stallet, tyvärr under väldigt många timmar som dem gör på ridskola, borde inte behöva vara där alls. Det finns gott om duktiga ponnyer som skulle klara det mycket bättre!

KL

Ja, han står längst bort i stallet.
Men som jag sa innan, jag kan inte bestämma över ponnyn. :/
Dock håller han ju bara på såhär i spiltan, så fort han kommer utanför är han hur snäll som helst :laugh:
Men tack för alla svar! :bow:

Han håller på i gången också, dock inte lika mycket. Det går knappt att rycka manen på honom, eller klippa honom på vintern, för han bara stegrar och sparkas och bits och sånt. :/

Och jag vill inte ha några påhopp, som jag sagt innan så är det inte min häst. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka