Hur ska man göra med en okunnig häst

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Hur ska man göra med en häst som har jätte svårt att hålla galoppen på banan (Vbl, 5år) Han kan max 1 långsida

Hur ska man nu få honom att holla galoppen när han hoppar?

Finns det nån övning som han måste galoppera efter/före?

Han hoppad hur snällt som hälst, det är bara att styra mot hindret så hoppar han.

Hur ska man också lära honom att inte hopa av så himla tidigt?

Han hoppar rätt tidigt och stort och så landar han i trav och drar ner huvudet så man flygger fram en aning. Hur ska man göra så han landar i galopp??

Mycket Tacksam för svar!

Sv: Hur ska man göra med en okunnig häst

ut i skogen och galoppera, han behöver antagligen stärka sin galopp,
hoppa studs är bra för "galoppmusklerna". :bump:
ta hjälp av en tränare, både i hoppning och dressyr, ha travbom/galoppbom före hindret, så får han en vägledning till var han ska hoppa av. :)

men ut och galoppera, långa sträckor, men inte så fort.

hurdana galoppfattningar gör han?

galoppfattningar stärker, inte hur länge man galopperar, fatta galopp, bryt av, hästen i balans och ny fattning

studs är otroligt bra för att stärka :bow:

Zuzzi skrev:
galoppfattningar stärker, inte hur länge man galopperar, fatta galopp, bryt av, hästen i balans och ny fattning

Duktig tjej

Emmahpemma skrev:
ut i skogen och galoppera, han behöver antagligen stärka sin galopp,
hoppa studs är bra för "galoppmusklerna". :bump:
ta hjälp av en tränare, både i hoppning och dressyr, ha travbom/galoppbom före hindret, så får han en vägledning till var han ska hoppa av. :)

men ut och galoppera, långa sträckor, men inte så fort.

hurdana galoppfattningar gör han?

Tack!

Han galopperas just nu på stubb åkra viket går bra, och han fattar nästan på försa försökter varjegång.

Viket avstånd ska en trav bom ligga på och viket av stånd för en galopp bom för en häst på cirka 156cm i MkH?

Du har redan fått många bra förslag här kommer ett förslag till om det är bra eller ej får du prova dig fram till.

När galoppen på rakt spår fungerar bra och du ska börja galoppera på böjda spår (hörnpaseringar, volter osv) börja med att longera honom för att få honom att hitta balensen på böjt spår utan att behöva ha en mer eller mindre balanserad ryttare på ryggen, det är ju svårt att som ryttre hålla sig i perfekt balans om hästen har hästen inte har nån balans.

Om du ska ha inspänning eller inte får du avgöra själv, vissa hästar fungerar bäst utan andra kan ha nytta av en lätt inspänning för att hitta sin balans. Om han inte är longerad tidigare får du naturligtvis börja med att lära honom det i skritt och trav, börja inte med galoppen förrän det fungerar bra.

Zuzzi skrev:

okej, ska prova det!

Tulip skrev:
Du har redan fått många bra förslag här kommer ett förslag till om det är bra eller ej får du prova dig fram till.

När galoppen på rakt spår fungerar bra och du ska börja galoppera på böjda spår (hörnpaseringar, volter osv) börja med att longera honom för att få honom att hitta balensen på böjt spår utan att behöva ha en mer eller mindre balanserad ryttare på ryggen, det är ju svårt att som ryttre hålla sig i perfekt balans om hästen har hästen inte har nån balans.

Om du ska ha inspänning eller inte får du avgöra själv, vissa hästar fungerar bäst utan andra kan ha nytta av en lätt inspänning för att hitta sin balans. Om han inte är longerad tidigare får du naturligtvis börja med att lära honom det i skritt och trav, börja inte med galoppen förrän det fungerar bra.

Han börjar nu bli galopperad på böjtsprå (Stor vollt på stubb)
Han går ej att longera då han har varit Nh tränad så han bara trycker sig in mot mitten, helt o rädd för spö, funkar inte änns om någon leder runt honom. Han har blivit lösgalopperad på ett område av kanska, 45 x 25m, det fungerar bra, kanska kan försöka minska området, till stl. av en longerings volt

Jag tycker du har fått bra tips redan, och jag vil bara trycka på det här med att galoppera på ute i det fria!
Lägg hästen i en bra galopp, inte för sakta och inte för fort, galoppera nått varva, trava nått varv. Så blir det lite som konditons träning, det är bara det att hästen lär sig hitta sin balans i galoppen och det behöver man sedan när man vill sammla hästen!
Många gör tyvärr det felet att de börjar sammla sin häst först och det brukar inte gå så bra, har de ingen balans i sin galopp så kan man inte sammla dem.

Läste om att det inte år att longera honom, men har du prövat att tömköra?? då kan du från mitten av volten styra hästen hur du vill och mn slipper även att gå på volt hela tiden!

Tempo växlingar i alla gångarter är mkt stärkande ex skritt-halt- skrit-trav-skritt-trav-galopp-trav-halt osv...

Ang hoppning så vore det nog bra för dig att ta hjälp av en tränare!

Synd, för longering just i syfte att stärka och hitta galoppen tycker jag är bra gjorde det med min häst som iofs gärna galopperade men det gick på tok för fort. När han slapp mig på ryggen kunde han mycket lättare hitta sin balans och det gick inte alls lika fort, nyttigt för honom och nyttigt för mig tt se att han kunde bara jag försökte låta bli att störa.

Måste iofs säga at jag inte förstår varför en NH tränad häst inte skulle kunna longeras, men går det inte så går det inte.

Det är Miin Häst vvi Snackar Om häär , Så kanske liite smart om jag är med o diskuteras :P Han är väldigt duktig om jag får säga dt själv .. jag menar 5 år varmblod (varmblod är dock avlade till att inte galoppera) o han kan galopp på volter som är 10-15 meter i diameter .. jag tränade mest i början på galoppfattningar o att han skulle hitta balansen i galoppen :) Och dt gick verkligen super! Någon som tyckte jag gjorde fel ?

Eftersom den här ligger under hoppning och du redan fått ett antal vettiga svar så kan jag även trösta dig med att när min nu pensionerade travare och jag tränade regelbundet för Bosse Österlund (landslagscoach för fälttävlans ponny+junior) så sa alltid han att upp till 140cm är inga bekymmer att hoppa i trav om hästen är i balans, min travare kom som mest till start i 120 hoppning, men då fick vi bekymmer i kombinationerna så vi gav oss och nöjde oss med att hoppa upp till 110klasser. Ha kul, travare brukar vara som "Gummisnoddar" när de hoppar och är ofta mkt hinderkloka och rädda om benen.
Så jag tycker du är helt rätt ute när du säger att du vill hitta balansen i galloppen och ut och tävla, rutin ger jättemycket även om du travhoppar 5 av 7 hinder.
Lycka till och kämpa på! :bump:

Bygg upp kondis och muskler på hästen och en bra galopp innan du hoppas skulle jag rekommendera. Det verkar som om du vill för mycket för fort?

Såg att du fått tips om bom före hindret. Alla orutinerade travhästar jag sett har hoppat mycket sämre med bommar före hindret än utan. Travhoppning är väldigt bra teknikträning, så jag skulle inte oroa mig över galoppen än så länge. Jag tycker isåfall studsar är bättre än bommar, jag brukar förbereda för 2 språng med 3 m mellanrum, och så travar jag igenom några gånger och börjar sedan med att sätta upp den bakersta. När hästen gör bra språng ur trav, sätter jag upp den första och travar emot. När hästen gör bra språng över båda, slutar man. Sedan kan man utöka med en studs i taget, bygg hela tiden bakifrån och framåt. Ev kan man behöva ha koll på sin drivning efter landningen också, så att inte både häst och ryttare tycker att man klarat hoppningen i samma stund som man landar.

Red: detta förutsätter att hästen är inhoppad.

Senast ändrad:

Vill för fort dt tror jag inte .. jjag tar mej fraam sakta med hästen.. o haan är extremt sammarbetsvillig o vill lära seej.. Nuu Kan haan galoppfattningen skiit bra rent ut sagt ;) .. Och i torsdas hoppade haan för första gången i galopp .. han galopperade o hoppade 50 och höll galoppen efteråt :)

Ngn mer som har en häst som drar ner huvudet en aning eftersprånget ... då ska ni inte tycka att det är konstigt .. dt är bara braa ! För då är hästen villig o använda ryggen så då är dt ryttaren som ska hjälpa hästen fraam !

Det finns en väldigt underskattad grupp av människor som kallas BRA DRESSYRTRÄNARE. BRA DRESSYRTRÄNARE tränar alla typer av hästar, fjording, ponny som varmblod och halvblod (jag lovar dom finns, det är inte önsketänkande). Det gäller bara att du vet vad du har för mål och talar om detta, se sen till att anlita en tränare som är engagerad, bra, uppskattad av MÅNGA andra, så ska du se att det blir bättre. Hoppning är ju i grund och botten dressyr.

TheHunted1 skrev:
Han börjar nu bli galopperad på böjtsprå (Stor vollt på stubb)
Han går ej att longera då han har varit Nh tränad så han bara trycker sig in mot mitten, helt o rädd för spö, funkar inte änns om någon leder runt honom. Han har blivit lösgalopperad på ett område av kanska, 45 x 25m, det fungerar bra, kanska kan försöka minska området, till stl. av en longerings volt

Har han varit NH tränad ska han veta vad du vill när du skickar ut honom på volten...Hästen ska inte vara rädd för spö...det är du som ska visa honom vägen ut. Han ska i så fall kunna vad skritt, trav och galopp kommando är...Mina går enbart på mitt kroppspråk och min position.

Så i mina öron låter det som om din häst måste lära sig hur man rör sig i samband med longering... :cool:

Men dt är inte så värst lätt , när han endast varit nh tränad av hans förra ägare .. som har/hade NOLL koll på Hur man nh -tränar ! O han har inte blivit longerad på 4 år !!! Så då är dt Rätt svårt.. men hur ska man göra om man inte har råd till BRA DRESSYRTRÄNARE ? !

Jag rider inte mina ridhästar i galopp på en volt på 10-15 meter i diameter när dom är så unga. Ursäkta, men det känns inte seriöst. :cool:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka