Hur ska man göra med en okunnig häst

Sv: Hur ska man göra med en okunnig häst

Och Även Om Du Tycker Att Han är Ung .. Så Är Det Inte Bättre Att Han bygger Upp Musklerna.. ? Asså jag Sitter Ju Inte o traglar volt efter volt efter volt hela tiiden :O Men är Det Inte okej att ta en galopp i början när hästen bilivt uppvärmd o såå o sen avsluta med en ? .. O Sen beror det väl liite på hur mkt hästen vill o vad det är för Raas o så ? !

Ursäkta nu att jag går in på detaljer, men visst vet du att du ska klicka på svara-knappen på det inlägg du vill svara på, inte det som är sist i raden?

Sedan är 5 år i de flesta sammanhang inte tillräckligt gammalt för att hästen ska kunna krävas ha tillräcklig kontroll över ben och psyke för att direkt kunna klara av allt. En 5-åring måste fortfarande ges tid att fundera ut vad den ska göra och hur, den måste ges möjlighet att lösa de problem som uppstår. Det låter ju som om ni är på rätt väg, eftersom den höll galoppen när den hoppade 50 cm? Det som är viktigt då är att inte hålla på för länge, den träningen fortsätter i hästens huvud även sedan ni slutat rida. Presentera ett problem (hindret), ge hästen möjlighet att testa sig fram till en lösning (hoppa), uppmuntra hästen till galoppfotförflyttning efter landning (eftergift, drivning, smackning, liten spötoutch på bogen direkt i landningen), visa hästen omedelbart att den gjort rätt (beröm, därefter avsaktning och skritt en liten stund), upprepa. Om man vill tydliggöra just galoppen efter hindret, kan man sätta upp ett hinder till, ganska lågt och gärna efter svag sväng åt det håll hästen har lättast att galoppera (alltså höger för höger galopp, vänster för vänster galopp), bara så att hästen lär sig att det inte är "slut" iom att hindret är hoppat. Hoppa detta kanske 5 ggr och skritta sedan i minst 20 minuter. Under denna tid fortsätter hästen att processa det den upplevt (den ska skritta lugnt och inte distraheras av andra saker) och nästa gång hinner den "komma längre" på samma 5 upprepningar, även om den börjar från början varje gång. Först när den är säker i sin "bra" galopp, gör man samma sak åt det svaga hållet.

Man kan inte se dessa tillfällen som regelrätta hoppträningar, då håller man på för länge, se det som förberedande hoppövningar och lägg in det de dagar hästen ändå ska gå lite lättare. Hästen ska inte bli ansträngd utan det ska vara just lättare träning men tar mer på skallen. Max 2 ggr/v kan man köra det här, det är lagom för att hästen ska hinna smälta men ändå minnas. Om man märker att hästen blir nervös när det är dags får man ge den mer tid mellan eller göra det enklare.

Det svåraste är faktiskt att avbryta nog tidigt. Det ska inte kännas "klart" utan mer som om du har gjort bara framridningen! Lycka till, många varmblod är duktiga hoppare, smidiga och rädda om benen. Däremot brukar just galoppen kunna vara en stötesten, men med en häst som fått bygga muskler under lång tid kan man komma ganska långt med det problemet också!

Okeej , Tänkte inte på det .. Men Tack för tipset :p .. Okej , tack för allt du skrev .. bra o tänka på.. Han är verkligen väldigt villig framåt o vill lära sej.. :) Underbar häst att ha o göra med .. så vi lär varandra.. O tack ännu en gång..

Ja, hoppa studs och träna fattningar. Att galoppera i kort galopp stärker oxå, så kort som möjligt. Men d kan ju vara lite knepigt om han inte e så stark. Mycket tempoväxlingar! Galoppera över bommar. Prova lite förvänd galopp oxå.
Men om han inte har så stark galopp än så öva inte så mycket åt gången , då tycker han nog bara att det blir jobbigt. Bättre att han tycker det e kul! :banana:
(svårt att ge tips när man inte riktigt vet hur hästen e :smirk: )
Lycka till!!! :bump:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka