Hur ska man försöka inte bli arg!?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 919
A

anja23

Ibland kan jag inte hjälpa att bli arg på Tea. :mad:
Även fast jag inte borde, hon är ju bara 6 mån och vet inte bättre.

Eftersom vi bor mitt i stan så måste hon gå kopplad varje gång vi går ut, och vi brukar gå ca 20 minuters promenader då hon är så ung.

Vissa dagar går det jätte bra. hon går lugnt och fint i kopplet och jag behöver bara stanna någon gång för att hon drar.

Men så ibland finns dagar som den här :devil:.
Hon drar och drar, jag tycker inte jag gör annat än stanna.
(Vi använder den metoden att vi stannar och sen får hon gå runt mig på höger sida, så hon kommer fram till vänster sen går vi efter kontakt)
Efter hon tittat på mig så kastar hon sig framåt i kopplet, och hon är STARK!

Eftersom vi bor i stan finns det ju massvis med störningar direkt vi går utanför dörren.
Jag själv blir irriterad för att hon drar och sliter och är helt i sin egen värld, samtidigt som hon stressar upp sig över störningarna (och förmodligen märker hon att jag blir arg).
Promenaderna slutar med att Tea springer åt alla håll i kopplet på samma gång (det ser ungefär ut som när man longerar en häst :crazy:), samtidigt som hon hoppar upp i alla snökanter som finns och sprätter omkring sig.

Vad ska jag göra åt den här situationen?
Det känns som en ond cirkel..
Kan det vara någon slags tonårstrots som gör att hon totalt ballar ur?

Sv: Hur ska man försöka inte bli arg!?

hon är ju bara 6 mån och vet inte bättre.

Vad ska jag göra åt den här situationen?

Klippte "lite" i inlägget ;)

Som du säger är hon bara en valp som inte vet bättre och min rekommendation är att du anmäler dig och hunden till en valpkurs/nybörjarkurs hos närmaste bhk. eller annan kunnig tränare för att komma förbi detta problem utan att du ska bli "gråhårig" på kuppen :)

Vi har gått valpkurs för en månad sedan, och där fick vi tipset att göra så som vi gör nu.
Och instruktören sa att det skulle ge med sig om vi bara var konsekventa, och det tycker jag vi är.

Detta är ett nytt problem för mig, vår andra hund har aldrig velat dra i kopplet. Han går snarare lite efter hela tiden.

Ja, det TAR tid och ibland blir man helt galen. Jag tycker att du ska fortsätta som du gör, men att du lägger till ett kommando för att gå fint i kopplet , tex det klassiska "här" eller vilket du nu vill ha. När hon går fint i kopplet berömmer du henne "braaa , hääär, braaaa!" . Drar hon stannar du och ser till att hon sätter sig rätt, när ni sedan går iväg och hon "gör en rivstart" kan du knycka till i kopplet (obs inte hårt, mer som en markering) och samtidigt säga "NEJ, här!" ..Ställer hon sig rätt ska hon givetvis ha lugnt och sansat beröm. "Braa fiin! Hääär ja!".

Sedan tycker jag att hon måste få "leva ut" lite också. Hon ska gå fint i koppel medan du säger det men även få ha möjlighet att busa/nosa och lattja lite . Då kan du använda ett kommando som ex "ledig" eller "varsågod".
När hon gått fint ett tag, säg "ledig" och ge full längd på kopplet och gå mot en snöhög tex där du vet att hon gillar att nosa/busa.

Hoppas det hjälpte lite, det kanske finns någon fortsättningskurs efter den du gått? Om inte får du vara envisare än synden helt enkelt! :D

Tack för svaret.
Ja det gäller väl att vara envis. Vi har en stor snödriva här på gården som hon älskar att hoppa och gräva i. Kanske ska låta henne göra av med lite energi i den innan vi koppelpromenerar, istället för efteråt som nu.

Instruktören vi hade tyckte vi skulle köpa en nosgrimma till henne om hon fortsatte såhär eftersom hon blir lättare att hantera då.
Jag har aldrig använt sån förut, men det kanske är ett bra träningsredskap?

Jag tycker att nosgrimma är något man använder på stora starka hundar i absolut nödfall. Övning ger färdighet och jag tror dom du säger att det är vettigae att hon får göra sig av med överskottsenergi innan ni koppelpromenerar. Får hon någonsin springa lös och busa av sig ordentligt?
Är hon tillräckligt aktiverad? Många frågor men det kan tålas att tänka på :)

Det finns ju kurser med en massa olika inriktningar och din valpkurs är ju bara en av dem. Det finns en massa andra sätt beroende på filosofi hos instruktörerna.

Själv är jag tuffare än vad du är och jag hade aldrig orkat hålla på sådär även om själva hundägandet många gånger såklart handlar om tålamod.

Min hund drar numera ytterst sällan i kopplet, det kan hända vid vissa hundmöten men mycket sällan annars. Då harklar jag bar mig och så kommer hon ihåg sig och slutar dra.

Jag har helt enkelt knyckt till (använder helstryp), inte så att hunden flyger som en vante men så att det blir obehag, vänt om med slakt koppel och gått åt andra hållet och berömt lugnt när den följer med. Det handlar inte om att det skall vara hårt utan det är själva knycken som skall vara rätt. Det här ska man inte hålla på med dag ut och dag in utan det gör man några gånger och sedan ska det sitta.

Det är absolut ingen bestraffningsmetod utan man bryter beteendet och hunden förstår rätt snabbt vad det handlar om.

Jag är helt ärlig när jag säger att det tog ett träningstillfälle och lite finputsning hemma och sedan klarar hon detta galant. Och hon var ett odjur innan!

Det ska vara kul att ha hund och det är så jobbigt att gå och bli irriterad..

Lycka till!

Tillägg: Jag har ett kommando där hunden ska gå vid min sida, hon behöver inte titta på mig utan ska bara gå där med slakt koppel. Vid "Varsågod" får hon nosa omkring och gå fritt, dock inte dra.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå hon får springa lös ofta ändå.
Mina föräldrar bor i en by, hälsar vi på där har vi henne alltid lös.
Och mitt genom vår stad rinner en älv, där brukar vi gå lös (rättare sagt sele och långlina) längs strandkanten ungefär varannan dag så hon får springa lös och busa.
Hon är faktiskt väldigt mycket lättare att ha lös än i koppel. Hon kommer till 99% på inkallning, och hon går aldrig mer än 5 meter ifrån mig.

Som aktivering blir det lite lydnadsträning varje dag, och godissök inomhus ganska ofta. Och vi brukar leka tillsammans ganska mycket, både ute (lös) och inne. Sen när snön försvinner har vi tänkt börja lägga spår.

Jag har helt enkelt knyckt till (använder helstryp), inte så att hunden flyger som en vante men så att det blir obehag, vänt om med slakt koppel och gått åt andra hållet och berömt lugnt när den följer med. Det handlar inte om att det skall vara hårt utan det är själva knycken som skall vara rätt. Det här ska man inte hålla på med dag ut och dag in utan det gör man några gånger och sedan ska det sitta.

Hur har du gjort knycket då? Precis då hon drar, eller när hon är påväg att dra?

Problemet med vår hund är att hon inte svarar så bra på fysiska korrigeringar, hon har en tendens att "slamsa" till allt då och bli som en clown.

Det problemet du har ä nog ganska vanligt. Mina hundar går också mycket bättre lösa än med koppel, kommer alltid på inkallning mm. Jag hade själv problem med att få min dam att gå odentligt i kopplet, hon har aldrig rådragit men liksom "smygdragit" hela tiden. Jag tränade väldigt mjukt i början och går hon från sin position säger jag alltid "nej, kom hit" och visar. "Bra, här" när hon går rätt. Jag blir dock sur om hon inte gör det längre nu när jag vet att hon vet vad det betyder..men det är ju upp till var och en hur man sköter det där. Vissa vill aldrig bli sura på sina hundar, jag försöker unvika det med härsknar nog rätt fort när jag får ett klockrent finger.

Ett tips kan också vara att lägga kopplet mellan frambenen en liten stund emellanåt, särskilt om det är en sån där dag när hunden drar hela tiden och det känns som att man stannar och väntar varannan meter. Jag använder bara detta ibland, när jag känner att jag har svårt att behärska mig och istället för att bråka/tjata på henne. Då tycker jag att det har fungerat bra att gå såhär en stund och sedan försöka igen.

Detta är ju ingen träning på koppelgåendet i sig, men jag tycker att det funkar bra som en paus både för hunden och föraren eftersom hunden inte får samma möjlighet att dra. Sen varvar man detta självklart med att gå en stund bra i kopplet och att låta hunden då lite friare och nosa/leka.

Sen tycker jag Mrs Scabtree har skrivit det bra, att man är noga med att berömma när hunden går bra av sig själv och även lär in ett kommando till den positionen.

Senast ändrad av en moderator:

Hon drar och drar, jag tycker inte jag gör annat än stanna.
(Vi använder den metoden att vi stannar och sen får hon gå runt mig på höger sida, så hon kommer fram till vänster sen går vi efter kontakt)
Efter hon tittat på mig så kastar hon sig framåt i kopplet, och hon är STARK!

Jag undrar om du lär dig hund att gå fint eller om du lär henne att när matte stannar ska hon gå till din sida? Har hon verkligen kopplat ihop att det är hennes tempo som får dig att stanna? Om hon rusar fram och tillbaka hela tiden så blir det ju bara drygt.

För mig har det underlättat väldigt mycket när jag började lägga fokus på att "lära hunden att följa mig i mitt tempo", och inte så mycket "lära hunden att inte dra i kopplet". Det ena ger det andra och är så mycket lättare att lära in.

Det innebör för mig att du inte ska stanna när hon drar i kopplet, det är redan försent. Du ska stanna/säga till/korrigera/stoppa henne precis när hon börjar dra ifrån dig. Alltså innan hon börjar dra.

Jag gjorde så att jag med handen petade till min tik på rumpan och muttrade "hödududu" och lockande in henne till mig igen, fortsatte gå och berömde så länge hon höll mitt tempo, alltså gick bredvid mig. Absolut inget snyggt fotgående, men att hon reglerade sin hastighet efter mig. Det gick förvånandsvärt snabbt att lära henne då. Innan dess hade jag kämpat i månader och använde även halti för att inte bli omkulldragen på snorhal is (vinter). Promenaderna var allt annat än roliga kan jag säga...

Ibland tror jag att hon har förstått var hon ska gå, men att det finns viktigare saker att göra ibland.
Om vi går ut tidigt på morgonen då hon är hungrig och det är folktomt ute så går hon bredvid mig och får beröm. sen kan hon lukta lite nånstans för att sen komma tillbaka bredvid och då tror jag att hon vet att hon får beröm och godis.

Appropå att följa mitt tempo istället för kopplet. Ibland har vi tränat på stora ytor att jag går snabbt eller sakta samtidigt som jag gör tvära vändningar. Då är hon jätteduktig och är snabb på att följa var jag ska gå.

Jag kanske måste vara mindre förutsägbar på promenaderna. :grin:

Man måste ju tänka på att en hund lär sig snabbast något som är KUL.
Att gå i koppel på promenad är TRÅKIGT.

Appropå att följa mitt tempo istället för kopplet. Ibland har vi tränat på stora ytor att jag går snabbt eller sakta samtidigt som jag gör tvära vändningar. Då är hon jätteduktig och är snabb på att följa var jag ska gå.

Jag kanske måste vara mindre förutsägbar på promenaderna. :grin:

Ja du skulle sett så virrade runt som en huvudlös höna på smågatorna hemma i kvarteret... :o Dock tog det bara en kort stund innan poletten trillade ner hos hunden att det var klart värt det.

Sen taggar man ner lite och gör "ryck" allt mer sällan och börjar berömma oväntat när hon går fint bredvid så att hon aldrig riktigt vet när godisen kommer. (NÄR hon har fattat att hon ska gå bredvid för att få utdelning alltså.)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Nota
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 912
Senast: Otherside
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 321
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka