Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

landsbygdsbo

Trådstartare
Den alltmer urvattnade rödgröna röran verkar lägga fram bränsle/bilbeskattande förslag som riktat, slår hårt mot landsbygden.

Vi har ingen subventionerad tunnelbana, få subventionerade järnvägsstationer och få subventionerade busslinjer.

De flesta av oss tvingas därför att ta den egna bilen till jobbet, affär, vårdcentral och de andra transporter som hör familjelivet till.

Nu ska dieselskatten upp, därför att storstäderna lider av dess emissioner.

Men vi här ute lider inte av våra dieselutsläpp. Det blir inte så många kilo per år och Ha.

Då vore det naturligtvis bättre att införa ett zonsystem där varje zon skulle kosta separat.

0 zon = ren landsbygd till 10 zon ex Stockholms innerstad.

1000 spänn om året i bilskatt för o zon och 10 000 för zon 10

Varje bil skulle kopplas upp mobilnätet och medelst vilka master man är uppkopplad till så skulle man beskattas. Genom att koppla mobilanknytninen med gps så får man fram antal km i var zon. Data raderas vid varje avslut för året eller ägarbyte där säljaren står för avräkning före bytet.

Det vore det mest rättvisa.

För den som bor i storstaden har ju tillgång till billiga offentliga färdmedel, vilket landsbygden inte har...
 
I approve grundtanken, men det behövs filas en del.
Hur definieras zonerna? En exaktare teknisk lösning behövs, etc...
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära. Utsläppen i jordbruket (alltså inte kor som pruttar metan, utan de ofantliga mängder diesel som går ut i produktion och transporter) är ett jätteproblem där.

Givetvis är det ett stort problem att politiken är så stadscentrerad att man inte förstått problemen det medför för landsbygden, men av detta framgår ju rätt så tydligt att åtminstone delar av de som bor på landsbygden inte förstått själva problemet. Det är farligt när det blir såhär polariserat.

Idealet vore väl uppspeedad teknikutveckling som möjliggör grönare bränslen, typ elbilar med el som produceras på miljösmart sätt, t.ex. med solenergi, men grejen med miljöproblemen är att de ökar exponentiellt NU. Det innebär att utsläpp av fossila bränslen måste ner NU. Inte när tekniken hunnit ikapp. Vi måste alla anpassa oss till det, även om man kan tycka att samhället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. Vi har en bil i familjen och den används så gott som dagligen, men en mil är en rätt så kort sträcka att ta sig med cykel och man kan planera sina inköp så att man inte behöver handla varje dag t.ex. Byta buss för att ta sig till mataffär är väl heller inte ett jättebekymmer kan jag tycka, det behöver man trots allt ofta om man bor stadsnära med. Barnen har skolbuss, och vi försöker lösa samåkning så gott det går med andra barn i området. Vi är beroende av bilen, men inte så att vår ekonomi kraschar om drivmedelsskatten ökar lite till. Det har jag svårt att tro att någons ekonomi gör, och om så är fallet kanske det är dags att ta sig en rejäl funderare på hur mycket man faktiskt absolut måste använda bil.
 
I approve grundtanken, men det behövs filas en del.
Hur definieras zonerna? En exaktare teknisk lösning behövs, etc...
Zonerna skulle väl enkelt kunna avgränsas genom de olika masternas upptagningsområde. En GPS puck som fastställer tid, hastighet och eller om fordonet stått still körs mot informationen från masterna.
Då får du antalet km i de olika zonerna
Har jag då kört 30% av milen i zon o och 70 i zon 10 får jag en skatt på 300+ 7000. alternativet är att vi kopplar antalet körda km, säg 1 kr/km zon 0 och 10 zon 10. Bara som exempel
Utlänska bilar skulle naturligtvis bestyckas med en plomberad puck som löses ut vid hemfärd och som säkras upp med ett garantiuttag på 15000 spänn så som när du hyr bil/båt....Detta skulle slå hårt mot de svartkörande utländska lastbilarna då de inte längre kan undvika beskattningen. ;)
Jag är medveten om den integritetskränkning det hela innebär. Men priset för detta är ju att vi får en betydligt rättvisare kostnadsfördelning.
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära. Utsläppen i jordbruket (alltså inte kor som pruttar metan, utan de ofantliga mängder diesel som går ut i produktion och transporter) är ett jätteproblem där.

Givetvis är det ett stort problem att politiken är så stadscentrerad att man inte förstått problemen det medför för landsbygden, men av detta framgår ju rätt så tydligt att åtminstone delar av de som bor på landsbygden inte förstått själva problemet. Det är farligt när det blir såhär polariserat.

Idealet vore väl uppspeedad teknikutveckling som möjliggör grönare bränslen, typ elbilar med el som produceras på miljösmart sätt, t.ex. med solenergi, men grejen med miljöproblemen är att de ökar exponentiellt NU. Det innebär att utsläpp av fossila bränslen måste ner NU. Inte när tekniken hunnit ikapp. Vi måste alla anpassa oss till det, även om man kan tycka att samhället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. Vi har en bil i familjen och den används så gott som dagligen, men en mil är en rätt så kort sträcka att ta sig med cykel och man kan planera sina inköp så att man inte behöver handla varje dag t.ex. Byta buss för att ta sig till mataffär är väl heller inte ett jättebekymmer kan jag tycka, det behöver man trots allt ofta om man bor stadsnära med. Barnen har skolbuss, och vi försöker lösa samåkning så gott det går med andra barn i området. Vi är beroende av bilen, men inte så att vår ekonomi kraschar om drivmedelsskatten ökar lite till. Det har jag svårt att tro att någons ekonomi gör, och om så är fallet kanske det är dags att ta sig en rejäl funderare på hur mycket man faktiskt absolut måste använda bil.
Då skatte o avgiftstrycket ökar...så ökar även incitamentet att ta rättvisan i egna händer, dvs köra med en ekonomi utanför statens beskattningskontroll.
Stiger mina transportkostnader med 5000 spänn om året så ser jag till att jag har dessa pengar till konsumtion på svart väg istället...och jag är inte ensam.
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära. Utsläppen i jordbruket (alltså inte kor som pruttar metan, utan de ofantliga mängder diesel som går ut i produktion och transporter) är ett jätteproblem där.

Givetvis är det ett stort problem att politiken är så stadscentrerad att man inte förstått problemen det medför för landsbygden, men av detta framgår ju rätt så tydligt att åtminstone delar av de som bor på landsbygden inte förstått själva problemet. Det är farligt när det blir såhär polariserat.

Idealet vore väl uppspeedad teknikutveckling som möjliggör grönare bränslen, typ elbilar med el som produceras på miljösmart sätt, t.ex. med solenergi, men grejen med miljöproblemen är att de ökar exponentiellt NU. Det innebär att utsläpp av fossila bränslen måste ner NU. Inte när tekniken hunnit ikapp. Vi måste alla anpassa oss till det, även om man kan tycka att samhället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. Vi har en bil i familjen och den används så gott som dagligen, men en mil är en rätt så kort sträcka att ta sig med cykel och man kan planera sina inköp så att man inte behöver handla varje dag t.ex. Byta buss för att ta sig till mataffär är väl heller inte ett jättebekymmer kan jag tycka, det behöver man trots allt ofta om man bor stadsnära med. Barnen har skolbuss, och vi försöker lösa samåkning så gott det går med andra barn i området. Vi är beroende av bilen, men inte så att vår ekonomi kraschar om drivmedelsskatten ökar lite till. Det har jag svårt att tro att någons ekonomi gör, och om så är fallet kanske det är dags att ta sig en rejäl funderare på hur mycket man faktiskt absolut måste använda bil.
Von oben o extremt nedlåtande inlägg.
 
Jag tror det enda sättet är att verkligen satsa på utveckling. Jag kollade på elbilar och de kostade enormt mkt mer i inköp än diesel/ bensin.
Jag tror inte folk kommer sluta köra bil tyvärr
 
Om jag åkte kollektivt till jobbet skulle jag förlora 1-2 timmar varje dag jämfört med om jag tar bilen. De timmarna skulle mitt barn få vara på fritids istället för hemma. Det tror jag är ett problem många har. Jag hade gärna åkt kollektivt till jobbet (helst cyklat men det är för långt tyvärr) men jag har inte hur många timmar som helst på ett dygn och jag kan inte låta mitt barn ha betydligt längre dagar på fritids/skola än nödvändigt. Jag tror att det är ett problem många har. Jag önskar att mitt arbete låg inom cykelavstånd!
 
Zonerna skulle väl enkelt kunna avgränsas genom de olika masternas upptagningsområde. En GPS puck som fastställer tid, hastighet och eller om fordonet stått still körs mot informationen från masterna.
Då får du antalet km i de olika zonerna
Har jag då kört 30% av milen i zon o och 70 i zon 10 får jag en skatt på 300+ 7000. alternativet är att vi kopplar antalet körda km, säg 1 kr/km zon 0 och 10 zon 10. Bara som exempel
Utlänska bilar skulle naturligtvis bestyckas med en plomberad puck som löses ut vid hemfärd och som säkras upp med ett garantiuttag på 15000 spänn så som när du hyr bil/båt....Detta skulle slå hårt mot de svartkörande utländska lastbilarna då de inte längre kan undvika beskattningen. ;)
Jag är medveten om den integritetskränkning det hela innebär. Men priset för detta är ju att vi får en betydligt rättvisare kostnadsfördelning.
Håller till fullo med, därför bör vi arbeta för ett utsläpp per nation baserat på nationens storlek i HA produktiv landmassa. Det kan ju inte vara rätt att ex Holland får ha lika stora utsläpp per capita som Sverige men i praktiken belastar sina grannländer med majoriteten av utsläppen. Gör det möjligt för stat, kommun, företag att dra av för det landinnehav man har. Då kan man ju ex arrendera skogsmark i Brasilien eller Sverige just för att kompensera utsläpp och på det viset stoppa kalavverkningar.
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära. Utsläppen i jordbruket (alltså inte kor som pruttar metan, utan de ofantliga mängder diesel som går ut i produktion och transporter) är ett jätteproblem där.

Givetvis är det ett stort problem att politiken är så stadscentrerad att man inte förstått problemen det medför för landsbygden, men av detta framgår ju rätt så tydligt att åtminstone delar av de som bor på landsbygden inte förstått själva problemet. Det är farligt när det blir såhär polariserat.

Idealet vore väl uppspeedad teknikutveckling som möjliggör grönare bränslen, typ elbilar med el som produceras på miljösmart sätt, t.ex. med solenergi, men grejen med miljöproblemen är att de ökar exponentiellt NU. Det innebär att utsläpp av fossila bränslen måste ner NU. Inte när tekniken hunnit ikapp. Vi måste alla anpassa oss till det, även om man kan tycka att samhället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. Vi har en bil i familjen och den används så gott som dagligen, men en mil är en rätt så kort sträcka att ta sig med cykel och man kan planera sina inköp så att man inte behöver handla varje dag t.ex. Byta buss för att ta sig till mataffär är väl heller inte ett jättebekymmer kan jag tycka, det behöver man trots allt ofta om man bor stadsnära med. Barnen har skolbuss, och vi försöker lösa samåkning så gott det går med andra barn i området. Vi är beroende av bilen, men inte så att vår ekonomi kraschar om drivmedelsskatten ökar lite till. Det har jag svårt att tro att någons ekonomi gör, och om så är fallet kanske det är dags att ta sig en rejäl funderare på hur mycket man faktiskt absolut måste använda bil.

Ah, jag förstår! Jag ska alltså cykla 3,5 mil till affären? Eftersom det är mitt ansvar att tex Kina släpper ut mer än Sverige?
 
hället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. .

Jag får för mig att du inte tänkt igenom hela problemet. Vassego att cykla till busshållplatsen när du är 70+ i snömodd och oplogade vägar. Jesus :banghead::banghead:, världen är full av tokskallar, det märks.
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära. Utsläppen i jordbruket (alltså inte kor som pruttar metan, utan de ofantliga mängder diesel som går ut i produktion och transporter) är ett jätteproblem där.

Givetvis är det ett stort problem att politiken är så stadscentrerad att man inte förstått problemen det medför för landsbygden, men av detta framgår ju rätt så tydligt att åtminstone delar av de som bor på landsbygden inte förstått själva problemet. Det är farligt när det blir såhär polariserat.

Idealet vore väl uppspeedad teknikutveckling som möjliggör grönare bränslen, typ elbilar med el som produceras på miljösmart sätt, t.ex. med solenergi, men grejen med miljöproblemen är att de ökar exponentiellt NU. Det innebär att utsläpp av fossila bränslen måste ner NU. Inte när tekniken hunnit ikapp. Vi måste alla anpassa oss till det, även om man kan tycka att samhället kanske borde ta ett gemensamt ansvar för att se till att livet funkar även på landet.

Jag kanske ska tillägga att jag själv bor på landet med en dryg mil till närmsta busshållplats. Vi har en bil i familjen och den används så gott som dagligen, men en mil är en rätt så kort sträcka att ta sig med cykel och man kan planera sina inköp så att man inte behöver handla varje dag t.ex. Byta buss för att ta sig till mataffär är väl heller inte ett jättebekymmer kan jag tycka, det behöver man trots allt ofta om man bor stadsnära med. Barnen har skolbuss, och vi försöker lösa samåkning så gott det går med andra barn i området. Vi är beroende av bilen, men inte så att vår ekonomi kraschar om drivmedelsskatten ökar lite till. Det har jag svårt att tro att någons ekonomi gör, och om så är fallet kanske det är dags att ta sig en rejäl funderare på hur mycket man faktiskt absolut måste använda bil.
Min mamma kan ta bussen till jobbet, men inte hem för den busshållplatsen drog kommunen in. Men det är klart, hon kan ju alltid gå i diket eller cykla på motorvägen 1 mil från nästa hållplats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp