Hur ska jag vara som kompis?

Minna86

Trådstartare
Min bästa kompis har antagligen fått barn i natt eller så håller hon kanske på eftersom jag fick ett SMS igår eftermiddag där hon sa att de hade varit på sjukhuset på natten och öppnat sig 2 cm och blivit hemskickad för att sova och vänta på att det riktiga värkarbetet skulle börja.

Hon är den första av mina kompisar som får barn så jag vet inte riktigt hur jag ska vara. Kanske låter jättekonstigt, jag vet inte... Helst skulle jag vilja ringa och kolla hur det går men jag nöjde mig med att skicka ett SMS till hennes sambo. Och när barnet är fött så skulle jag vilja hälsa på henne. Jag har inte kunnat sova ordentligt på två veckor för att jag varit så orolig för henne och det känns ju inte lugnare nu direkt.

Men samtidigt känns det som en helt familjär angelägenhet, hon har umgåtts väldigt mycket med sina föräldrar sen hon blev gravid så de står varandra nära.

Så vad har ni förväntat er av era nära vänner när ni fått barn? Vad är min roll som kompis?

Jag hade ju mycket hellre haft kontakt med mina kompisar men jag står inte min familj nära på det viset så det känns inte som att jag kan utgå från mig.

Sv: Hur ska jag vara som kompis?

jag ska ha barn i oktober, och jag tror faktiskt att jag skulle vilja att de inte kom och hälsa på i början, jag kommer ha tillräckligt mycket att göra ändå, + att små bebisar är så infektionskänsliga. då är det bättre att jag ger klartecken och att de kommer sen. Nu är de ju inte säkert att hon känner så, men släkten kommer självklart först anser jag.

Ni kan ju ändå prata i telefon.

Sen iallafall här får man inte komma och hälsa på på bb, kanske är annorlunda där du bor

Jag var precis tvärtemot vad comfort skriver;). Jag kände ett enormt behov av social kontakt. Hade jag varit en hund så hade jag viftat på svansen så fort någon kom och hälsade på:D

Det brukar finnas besökstider på BB, där jag låg var det en timma på kvällen. Nu på sommaren brukar det vara fritt fram för besök på den här besökstimman, på vintern när förkylningar och influensa går är det ibland endast vara pappa och eventuellt ibland syskon som får hälsa på.

Jag hade "bara" pappan, bebis halvstorebror + farmor & farfar som hälsade på, jag hade gärna fått besök av kompis! Var väldigt ensamt på BB ibland. Jag fick blommor av mitt jobb och blev så glad att jag lipade när jag öppnade upp papperet.

Men skicka hellre sms istället för att ringa, i början är det lite kaos med amning och sömn så man har dels svårt att svara, dels kan man bli väckt när man precis äntligen somnat t.ex.

jag ska ha barn i oktober, och jag tror faktiskt att jag skulle vilja att de inte kom och hälsa på i början, jag kommer ha tillräckligt mycket att göra ändå, + att små bebisar är så infektionskänsliga. då är det bättre att jag ger klartecken och att de kommer sen. Nu är de ju inte säkert att hon känner så, men släkten kommer självklart först anser jag.

Ni kan ju ändå prata i telefon.

Sen iallafall här får man inte komma och hälsa på på bb, kanske är annorlunda där du bor

Även om jag skulle vilja hälsa på henne på BB så skulle jag nog aldrig göra det utan det var mer för att beskriva känslan jag hade. Förhoppningsvis ska hon ju inte behöva spendera flera veckor där.

Jo, det är ju framförallt prata i telefon som är aktuellt. Vi brukar inte hinna med så mycket annat vanligtvis heller.

Men det är ju just det hur mycket kontakt som är lagom. Jag vill ju inte låta henne vara totalt och sen få höra "va? har du inte varit och hälsat på henne?" eller ännu värre att hon tror att jag inte vill ha sån kontakt längre. Jag har en knepig relation till barn så det vore inte omöjligt.
Sen vill man ju inte vara tjatig heller....

Jag tror jag provar att ringa hennes mamma eller sambo ikväll och se om allt går bra på BB iaf.

Vad har ni haft för kontakt och hur mycket de första månaderna med kompisar? Som vanligt, mer eller mindre?

Senast ändrad:

Alltså det här med BB berpor ju på vart man är också,
här i stan får man inte ta emot besök.
Roande nog så delar BB lokal med öron- näsa- halspatienter och dom får ta emot besök :rofl:

Men när du vet hur det gått och hon har hunnit hem och hunnit andas.
Kan du då inte fråga henne lite försiktigt hur hon själv känner det?
Vad hon vill och orkar med?

För min del har det blivit jätte dumt,
jag är löjligt blyg (för blyg för att det ska klassas som blyg bara :angel:)
och fick därtill en liten tjej med mycket humör och besvärlig mage.
Att då besöka folk när hon vrålar för fulla segel
eller få besök det stressar mig något enormt.
Det bara lyser värdelös mamma om mig.
Samtidigt som jag längtar så efter mer socialkontakt med trevliga människor.

Så mitt råd efter allt svammel från mig,
fråga din kompis!
Ingen av oss andra kan veta hur just hon känner det ;)

Nu utgår jag ifrån hur jag själv kände

Hon kommer antagligen skicka ett sms till dig när det är klart, då kan du svara på det och där skriva att hon ska höra av sig när hon orkar/hinner. Hör du inget av henne tycker jag att du kan ringa hennes sambo/mamma.

Jag mådde bra och var pigg dirket efter min dotter föddes men det är så olika. Jag ville gärna ha besök såfort vi kommit hem, men korta besök och bara ett besök/dag. Jag tyckte också det var bäst att jag ringde mina kompisar på tider som passade (när bebis sov eller var mätt och hennes pappa kunde ha henne).

Sen om du hälsar på, ta med fika. Jag hade tänkt baka och fylla frysen med fikabröd innan dottern föddes men så kom hon några dagar innan planerat och det lilla jag hunnit baka räckte inte långt.

Alla är ju olika som du förstår så det går ju inte att ge några exakta råd.

Jag hade nog helst inte fått besök på BB av kompisar, familjen var dock där bara några timmar efter födseln men sen inte mer (vi var på bb-hotell så det var fria besökstider). På BB var allt så nytt, man blöder som en tok etc. Väl hemma (vi var 2 nätter på BB) däremot tog vi emot besök från kompisar på en gång vad jag minns. Barnen är, oftast, så lätta i början (om amningen funkar) att de sover mest hela tiden. Prata i telefon kunde jag göra timmavis den första tiden… (för antingen sov hon eller ammades…).

Jag tror det är bra att kolla med hennes föräldrar hur det går – gratta via sms så länge de är på BB och ring henne när de kommit hem!

Jag tycker att du ska fråga henne när hon vill och orkar ta emot besök hemma. Vissa är jättetrötta efter barnafödandet plus att man oftast inte får så mycket sömn de första veckorna. Andra är pigga som lärkor trots detta.
Den första tiden har man fullt upp med att försöka lära känna barnet och hitta rutiner och sig själv i mammarollen. Vissa vill ha besök under tiden medan andra inte orkar. Det viktigaste tycker jag är att du är lyhörd för din kompis önskemål på den punkten.

Alla är ju olika som du förstår så det går ju inte att ge några exakta råd.

Jag hade nog helst inte fått besök på BB av kompisar, familjen var dock där bara några timmar efter födseln men sen inte mer (vi var på bb-hotell så det var fria besökstider).
Ja det är så olika, jag har känt tvärtom. Har bett sambon avstyra besök från familjen precis i början (nu är det ju mest hans familj som bor här i stan och inte min dessutom) men jag har gärna tagit emot besök av kompisar! Eller i alla fall mina två bästa väninnor då, dem har jag smugglat in på BB varje gång fast det nu senaste gången egentligen rådde besöksförbud. Men jag står närmare mina vänner än min familj helt enkelt.

Du får som sagt be henne höra av sig när hon vill/orkar ses!

Just det, glömde säga att jag varit jättepigg efter mina förlossningar, det är ju inte alla som är...

Ja det är så olika, jag har känt tvärtom. Har bett sambon avstyra besök från familjen precis i början (nu är det ju mest hans familj som bor här i stan och inte min dessutom) men jag har gärna tagit emot besök av kompisar! Eller i alla fall mina två bästa väninnor då, dem har jag smugglat in på BB varje gång fast det nu senaste gången egentligen rådde besöksförbud. Men jag står närmare mina vänner än min familj helt enkelt.

Du får som sagt be henne höra av sig när hon vill/orkar ses!

Jag känner ju oxå så! Hade min sambos familj velat komma hade jag nog frågat "varför då?" och inte velat att de skulle komma, antagligen inte min egen familj heller. Hade jag velat träffa/prata med någon hade det ju varit mina kompisar!
Det var därför jag tänkte jag skulle göra en liten koll för att se hur de flesta är. Hade ALLA svarat "låt henne vara" hade det varit tydligt vad som är vanligast men nu varierar det ju mycket.

Jag ska fråga henne när jag får kontakt. TACK!

Om det är din bästa kompis tycker jag du ska ta dig till BB. Om hon inte tänker stanna där tillräckligt länge tycker jag du ska hälsa på henne hemma så fort du kan! Du behöver inte stanna i timmar, men håll gärna bebisen och fråga om hon vill gå och duscha eller nåt.

Jag hade verkligen inte velat att min bästa kompis höll sig borta när mitt underverk kommit till jorden!

När jag väntade barn så trodde jag att jag/vi skulle vilja "vara ifred" i alla fall den första tiden för att liksom få lära känna barnet på egen hand och komma in i rollen som förälder.

Men så blev det inte alls! Till BB kom bara närmaste släkten (och på den avd jag låg fick ingen komma in så vi fick träffas i en hall utanför). Jag har inga nära kompisar på hemorten, men om de hade velat så hade de varit jättevälkomna hemma redan från början!

Jag tror du ska fråga din vän helt enkelt. Säg som det är: "jag vill jättegärna komma och titta", men ge henne också en utväg att slippa besök om hon inte orkar och vill: "men jag förstår om du inte orkar just nu så det är helt okej om du säger nej!".

För min del hade ett besök hemma av en kompis varit välkommet, desto mer så om kompisen tog med sig mat oxå och diskade efteråt.:D All "markservice" är perfekt nyförälderpresent!

Besök som förväntar sig uppassning och kakor kanske inte är lika välkommet.

Jag var superpigg efter min förlossning och ville inget annan än åka hem. Väl hemma möttes vi av mormor, morfar, farmor och farfar som såklart kom och hälsa på.
Sen under veckan dök några kompisar upp under veckan och för mig var det helt okey.

Den här gången kommer jag nog inte ta emot besök första veckan. Har ju en nybliven storebror hemma och han måste få egen tid med syrran/brorsan först.

Fråga henne hur hon vill ha det! Hon vet bäst, inte sambon eller föräldrarna.

Blir lite avis när jag läser era inlägg, verkar som att de flesta fått vara på BB.
När jag fick min första -06 åkte jag ut efter 5 timmar inget BB här inte....
Skulle ha betalt en bra slant för att få stanna!

OT.
Jepp bor i sverige, i det perfekta *ironisk* västernorrlands landsting
här har de sparkat ut förstföderskor (o alla andra oxå förståss) sedan början på 2000 talet.
Det blir billigare så.....
Helt dj*vla sanslöst, det resulterade i att vi blev tvångsinskrivna dygn 5 för jag hade inte fått igång ammningen och jag fick nämligen inte ge ersättning enligt rådgivningen via telefon tösen hade tappat 700g....:(
ojoj, blir fortfarande förbannad när jag tänker tillbaks.

Jag fick klartecken att åka hem 3 timmar efter förlossningen, men var tvungen att vänta på läkaren skulle gå sin rond först. Och det tog aslång tid, för han kom inte först 5 timmar efter jag fått okey :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar