Hur ska jag träna?

E

eiwo

Jag behöver tips på hur jag och hästen ska kunna ta oss förbi grannens unghästar utan stegringar, bakutsparkar, hoppade och pipande... Grannen har släppt sina fyra unghästar på bete precis bredvid vägen jag måste rida på för att komma till skogen, eller ja, för att komma någonstans alls faktiskt. Två ettåriga hingstar(shettisar), en tvåårig valack(russ) och ett ettårigt sto (halvblod). Min häst blir som tokig så fort de kommer nära!

Han har en liten speciell relation till andra hästar, ska försöka dra det snabbt. Varje gång han släpps in till någon annan häst har det gått bra i några dagar, men sen blir han som Rambo... Han försöker bostavligen ha ihjäl den andra hästen, oavsett om det finns mat eller inte eller hur stor hagen är. Dock går han bra ihop med en enda häst, som han går med några timmar varje dag nu under uppsikt, eftersom vi inte vill riskera något.

Om vi rider ut med någon annan är det avstånd som gäller, annars sparkar han, oavsett häst. Om vi rider förbi någon hage med hästar i ligger öronen slickade bakåt och det kan ta 30 min att gå förbi en hage på 50 meter...

Men ingenting går upp emot när vi ska förbi grannens hästar! Förra året var det bara en av hingstarna och hans mamma som gick där, han var jobbig då också men inte alls som nu. I går försökte jag gå förbi, och det var inte trevligt. Grannens hästar kom glatt springande för att kolla vad det var för kuf som gick förbi, och min häst började genast krångla. Slingrade sej fram, tvärstannade och vägrade gå en meter, när jag skänklade på honom stegrade han. Han 'brummade' som han gjorde när han var hingst och vi träffade ett sto, gick på snedden och vred nästan nacken av sej för att titta på dem hela tiden. Efter ett tag tröttnade jag och hoppade av. Då började han takta och vifta med huvudet. Vi kom dock förbi, men hela ridturen blev förstörd. Han var hetsig som aldrig förr, även när vi var långt därifrån. Och när vi skulle tillbaka förbi dem igen, det ska vi inte tala om...

Så, hur ska jag göra? Varför beter han sej såhär? Hur ska vi träna? Hur ska jag uppträda? Inte bry mej om vad han gör, eller ska jag säga ifrån på skarpen? Snälla hjälp mej, jag orkar inte ha det såhär en en sommar!

Sv: Hur ska jag träna?

Säga till brukar oftast inte hjälpa då hästen förmodligen blir så pass "blockad", alltså ändå inte hör/bryr sig i vad du säger. Hur ofta rider/leder du han förbi där? Hur uppträder du? Mitt tips att at gå förbi där så ofta som möjligt, gärna flera ggr efter varandra, gå på med raska bestämda steg, när du märker att han börjar slappna av (kan ta ngr ggr/dagar) kan du stanna till lite, börjar han flamsa gå igen. Han tycker uppenbarligen inte om andra hästar men ska ju iaf kunna passera. Håller han på så hela sommaren eller? Hur gammal är din häst? Var det längesen han själv var hingst?

Hej!
När detta hände var det första gången vi red förbi där sen hästarna släpptes i den hagen. Jag försökte hålla mej lugn men bestämd att han skulle gå förbi utan krångel, men det gick ju inte så bra... :crazy: Han var jobbig förra sommaren också, men inte alls som nu. Dock gick det inte samma hästar där då, då var det bara en av hingstarna och hans mamma. Han är 11 år och blev kastrerad när han var 8 pga att ägaren (har honom på foder) inte ville kastrera eftersom han var den sista hingsten efter hans pappa. Dock kom hon på att han ändå inte skulle gå i avel, och att det kanske var lite för sent för det, så vi fick kastrera honom då. Kan kanske också vara intressant att veta att han var i stort sett ohanterad (ledd till/från hage någon gång/vecka) tills han var nästan sex år gammal, då jag tog honom på foder.

Tack för tipset, ska försöka med det!

Svårt men jag kanske kan ge något tips. Jag hade jobbat med ledövningar med honom. Sett till att han förstod vart hans placering ska vara och att han respekterar mitt utrymme. Jag skulle inte tillåta att han trampar in på mig eller går om mig, då hade jag stannat honom och backat till rätt plats igen. Försök dock att alltid hålla dig lugn och balanserad. Använd ett spö i vänster hand som du kan vifta med för att markera ditt utrymme och om du vill backa.

Fick tips omden typen av övning när jag började träna min hingst igen efter att mest ha gått med ston. Det var på sommaren och hormonerna var igång vilket gjorde honom okoncentrerad och oförsiktig när han skulle gå förbi hagar med andra hästar. Jag tränade ledövningarna först utan utmaning med andra hästar. Sedan tränade jag att gå förbi dem. Blev han stökig och glömde sin placering stannade jag och backade honom, väntade en liten stund och gick vidare, osv. Hans ansvar var att hålla sig placerad och respektera säkerhetsavståndet. Att han böjde på nacken och flirtade var ok så länge han tog det ansvaret.

Han förstod så väl så det dröjde inte många dagar innan han lommade snällt förbi stoflocken som stod och flirtade vilt och han knappt sneglade på dem :) (typiskt nog eftersom vi tog med kameran och skulle fota honom för hingst bilder men det är en annan historia ;) )

Tack för tipset! Det ska vi prova i morgon :D Han är inte så att han går på/över mej med vilje, men han kan hamna lite för nära när han 'ormar' sej, och det är han duktig på. Stallägaren sa att det såg ut som om han försökte slå knut på sej själv :angel:;) Han verkar liksom vara så inne i de andra hästarna att han glömmer bort att jag är där, så din övning verkar jättebra för det.

Ja och vår hingst är artigheten själv men kan ändå glömma sig pga hormoner och det är ju lika farligt det så därför får man ju lära honom att säkerhet är nr 1 och respektera mitt utrymme. Sen kan han väl visst få fjanta till en viss grad man kan ju inte ta bort alla instinkter, men han ska alltid visa respekt och ta ansvar för sin uppgift. Var alltid lugn och förtroendegivande men aldrig rädd för att säga till ordentligt om det behövs för din säkerhet.

Lycka tíll och jag följer med spänning :)

Led hästen förbi hagen och kräv -med alla medel- att han hela tiden är uppmärksam på dig, och ingen annan. I varje sekund!!

När det funkar kan du ta det uppsuttet, "arbeta" gärna hästen när du passerar de andra, rid skolor, stanna och rygga, etc, för att hela tiden få hästen att fokusera på dig och inget annat.

Jag har gjort den resan med min unghäst, och nu kan jag faktiskt rida förbi den där brallande unghingsten vid ridhuset utan att hon går i taket. ;)

tack för tipset! Blandade ihop ditt och Elisabethh's tips i dag och tränade på att han skulle stanna när jag stannade, det gick över förväntan faktiskt! :D Sen blev jag lite kaxig när jag såg att det bara var stoet som stod o hagen just då, så vi vandrade dit. Stannade, gick, flyttade bakdelen, flyttade framdelen, backade, allt på samma gång nästan för att han inte skulle ha tid att fjolla med henne. Det gick jättebra, men jag var helt slut efteråt. Min hjärna blev nog lite överansträngd av att tänka på nya saker att göra hela tiden.

Nu känns det som om vi är på väg i alla fall, snart kanske vi kan rida förbi också! :D

Ja haha det är ju tröttande för oss människor också ;) Grattis till att det gick så bra. Pinkys tankar är bra, det handlar om uppmärksamhet och respekt för dig.

Det gick jättebra, men jag var helt slut efteråt. Min hjärna blev nog lite överansträngd av att tänka på nya saker att göra hela tiden.

Haha, ja det är enormt påfrestande på ens egna psyke. ;)

Jag har tagit den fighten en gång per pass, sedan har jag tagit en annan väg hem... :angel:

Bra jobbat!! :D

Det gick jättebra, men jag var helt slut efteråt. Min hjärna blev nog lite överansträngd av att tänka på nya saker att göra hela tiden.
Tips: Fokusera på mellanrummet mellan tankarna istället, där hittar du harmoni som du kan dela med dig till hästen, här och nu. Det handlar om att vara närvarande.:bow::)

Ge aldrig upp och vänd tillbaka. Jag red ett sto som stegrade mot allt och alla, ingen kunde hantera henne säkert under en period för att hon hade tagit över helt. När jag sedan började rida henne reste hon sig så fort hon inte såg stallet, jag visste att jag varken kunde vända hem eller sitta av och leda henne för då skulle hon vinna igen. Istället fortsatte jag att driva, även om hon bara gick några meter var det på mina villkor hon gick framåt. Om hon började backa, började jag rygga några meter för då bad jag henne göra det hon igentligen inte trodde att hon fick göra. Om hon började gå framåt av sig själv berömde jag. När jag sedan förstog hur hon gjorde innan hon skulle resa sig (hon backade och blev stel) så skyndade jag mig att driva innan hon ens han lätta lite med frambenen. Efter det har hon aldrig stegrat mer. Det gäller att ha tålamod och att aldrig ge upp. Kanske lite dåligt förklarat, hoppas du förstår. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!