Hur ska jag rida het häst

Rutluan

Trådstartare
Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i galoppen. Jag börjar alltid passen med skritt för då lyssnar hon jätte fint på det, när jag då börjar trava är det lätt att hon blir pigg men jag har fortfarande kontroll men efter detta kan vi inte gå tillbaka till en lugn och arbetssam skritt utan hon lyssnar inte längre på mig utan antingen travar hon eller skrittar på långa tyglar. Samma sak i galoppen men hon drar även iväg. Vi kan då inte längre gå på varken rakt eller böjt spår i skritt utan att hon drar iväg. Man får då alltid spara galoppen till sist. Hon blir även väldigt het i galoppen och lyssnar inte alls på mig utan hon springer iväg. Hon är dock jätte duktigt och lyssnar väldigt bra på rösten. Hon är inriden med sitsen och rösten och blir då stressad om man tar för mycket i tyglarna. Hur ska jag kunna ha ett pass som inte slutar i att hon bara springer iväg?

Rid inte i galopp?

Helt ärligt, alla pass behöver inte innehålla galopp (och/eller trav). Med en het häst som taggar till så mycket som du beskriver är det helt ok att skita i galoppen emellanåt för att få bättre avslappning på passet som helhet.

I övrigt, antingen får man vänta ut dem med tråkövningar (tex jobb på åttavolt/serpentiner tills de väntar kvar) eller aldrig ge dem chansen att öka farten genom volter, tempoväxlingar, sidvärts (dvs, inte ett steg rakt fram om hästen ökar farten). Vilken variant som funkar bäst beror på vilken sorts häst man har, mentalt. Lyssnar hon på rösten kan man jobba med ett galoppsprång i taget. Sen växla ner till skritt på lång tygel. Om och om och om igen.

Min upplevelse är att heta hästar taggar ner (till en viss grad) när man får komma åt dem med skänkeln. Övergångar, svängar och sidvärts är sätt att få hästen att jobba med dig och acceptera skänkeln utan att springa iväg.

Ta bara korta galopper, kanske en kortsida, sakta av i hörnet och lägg en travvolt, åttvolt, serpentin eller vad som helst direkt. aktivera direkt efter galoppen så kanske han inte "hinner" stressa upp sig. Vänta sen med galopp tills han är helt lugn och ta en kortis till, eller strunta i det.

Du har ju fått superbra tips redan, men fråga ägaren också om du inte redan gjort det, hen kanske till och med kan vara med ett pass när du rider ☺️

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 333
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 367
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2