Hur ska jag rida het häst

Rutluan

Trådstartare
Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i galoppen. Jag börjar alltid passen med skritt för då lyssnar hon jätte fint på det, när jag då börjar trava är det lätt att hon blir pigg men jag har fortfarande kontroll men efter detta kan vi inte gå tillbaka till en lugn och arbetssam skritt utan hon lyssnar inte längre på mig utan antingen travar hon eller skrittar på långa tyglar. Samma sak i galoppen men hon drar även iväg. Vi kan då inte längre gå på varken rakt eller böjt spår i skritt utan att hon drar iväg. Man får då alltid spara galoppen till sist. Hon blir även väldigt het i galoppen och lyssnar inte alls på mig utan hon springer iväg. Hon är dock jätte duktigt och lyssnar väldigt bra på rösten. Hon är inriden med sitsen och rösten och blir då stressad om man tar för mycket i tyglarna. Hur ska jag kunna ha ett pass som inte slutar i att hon bara springer iväg?

Rid inte i galopp?

Helt ärligt, alla pass behöver inte innehålla galopp (och/eller trav). Med en het häst som taggar till så mycket som du beskriver är det helt ok att skita i galoppen emellanåt för att få bättre avslappning på passet som helhet.

I övrigt, antingen får man vänta ut dem med tråkövningar (tex jobb på åttavolt/serpentiner tills de väntar kvar) eller aldrig ge dem chansen att öka farten genom volter, tempoväxlingar, sidvärts (dvs, inte ett steg rakt fram om hästen ökar farten). Vilken variant som funkar bäst beror på vilken sorts häst man har, mentalt. Lyssnar hon på rösten kan man jobba med ett galoppsprång i taget. Sen växla ner till skritt på lång tygel. Om och om och om igen.

Min upplevelse är att heta hästar taggar ner (till en viss grad) när man får komma åt dem med skänkeln. Övergångar, svängar och sidvärts är sätt att få hästen att jobba med dig och acceptera skänkeln utan att springa iväg.

Ta bara korta galopper, kanske en kortsida, sakta av i hörnet och lägg en travvolt, åttvolt, serpentin eller vad som helst direkt. aktivera direkt efter galoppen så kanske han inte "hinner" stressa upp sig. Vänta sen med galopp tills han är helt lugn och ta en kortis till, eller strunta i det.

Skritt, halt, skritt, halt, skritt halt. Tempoväxlingar i skritten och kringelikrokar på banan så det blir förändringar i ställningen.
Efter det skritt, trav, skritt, trav, skritt, halt osv. Låt henne aldrig öka utan sakta av innan det bär iväg om det så är två steg. Halvhalter, halvhalter, halvhalter. Till att börja med inga raka spår eftersom hästen blir starkare då.
Bär det iväg i traven ska du inte ens tänka på galopp, det blir garanterat spring då.
Angående att den blir stressad av bettet så kan jag inte ge några råd eftersom det kan bero på så många olika saker typ fel inställt träns, bett den inte trivs med, handen på ryttaren, problem i munnen osv. De flesta hästar accepterar bett om allt stämmer.

Bra tips som kommit upp i tråden tycker jag. Sen undrar jag hur säger ägaren? :confused: rider denna inte själv? Tycker inte det är normalt att en häst nästan sticker i galoppen. Även om den är het. Tycker ägaren har ett visst ansvar båda mot hästen men också dig som ryttare att hjälpa så det blir rätt. Oftast kanske kan ge tips om hur denna hanterar sin häst i ridningen, men även tänker jag att dom seriösa ägarna jag red hästar för hade tränare som dom själva tränade för som man kunna få lektioner för.
Jag tror nog lektioner för en bra tränare är det som hjälper mest.
Sen kan utrustningen behövas kollas, vissa hästar försöker springa undan tryck, det kan vara sadel/bett etc. (bara att ha i åtanke)

Heta hästar kan reagera lite olika. Vissa blir bättre av att konstant få nya uppgifter så att de måste koncentrera sig, och då är det tex jättebra att göra väldigt täta övergångar och tempoväxlingar. En del heta hästar varvar dock bara igång ännu mer av täta övergångar och behöver snarare få ligga och rulla en längre stund i vald gångart tills de blir lite lugnare.

Sidvärtsrörelser lugnar de flesta, det är svårt att springa fort genom en skänkelvikning.

Men håller framförallt med de andra om att be ägaren om hjälp samt att kolla om du kan få rida lektion för att få ytterligare hjälp. Strunta i galoppen om hästen sticker, bättre att du isf håller dig till skritt och trav en period.

Min första häst var väldigt het i galoppen när jag köpte henne. Hon reagerade precis som @MiniLi beskriver.

Desto mer bärighet och grund styrka hon fick i galoppen desto lugnare blev hon. Tog 2 år innan vi kunde få till en vettig galopp fattning. Fram tills dess drog hon upp i full fart dom första stegen. Första året kunde jag se exakt vart min häst hade galopperat i hagen då hon grävde håll i marken med framhovarna.

Så kolla om hästen har styrka för att helt enkelt orka galoppera i ett lugnt tempo.

Min erfarenhet - hästar som sticker och hetsar orkar ofta inte bära sig utan försöker "springa ikapp" sin och ryttarens vikt. Ofta är problemet större än att de inte lyssnar. De behöver gå till gymmet.

Övergångar, böjda spår, öppna. Arbete i lägre tempo. Klättring/simning. Kanske inte köra galopp på ridbanan om hästen inte orkar gå samlat. (Jag skulle vilja cantra en sådana häst, men det är inte alltid möjligheten för långa, långsamma galopper finns)

På min tid jobbade man också mycket avsuttet och med markbommar och kavaletti

Min erfarenhet - hästar som sticker och hetsar orkar ofta inte bära sig utan försöker "springa ikapp" sin och ryttarens vikt. Ofta är problemet större än att de inte lyssnar. De behöver gå till gymmet.

Övergångar, böjda spår, öppna. Arbete i lägre tempo. Klättring/simning. Kanske inte köra galopp på ridbanan om hästen inte orkar gå samlat. (Jag skulle vilja cantra en sådana häst, men det är inte alltid möjligheten för långa, långsamma galopper finns)

På min tid jobbade man också mycket avsuttet och med markbommar och kavaletti
Exakt min tanke också.
Det är det här jag känner fattas hos min häst som också springer. Nu är hon motsägelsefull eftersom hon samtidigt är stark som en oxe men styrkan sitter inte riktigt på rätt ställen.

Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i galoppen. Jag börjar alltid passen med skritt för då lyssnar hon jätte fint på det, när jag då börjar trava är det lätt att hon blir pigg men jag har fortfarande kontroll men efter detta kan vi inte gå tillbaka till en lugn och arbetssam skritt utan hon lyssnar inte längre på mig utan antingen travar hon eller skrittar på långa tyglar. Samma sak i galoppen men hon drar även iväg. Vi kan då inte längre gå på varken rakt eller böjt spår i skritt utan att hon drar iväg. Man får då alltid spara galoppen till sist. Hon blir även väldigt het i galoppen och lyssnar inte alls på mig utan hon springer iväg. Hon är dock jätte duktigt och lyssnar väldigt bra på rösten. Hon är inriden med sitsen och rösten och blir då stressad om man tar för mycket i tyglarna. Hur ska jag kunna ha ett pass som inte slutar i att hon bara springer iväg?
Det är så olika med hur man bör agera med sådana hästar, det beror mycket på varför hästen springer iväg.

Jag hade nog i den situationen om du inte har tillgång till tränare, ridit på det sättet som fungerar. Fungerar det innan galoppen så galoppera inte just nu. Man måste inte galoppera. Jag hade en foderhäst en gång som var otroligt het i galoppen under vintern men superfin i skritt och trav så vi galopperade nog inte på månader tror jag. Först på våren när hon lugnade ner sig lite som jag tog tag i galoppen igen och då hade vi ridit ihop oss så mycket under vinter så det fungerade galant.

Så kör på travarbete, skrittarbete och lär känna hästen, gärna om du kan och får tömkör hästen.

Mycket uppbyggande arbete kan göras i skritt - men jag tycker det är svårt att rida en bra skritt (följa med i huvudets rörelser utan att tappa kontakten, att känna takten (samsidig men inte samtidig) - passaktigheten ligger och lurar)

Bra tips som kommit upp i tråden tycker jag. Sen undrar jag hur säger ägaren? :confused: rider denna inte själv? Tycker inte det är normalt att en häst nästan sticker i galoppen. Även om den är het. Tycker ägaren har ett visst ansvar båda mot hästen men också dig som ryttare att hjälpa så det blir rätt. Oftast kanske kan ge tips om hur denna hanterar sin häst i ridningen, men även tänker jag att dom seriösa ägarna jag red hästar för hade tränare som dom själva tränade för som man kunna få lektioner för.
Jag tror nog lektioner för en bra tränare är det som hjälper mest.
Sen kan utrustningen behövas kollas, vissa hästar försöker springa undan tryck, det kan vara sadel/bett etc. (bara att ha i åtanke)
Hon står på foder hos en just nu. Ägaren ville inte ha kvar henne och skickade henne då på foder men betalar allt för hästen. Hon som nu är gode värd kan inte rida hästen då hon har tre andra och har därav skaffat medryttare till hästen. Jag har bara träffat en annan som gav några tips om hur hon la upp passen men hon hade samma problem. Just nu är det enbart jag som arbetar hästen då andra medryttare slutat. Så hon får bara ca 2 ordentliga pass i veckan vilken jag personligen tror kan påverka. Hon blev inriden mestadels utan användning av hjälper i händer och lyssnar därför väldigt bra på rösten och sitsen dock springer hon endå iväg. Har just nu ett baucher bett men håller man för mycket i munnen så lyssnar hon sämre och kan ställa sig.

Hon står på foder hos en just nu. Ägaren ville inte ha kvar henne och skickade henne då på foder men betalar allt för hästen. Hon som nu är gode värd kan inte rida hästen då hon har tre andra och har därav skaffat medryttare till hästen. Jag har bara träffat en annan som gav några tips om hur hon la upp passen men hon hade samma problem. Just nu är det enbart jag som arbetar hästen då andra medryttare slutat. Så hon får bara ca 2 ordentliga pass i veckan vilken jag personligen tror kan påverka. Hon blev inriden mestadels utan användning av hjälper i händer och lyssnar därför väldigt bra på rösten och sitsen dock springer hon endå iväg. Har just nu ett baucher bett men håller man för mycket i munnen så lyssnar hon sämre och kan ställa sig.
Ja där har du ju ett stort problem. Hästen behöver troligen då röra sig mycket mer. Svårt läge för dig där du kanske inte kan påverka hur mkt hon rids, om du inte har möjlighet att rida den mer (om det är ok för fodervärden)?

Sen kan man ju undra varför någon tar en häst på foder som den inte har tid med..

Alltså kan inte "ägaren" longera ett par gånger i veckan eller så för att hålla energinivån mer hanterbar. Det här är ju varken schyst mot dig eller hästen.
Angående bettet så tror jag att du måste jobba med att hon accepterar bettet. Det funkar inte att du inte har någon broms alls och att hästen reser sig.
För mig låter det som om ägaren utnyttjar denna person och h*n i sin tur dig för att rida hästen så den blir säljbar. Vill du verkligen riskera livet för den saken?

Något som har fungerat väldigt bra för mig på heta hästar är att bromsa en sida i taget. Dvs använd t.ex höger tygel ledande samtidigt som man möter upp med höger skänkel, mjukna och följ med i vänster tygel med mjuk kontakt. När hästen korsar sina bakben (det är dem man ska komma åt ;)) ger man eftergift. När hästen fortsätter springa iväg gör man om samma sak fast åt andra sidan. Du kommer troligtvis att märka att ena sidan är lättare men gör lika ofta åt båda håll. Jag har oftast gjort detta rakt fram ute i skogen då jag saknar ridbana men principen är densamma på böjt spår men då måste man göra det åt det hållet man rider i. Jag fick min "heta" travare lugn på detta sätt men det tar tid!
En häst som springer iväg och blir het/stark i munnen är oftast svag eller obalanserad. Eller så har den en ryttare som är obalanserad, att ta hjälp av en duktig tränare är aldrig fel. Dessutom skulle nog ridningen funka lite bättre om hästen fick jobba mer än 2 gånger/vecka.

Min pålle är stark och välmusklad och kan bli väldigt het. En del hästar är hetare än andra även utan sällskap. Man får anpassa ridningen efter sin egen förmåga och dagsformen på hästen. Har haft min i 13 år. Gått otaliga pass för tränare. Kan vara nästan seg i början men efter en galopp så går turbomotorn på. Nuförtiden fungerar paddocken bra där han är mjuk och smidig. Man får ställa lite med ena tygeln, inte mer än att man är innanför bogen.. En häst blir väldigt stark rakt fram, inte sitta och hålla igen hästen hela tiden, det bygger upp stress. Han fick vila över julhelgen, tog 3 ridpass innan jag galopperade. Longering där lufsar han på. Så det blir equiband nångång ibland. Han rids varierat 6 dagar i veckan.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka