Hur ska jag reagera/göra??

S

SpaCe

Hej!

Jag har ett fullblod på foder :love:
Jag har ett litet problem och jag tänkte höra om ni har några tips.

Det är så att där jag står finns det en jättefin rakbana i skogen, och många andra bra, grus och ridvägar.
Det ligger jättemycket travstall här och man möter därför travare (som körs) i skogen.
Min pålle är stabil och blir inte rädd för saker, men just detta med travarna är ett problem. Han blir inte direkt "rädd" men han blir helt stissig, svår att få konmtakt med, hoppar runt och vill bara springa efter travarna.
Hur ska JAG som ryttare göra i denna situationen??
Ska jag lungt sitta och "vänta", ska jag "säga till" honom (hur?), ska jag bryta av till skritt och gömma mig inne i skogen, eller rida på utan att sakta ner?
Just nu känns det som att det bara blir värre för varje gång vi möter travarna :crazy: och jag vill ju inte att det ska hända en olycka..

jättetacksam för tips på hur ni skulle gjort..

Sv: Hur ska jag reagera/göra??

Jag hade ignorerat beteendet och bara lugnt ridit på framåt.
Blir han oregerlig hade jag kanske saktat ner och försökt få kontakt.
Är han rädd så är det bara att försöka vänja honom, be att någon stannar kanske så att han kan få gå fram och titta på vagnen.

så ser det ut vid oss med, jag har en unghäst jag brukar leda i skogen som blir sprallig av travarna, men jag gör så att jag stannar så att jag har koll på hästen.
om du känner att du klarar att fortsätta som inget hänt är det nog det bästa, annars kan du kanske sakta av så han hinner se dem när de kör förbi.
nu när det är blött låter det lite anorlunda när de kommer körandes, är det ljudet eller själva vagnen/hästarna han reagerar på?

Jag känner igen detta med en massa travare, det har vi också:cool:

Möter du dem eller kommer de ikapp er? Hos oss är det mest att de kommer upp bakifrån och ofta i en väldig fart, (man går åt samma håll, för att inte mötas där de kört fort.)

Jag tycker hästarna kan bli uppjagade ibland när de kommer i full fart bakifrån, och då¨brukar jag antingen galoppera ifrån dem om det är läge för det (- sitter man på en galopphäst, så gör man:D ) eller vända upp så att hästen ser vad det är och släppa förbi dem. Vissa går lugnt förbi men andra tycks hata ridhästar och dånar bara förbi:cool: Då kan ens egen bli lite stissig och vilja efter, hästar kan ju bli lite påverkade av andra hästar som springer, helt enkelt.

Då kan du kanske lugna, samt släppa fram den i trav i alla fall, så att den får gå framåt, eller gå upp en runda i skogen eller så. Vissa hästar lugnar sej ju direkt igen om de är vana andra kan vara lite mer upprörda en stund efter, men oftast blir de vana vid det här så småningom.

Har du sällskap så borde det göra din häst lugnare, kanske ska du ha det några gånger?

Om det är så att ni möts, så är det nog bäst att bara gå åt sidan, det brukar hästar vänja sej vid då SER dom ju i alla fall vad det är. Men en del blir ju lite förbryllade över häst och sulky i början om de inte är vana. En gång fick en häst jag red nästan panik över en liten ponny med stor VAGN:eek: Det hade han aldrig sett för:eek::rofl:

Känner igen problemet.. Rider ofta med mitt fbl på travarnas slinga i skogen här.
Från början var de läskiga men nu har han vant sig vid dem OM de inte kommer i 180 knyck.
Jag skulle försöka ta mig litegrann på sidan (men lugnt o fint) och se till att möta dem - åtminstone i början.
Skritta bara lugnt själv. Har inte testat galoppera ifrån dem.
Dock fick han spelet i våras (efter flera års tillvänjning) då vi mötte liten kallblodstravare i världens fart. Och började dansa och hamnade i diket och gick omkull i förvirringen.. gick bra ändå och har inte varit med om det senare heller..

Till alla

Tack för era svar!!
Det händer både att jag möter dom och blir omkörd, när dom kommer ikapp är det värre, och jag tror det är ljudet han reagerar mest på. Han beter sig nämligen likadant om man är på en annan stig och han bara HÖR travandet..
Jag tror inte att han är direkt rädd, känns mer som att han vill tävla med dom (ex galoppör:p).
Men tack så jättemycket för era tips och erfarenheter! :)

Såg att du bor i visby, det gör jag med :D
Så jag antar att du också håller till på "järnvägen" och stigarna vid rävhagen/skrubbs! :):)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 302
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?