Hur ska jag kunna?

Det handlar alltså inte om en frisk häst som kan bli dålig ,det handlar om en häst med stora fysiska skador men med en otrolig inställning till livet och allt i allmänhet.

Om hans kropp säger ifrån så pass mycket att han knappt klarar lättare promenader så skulle jag personligen inte kunna vänta tills hans psyke inte orkar mer och fortfarande ha gott samvete. Hellre att han lever livet ut med en positiv inställning än att man väntar tills han även börjar lida mentalt. :(

Om hans kropp säger ifrån så pass mycket att han knappt klarar lättare promenader så skulle jag personligen inte kunna vänta tills hans psyke inte orkar mer och fortfarande ha gott samvete. Hellre att han lever livet ut med en positiv inställning än att man väntar tills han även börjar lida mentalt. :(
Det är ju lite så jag tänker ja. Men så otroligt svårt när han är så fruktansvärt glad och ändå springer i hagen och ser fräsch ut.

Hej, jag har nyss fått avliva båda mina hästar oväntat och det var fruktansvärt.
Du känner din häst bäst och ser när det är dags. Jag tänkte bara ge min syn på det här med gamla hästar över lag då jag har haft en tills hon blev 35 och en tills hon blev 36.

Jag har alltid varit noga med att hellre kalla på veterinär en gång för mycket än en gång för lite och genomgående har mina veterinärer sagt: "Att vara gammal är ingen sjukdom."
Gamla hästar blir magra på vintern, det betyder inte att de är hungriga eller lider. Fri tillgång på mat och dyra specialkraftfoder och vitaminer måste de förstås ha. Min gamling fick gå lös i trädgården även på vintern en stund varje dag. Dels tyckte hon det var kul och dels så hittade hon extra grönt mycket längre än hon skulle ha gjort i hagen.

Jämför med gamla människor, de är också magra, ingen vill avliva dem för det och skulle du fråga gamla Agda, 95 som är livsglad, om hon vill bli avlivad för att hon är mager och hennes hår är tufsigt och fult så skulle hon med all säkerhet svara nej.

Är man frisk, glad och vill leva så gör det inget att man blir mager, det är människorna runt omkring som kommer att klaga. Få människor får någonsin se en riktigt gammal häst eftersom det är få hästar som får chansen att bli gamla pensionärer.

Notera att jag pratar om helt friska hästar, vid sjukdomar och skador blir det ju något helt annat, men att bara vara mager om det inte beror på annat än ålder är ingen sjukdom.

Mitt råd är att du ser på din häst och följer din känsla. Ta ett beslut som du kan leva med. Min första häst tog jag bort vid 35 års ålder pga att grannar klagade och folk påverkade mig. (Veterinären sa att hon var helt OK och sa helt krasst: "Varför måste man knacka en häst i huvudet bara för att den är gammal?") Det beslutet har jag ångrat i minst 10 år och det gör fortfarande ont, jag är övertygad om att det var fel. Andra hästar har jag blivit tvingad att ta bort pga av skador eller sjukdomar. Det gör fortfarande ont, men man vet att det är rätt.

Kram och ta hand om dig, det är ett så svårt beslut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 149
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 822
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar