Hur ska jag kunna?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en gammal häst, 23 år, med en massa kroppsliga problem. Han har pålagringar lite här och där (överallt) och sen jag köpte honom för 9 år sen så har jag aldrig kunnat rida fullt ut. Nu har han bara gått som sällskapshäst i ett år och planen var att han skulle få gå vidare nu. Men han är ju så glad.

Han har länge levt på sin inställning till livet och allting i allmänhet, han är världens mest positiva häst och tycker inte att det är något fel på honom. Alls.
Det här året har jag haft honom utlånad till en kompis som sällskap till hennes häst och han har dessutom fallit ur något enormt trots att hon matat honom efter konstens alla regler och kollat tänderna som ska vara helt okej, inga problem i munnen som borde orsaka sådant urfall.
Han har varit lite stapplig till och från under vintern så jag har tänkt att han ska få gå innan han blir väldigt dålig.
Men så fick jag hem honom för 3 veckor sen och han är som ung på nytt och han har lagt på sig massor.

Hur sjutton ska jag göra? Jag älskar den här hästen så det gör ont. Hur ska jag klara av att ta bort honom när han inte är dålig. När han är så otroligt glad och positiv?
Men rädslan finns ju att han blir dålig under vintern igen.
Fast han kanske inte blir det. Han kanske föll ur så för att han inte trivdes då hennes häst inte var snäll med honom och för att han även om han fick uppmärksamhet så inte på samma sätt som hemma. Hemma i sin egen flock med sin egen matte.

dsc_0466_55944315e087c36628f0cc61.jpg

Min förra häst blev ok på sommaren och mager på vintern. Hon var inte längre i min ägo men de gjorde helt rätt. Redan andra vintern när hon blev mager igen gjorde de lidandet kort och avlivade.

Så, mitt förslag är att vänta tills det blir kallt. Minsta lilla antydan att han blir stapplig eller/och mager så hade jag gjort slag i saken. Inte vänta till sommaren för en "sista sommar".

Att älska sin häst djupt och mycket är också att sätta stopp innan de mår dåligt. Jag garanaterar att man annars kan få leva med ett dåligt samvete man önskar man inte ville ha.

Det finns alltid en sista sommar, för en del är det kanske i år, för andra var det förra sommaren. Om han är pigg och glad nu och i gott hull så kan du ju göra som andra redan föreslagit låta honom gå hemma och sedan ta bort honom i vinter om han faller ur igen. Jag hade dock inte lånat ut honom mer utan låtit han vara kvar hemma den tid som är.

Jag har en gammal häst, 23 år, med en massa kroppsliga problem. Han har pålagringar lite här och där (överallt) och sen jag köpte honom för 9 år sen så har jag aldrig kunnat rida fullt ut. Nu har han bara gått som sällskapshäst i ett år och planen var att han skulle få gå vidare nu. Men han är ju så glad.

Han har länge levt på sin inställning till livet och allting i allmänhet, han är världens mest positiva häst och tycker inte att det är något fel på honom. Alls.
Det här året har jag haft honom utlånad till en kompis som sällskap till hennes häst och han har dessutom fallit ur något enormt trots att hon matat honom efter konstens alla regler och kollat tänderna som ska vara helt okej, inga problem i munnen som borde orsaka sådant urfall.
Han har varit lite stapplig till och från under vintern så jag har tänkt att han ska få gå innan han blir väldigt dålig.
Men så fick jag hem honom för 3 veckor sen och han är som ung på nytt och han har lagt på sig massor.

Hur sjutton ska jag göra? Jag älskar den här hästen så det gör ont. Hur ska jag klara av att ta bort honom när han inte är dålig. När han är så otroligt glad och positiv?
Fast han kanske inte blir det. Han kanske föll ur så för att han inte trivdes då hennes häst inte var snäll med honom och för att han även om han fick uppmärksamhet så inte på samma sätt som hemma. Hemma i sin egen flock med sin egen matte.

Det enklare svaret är ju att låta hästen lämna med flaggan i topp eftersom det bara är en fråga om tid . Det du själv känner är ju utifrån dig själv , inte utifrån hästens situation . Tänk bort dina egna känslor för du kommer må riktigt dåligt om du sen befinner dig i situationen att hästen lider helt plötsligt och du utifrån det du ändå vet drog ut på det för din egen skull att det var svårt att säga stopp .

Det enklare svaret är ju att låta hästen lämna med flaggan i topp eftersom det bara är en fråga om tid . Det du själv känner är ju utifrån dig själv , inte utifrån hästens situation . Tänk bort dina egna känslor för du kommer må riktigt dåligt om du sen befinner dig i situationen att hästen lider helt plötsligt och du utifrån det du ändå vet drog ut på det för din egen skull att det var svårt att säga stopp .
Det är precis det där som jag egentligen vet i mitt huvud men inte fattar hur jag ska klara av att genomföra.

Det är precis det där som jag egentligen vet i mitt huvud men inte fattar hur jag ska klara av att genomföra.
Nej det är svårt så tyvärr kan nog ingen hjälpa dig med det ..den enda som kan ta beslutet är ju du . Är ju så det fungerar när man är djurägare ....

Om man ska ta bort hästar för att "de kan bli dåliga" så hade det inte funnits så många hästar kvar ;) Är hästen pigg och inte har ont så kan han väl gå som sällskap?

Att sluta med flaggan i topp känns som ett märkligt uttryck, ska man ta bort hästar som är friska då...?

Klart han ska få vara kvar när han mår så bra!! :love: Du kommer att känna när det är dags.

Om man ska ta bort hästar för att "de kan bli dåliga" så hade det inte funnits så många hästar kvar ;) Är hästen pigg och inte har ont så kan han väl gå som sällskap?

Att sluta med flaggan i topp känns som ett märkligt uttryck, ska man ta bort hästar som är friska då...?
Han trivs inte till 100% att bara vara sällskap, han vill med ut ut ut. Han har alltid varit den som försökt trycka ner sin skalle i shettisens grimma för att få följa med ut. Nu är det en sak när han får gå lös på gården och beta, men till vintern. Ständigt kvarlämnad i hagen.
Sen är han ju inte en frisk häst heller även om han själv anser det.

Att "sluta med flaggan i topp" förstår jag mycket väl. När gnistan är helt borta då är det försent.

Det finns alltid en sista sommar, för en del är det kanske i år, för andra var det förra sommaren. Om han är pigg och glad nu och i gott hull så kan du ju göra som andra redan föreslagit låta honom gå hemma och sedan ta bort honom i vinter om han faller ur igen. Jag hade dock inte lånat ut honom mer utan låtit han vara kvar hemma den tid som är.
Han ska inte lånas ut mer. Han blir hemma tills det är dags.

Det här med en sista sommar har inte riktigt varit min tanke utan mer just att det ska ske nu snart och just det att jag redan hade skaffat distans till honom och bestämt mig och så kommer han hem och blir så pigg och glad och lyser upp hela min tillvaro.
Det gjorde att jag fick lite panik. Klart jag inte måste låta honom gå exakt nu bara för att jag bestämt så heller. Men det blir så svårt i mitt huvud.
Sen är jag på väg att skaffa en till häst och då blir ekvationen lite knepigare. Jag skulle inte ha 5 hästar igen och kommer nya hästen och gammelhäst komma överens. Allt blev bara lite mer komplicerat än jag räknat med.

Nu tänker du fel och har nog läst lite dåligt. Det @mackan skrev, var ju att det bara är frågan om tid och då kan man få lämna med flaggan i topp.

Du citerar något ingen har sagt heller. Ingen har sagt "de kan bli dåliga". Det är inte frågan om kan bli dåliga utan redan är det.

Har man ett djur man vet mår dåligt och bara kan bli sämre är det som @SkorpSmulan själv skriver, för sent när blicken slocknat.
Jag hade en sådan hund där jag visste att det bara var frågan om tid innan han skulle få fläkskador från parketten då han började bli ordentligt svag i bakkärran men med en skalle som var lite väl ung och osenil. Han var 12,5 år.

Givetvis tog jag bort honom innan skadan var skedd. Det var bara frågan om några veckor och jag ville verkligen inte att han skulle skada sig illa och behöva tas bort akut med hemska smärtor.

"Han trivs inte till 100% att bara vara sällskap, han vill med ut ut ut. Han har alltid varit den som försökt trycka ner sin skalle i shettisens grimma för att få följa med ut. Nu är det en sak när han får gå lös på gården och beta, men till vintern. Ständigt kvarlämnad i hagen."

Finns väl mkt man kan göra ändå även om han inte går att rida; ta med honom som handhäst, tömkör, träna trix, promenader mm. Är han pigg och glad så skulle jag låta honom vara kvar, man brukar se när livsgnistan börjar svalna.

"Han trivs inte till 100% att bara vara sällskap, han vill med ut ut ut. Han har alltid varit den som försökt trycka ner sin skalle i shettisens grimma för att få följa med ut. Nu är det en sak när han får gå lös på gården och beta, men till vintern. Ständigt kvarlämnad i hagen."

Finns väl mkt man kan göra ändå även om han inte går att rida; ta med honom som handhäst, tömkör, träna trix, promenader mm. Är han pigg och glad så skulle jag låta honom vara kvar, man brukar se när livsgnistan börjar svalna.
Det finns inte speciellt mycket som han kan göra med sin kropp. Korta promenader är väl det han rent kroppsligt fixar.

Men när livsgnistan slocknar så är det ju redan försent. Kanske speciellt för den här hästen som var hur glad som helst och ivrigt hoppade runt när han knappt ens kunde stödja på ena benet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 149
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 822
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar