Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Lucsy skrev:
Försök bara ni (pappan och du) att äta sunt, och göra det som en naturlig del av er vardag. De tider ni har flickan/orna så försök vara ute och rör på er så mycket som möjligt.
Nu om ni har snö åk pulka t.ex, gå promenader i skogen osv.
Att mamman inte har bra kosthålllning och annat kan ni ju inte rå på, försök ni från er sida sett att göra det så bra för flickorna som möjligt!:banana:


Ja, det är så vi får göra, men jag tänkte som sagt på att göra nåt mer lite "tidsfast" en dag i veckan så det händer nåt även när hon är hemma. De är naturligtvis ute och leker mycket, hon är ingen "stugsittare", men det verkar inte räcka riktigt.

Vad vet jag.
Jag har ju inga egna barn, ingen erfarenhet alls, inte heller av övervikt eftersom jag verkar göra av med varenda kalori jag stoppar i mig hur mycket det än är.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag tycker att du verkar vara en engagerad och bra bonusmamma, och även som "riktigt" förälder känner man ibland att man inte vet vad man ska göra! Synd att hon inte får äta råa morötter, det ger mer mättnadskänsla än gurka.
Du skulle ju ev kunna ringa och prata med en dietst som kanske kan ge lite goda råd!
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Kanske finns det någon rolig och trevlig hund som behöver lekas med/rastas i närheten?

Min hund har agerat motionskompis åt en överviktig 11-åring. Hon ville heller inte gå på tråkiga promenader, men med min snälla och lekfulla hund i släptåg blev det ofta timslånga promenader en gång i veckan.

Finns det inte någon aktivitet alls där man rör sig som hon gillar?

Har hon någon aktivitet eller intresse som hon är väldigt bra på och gillar? Måla, musik eller något annat kreativt? Foto? Det kan löna sig att uppmuntra sådant även om det inte innebär rörelse. Får man upp självförtroendet kan tröstätandet minska.

En del inomhusaktiviteter kan man även smyga ut och göra, till exempel rita och måla. Man kan ta staffli och färger eller kamera med sig och måla/fota av något ute, sådant är roligt att göra tillsammans.
Där kan man smyga in motionen när man klättrar till bästa utsiktsplatsen till exempel.


Hoppas ni hittar något som passar er. :bump:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Du kan få låna häst av mig.
Jag är själv astmatiker, så mitt stall är allergisanerat.
Det finns massor av hästrelaterat promenadarbete att göra.
Ta ut, ta in, flytta hästar.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Det är ju superkänsligt att påpeka någons vikt, speciellt i den åldern. Men iom att hon har astma, kan ni inte gå den vägen? Alltså säga som det faktiskt är, att hon måste röra på sig så att astman ska bli bättre, tex gå och simma någon gång i veckan. Då blir det inte fokuserat på hennes (över)vikt utan just på astman.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag tycker att du verkar vara engagerad och försöker göra ditt bästa för din sambos barn - TOPPEN! Men jag tycker faktiskt att du ska be din sambo försöka prata med barnens mamma om deras matvanor också. För det du gör när flickan är hos er kommer tyvärr inte att hjälpa henne speciellt mycket...(Tråkigt men sant).
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

spinner vidare på hundbiten (om hon inte är jätteallergisk), en hund med bra päls ex pudel som ni tränar tillsammans och går ex agilitykurs med. Behöver inte vara er egen hund utan kanske någon bekant har som ni kan låna och flickan går med i någon lokal hundungdomsklubb?

Javan
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

*kl*
Hur medicinerar hon sin astma?
Jag har den erfarenheten av barn att när de har för låg medicinering blir de stillasittande och vill inte gå ut och leka eller liknande.
De blir truliga och vill ingenting.
Angående övervikten kanske det är som med min nu tonårige son som hela livet varit mullig och rund, inte överdrivet men dock mullig.
Han har i höst och vinter sprungit iväg på längden så att det tidigare problemet med trånga jeans numera är problemet med för vida jeans som bara åker ner.
Jag skulle kolla om det är läge att öka medicineringen både långtidsverkande och Ventoline/Bricanyl.
Ett bra tips är att gå upp på maxdos ett tag och sedan gå ner succesivt tills man hittar gränsen.
Nyttig mat och utevistelse, lite godis och dricka och sedan hoppas på det bästa.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

hannah skrev:
Det är ju superkänsligt att påpeka någons vikt, speciellt i den åldern.
Ja, det gäller att välja orden rätt. Men jag är övertygad om att barn har stenkoll på det här ändå, att försöka dölja något som de säkert själva har upptäckt och ofta säkert har fått höra är inte rätt. Det är viktigt att prata med barnet och tala om att man skall försöka hjälpa till och gemensamt komma med en "plan" om hur det skall gå till.

Nu när det är snö så kan man ju passa på att bygga snögubbar och snöfort och sedan ha snökrig, eller göra så många änglar man kan. Helt klart är ialla fall jag och mina barn trötta och rödrosiga efter lek i snön! :D
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Ja, du har rätt, klart man kan påpeka det om man bara gör det på rätt sätt. Bara barnen fattar att de är lika mycket värda ändå! Man ska inte känna tvång att gå ner om man inte vill men jag tror att många mår bättre av att gå ner.

Min lillasyster, t ex, var rätt överviktig hela sin uppväxt. Hon älskade chips och godis (och gör det fortfarande) och verkligen HATADE att röra sig!

På våren när hon gick i nian och mina föräldrar försökt med allt möjligt, få med henne på promenader, inte köpa hem så mycket chips etc och ingenting funkade sa vår kära mor till henne att "Näha, nu ska du och jag ta och börja på Viktväktarna".

Min syster tyckte det var superkul! Hon fattade ju själv att hon var överviktig och tyckte inte alls att det var nåt skoj. Hon gick ner 15 kilo och trivs nu mycket bättre med sig själv, kände sig som en ny människa. Hon lärde sig vad hon kunde äta och 5 år senare ligger hon kvar på samma vikt.

Hon hatar dock fortfarande all form av motion...:angel:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Vad skönt att det blev bra! Det är viktigt att "få veta" att man inte bara skyler över och bortförklarar. Men en sund inställning i botten är superviktig! Att även ha förståelse för perioder som är jobbiga och vara mycket uppmärksam på vad som händer runt barnet. Många gånger är det ju just så att stillasittande och mat är en tröst för något annat som saknas. Likväl som onormalt överdriven träning kan vara tecken på att något inte är rätt.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Rollerblades kanske? Eller klättring på inomhusvägg? Fäktning?

Salsadans, eller nån annan dansform som är rolig. Bara för att hon har testat en dansform så behöver ju inte alla vara fel.Se till bara att det inte är par (tjej+kille).

Vad gillar hon för saker? Sånt som är stillasittande? Vad har hon för intressen? Eller tycker hon inte något är roligt alls? Aktivera henne mentalt oxå!
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

*kl*

Hej allihop och tack för era svar!!
Har fått många bra idéer och ska prata med tjejen och försöka lura ut nåt bra!

Jag hoppas verkligen att läkarna har koll på hennes astma, att hon har rätt medicinering, för hon går i alla fall på kontroller lite nu och då.

Det klart att det mesta "jobbet" måste ske hos mamman, vet inte hur många gånger de har pratat om det, men det har blivit bättre där. Nu när hon kom syntes det att hon faktiskt hade gått ner lite. Vi var ute på en promenad och busade i snön då, lite lagom lång så hon inte blev helt slut och det verkade hon tycka var kul.

Hundar är hon lite rädd för, men hon tycker att pudlar är söta, så jag ska luska runt lite i bekantskapskretsen med.

Inte Ung: Tack för erbjudandet, det är intressant! Ska prata med henne om det!
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag tjatar vidare om medicinering eftersom jag vet att det allra vanligaste problemet för astmatiker är undermedicinering.
Många är de föräldrar som jag haft kontakt med som tror att ju mindre medicin de ger sitt astmatiska barn ju bättre för barnet.
Det är helt fel, en astmatiker behöver sin medicin i tillräcklig dos.
Hör dig för om det är gjort någon test med hög dos och nedtrappning det kan göra stora förändringar.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Alltså som jag ser det kan du inte göra mer än att se till att det inte finns onyttigheter i huset öht samt laga energisnål mat. Fullkornspasta och mycket grönt.
I övrigt kan du ju vara en positiv person som hon känner att hon kan vara sig själv med och trivas ihop med. God självkänsla leder till att man mår bra och då kan man också bryta ovanor.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Daydream skrev:
se till att det inte finns onyttigheter i huset

Det där är också väldigt viktigt. Finns det inget, kan de inte äta det. Vi vet ju inte vad hon gör på morgnarna innan vi vaknar.
Här om veckan gick hon till kylskåpet och tog choklad fast hon inte fick, "jag ska ha sånt här" sa hon bara, och när pappa sa nej, svarade hon bara "det ska jag VISST ha!".
Och så åt hon.
Så man ska helst inte ha nåt hemma alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
950
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 897
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp