Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Poxz

Trådstartare
Hjälp en förvirrad bonusmamma!

Det är som så att min äldsta bonusdotter är ganska överviktig. Hon skulle behöva gå ner ett antal kg. Saken är den att hon är hungrig JÄMT, gnäller ofta efter mat och godis och det är ingen botten i henne! Hon kan äta lika mycket som jag om hon bara får, och jag äter hiskeliga mängder mat. Dessutom är hon, tyvärr, väldigt lat. Hon vill INTE röra på sig en millimeter om hon inte måste.
Vi har försökt få henne med på promenader (lite snabbare då) men efter 5-10 minuter gnäller hon så öronen håller på att falla av att hon är TRÖTT (tacka fan för det när man har extrakilon att bära på + ingen kondis + astma) och ALDRIG tänker följa med ut och gå mer. Andra saker som danskurs och dylikt har inte heller fallit damen i smaken.

Hon rider en gång i veckan, och det är jättebra. De har låtit henne fortsätta trots astman just för att det är en motionsform hon gillar. "Problemet" är väl att hon är så pass duktig (de har inte hunnit så långt i ridningen) att hon inte behöver anstränga sig så mycket. Hon har liksom balansen och tekniken gratis, det är jättekul att se, men man vill få lite "flås" på henne också! :)

Jag vill hjälpa henne! Matmässigt är det jättesvårt eftersom vi bara har dem varannan helg, men motionsmässigt! Hennes mamma har precis fått barn och hinner/orkar inte ta itu med detta vad det verkar som. Jag vill hitta nåt roligt vi kan göra tillsammans en gång i veckan eller liknande som är bra för flåset! Skulle nämligen själv behöva det dessutom...
Men det måste vara nåt ROLIGT, annars kommer hon att lägga av med en gång.

Har ni några tips? Hon är 11 år.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Kanske det blev lite tufft att gå snabbt på en gång? Jag vet hur jag är, om jag tar i för mycket så tröttnar jag direkt.

Har du tillgång till hästar utöver ridskolan? Kanske få med henne på promenad med hästarna, säga att de är lite dåliga och bara får ledas eller nåt.

Har man ett sug efter snabba kolhydrater så äter man mycket och ofta, och ju mer man äter destå mer mer vill man ha. Det är nog lättare att börja i motionsänden, och att alltid bara servera nyttig mat hos er. Försök erbjuda sån mat man kan ta mycket av utan att det är nån fara.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Vi har gått långsamt med, och till och med låtit henne cykla brevid medan vi har gått, men det har inte funkat nån längre stund det heller... Så fort det tar emot det allra minsta så vill hon inte längre.
Det gäller tyvärr även skolarbetet, så hon ligger väldigt långt efter de andra. :crazy:

Njaee, jag har inte direkt tillgång till några hästar... Tyvärr!

Det där med matsug har vi ju också tänkt att hon måste börja dra ner lite i taget och minska rejält på godiset, men jag tror att hon är "matberoende". Alltså att hon inte mår bra (det är inte kul att vara både tjock och efter i skolan) och helt enkelt tröstäter dessutom. Misstanke finns att hon går till affären brevid skolan med kompisarna och köper godis på dagarna trots att hon inte får.

Här äter vi nyttigt. Barnen gillar kycklingsallad, så det serverar vi nästan varje gång, samt att de inte får äta HUR mycket som helst heller. De får inte dricka läsk, utan vatten. Fullkornsris och fullkornspasta ersätter vanlig. Godis serveras (trots tjatet) bara på lördagar och de får max 200 gram var.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

indian-charlie skrev:
Jag får upp en liten "blipp"..har astman med övervikten att göra..?

Jag vet inte... hon har genomgått alla möjliga miljarder tester...
En läkare sa till och med att hon inte var överviktig, och det ÄR hon. :eek:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Poxz skrev:
Jag vet inte... hon har genomgått alla möjliga miljarder tester...
En läkare sa till och med att hon inte var överviktig, och det ÄR hon. :eek:

Hur lång är hon , vikt, ålder..?
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Det där med motion... Istället för att säga "nu ska vi ut och motioner" så kanske nu ska vi gå ut och ta en picnic i skogen, med då nyttigt fika bröd...
Alltså ha ett kortsiktigt mål med det man gör, det är inte så lätt när man är 11 år att inrikta sig på en långsiktigt mål som att gå ner i vikt...
Åk och bada i simhall, åk längskidor osv hitta på något roligt tillsammans.

Ang kosten så servera mycket rotsaker, morötter osv, kanske före måltiden och sedan även efter om man fortfarande är hungrig.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

11 år, kort för sin ålder (kan hon vara 125 kanske...? vet faktiskt inte riktigt) och ca 40-45 kg. Har rejäl mage och kan till exempel inte ha några trosor i barnstorlek, inte ens de största. Byxor går inte att köpa nästan, hon får inte igen dem även om de är största storleken.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

"Nu ska vi gå och motionera" säger vi aldrig, då skulle vi aldrig få med henne! :D Försöker som du säger med andra saker, trixar och fintar lite. Vi säger inte heller åt henne att "du måste gå ner i vikt" och sådana saker. Har ingen aning om vad hennes mamma har sagt eller gör.

De brukar få gurkstavar i mini-fraice-dip om de är hungriga sedan, nåt att tugga på helt enkelt.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

snurrfian har så rätt i sitt inlägg! Gör roliga saker med lilla flickan! "dold motion", ät nyttigt naturligt, grönsaker osv :smirk:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Problemet är bara att roliga saker = saker då man inte rör sig... :D

Måste hitta nåt JÄTTEKUL och speciellt som funkar!
Pappan är jätteduktig, retar henne på promenader och sådant så hon jagar honom och skrattar och sånt, och det är ju bra!
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Poxz skrev:
Problemet är bara att roliga saker = saker då man inte rör sig... :D

Måste hitta nåt JÄTTEKUL och speciellt som funkar!
Pappan är jätteduktig, retar henne på promenader och sådant så hon jagar honom och skrattar och sånt, och det är ju bra!

men "roliga saker" som tidigare inlägg, ni har ingen simhall eller ävnetyrsbad? lättare att leka fram motion kanske, som pappan gör?
Det kanske är det som gäller, har du inte hästar? kanske kan följa med där, rida eller ut och promenera med de?:banana:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag har tyvärr mer eller mindre badhusfobi, så det är uteslutet även om det vore perfekt för oss båda. Pappan åker och badar med dem lite nu och då, och de tycker de om.

Önskar verkligen att jag hade hästar, för som sagt, hon rider jättebra, men det har jag ju inte... Annars vore det ju givet! Dock kan hon inte vara i stallet så länge eftersom hon är så allergisk, men vara ute och gå med dem vore ju kanon.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag håller med om att "dold" motion är bra..även om det är att bara shoppa..man går mycket mellan alla affärer..kanske en stegräknare kan vara ngt..om man kommer upp i ett visst antal så får man det o det..ha en "morot"...
När det gäller mathållningen så hjälper det kanske inte när hon bara är hos Er - detta måste ju vara något som gäller både hos pappa o mamma..annars äter hon ju upp sig hos mamman.

Det är väl krasst så att ni måste vara stenhårda med portionsstorlekar, godis osv..

Fri tillgång till grönsaker men kanske inte frukt..man kan få sötsug av frukt också..(jag vet, äter enbart grönsaker mkt paprika med nyttig dipp tex..)

Helt klart är ju att tjejen behöver hjälp..både med att komma igång med skolan och självförtroendet, vikten osv..

Försök att få henne att känna sig riktigt delaktig i aktiviteter - låt henne hitta på något varannan gång...även om det inte är en såå motionskrävande aktivitet..

Hennes vikt reagerar jag inte så mycket på..eftersom hon bara är 11 år. även om den kanske behöver omfördelas..om du förstår vad jag menar..hon är i en utvecklande ålder..det händer så mycket strax innan tonåren..

Lycka till
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Önskar verkligen att jag hade hästar, för som sagt, hon rider jättebra, men det har jag ju inte... Annars vore det ju givet! Dock kan hon inte vara i stallet så länge eftersom hon är så allergisk, men vara ute och gå med dem vore ju kanon.[/QUOTE]

men du har du inte möjlighet att hitta en häst som är lite billigare kanske en T-märkt häst
för mockning och sådant gör ju oxå sitt på vikten

kompisar då vad gör hennse poolare på fritiden
ta hjälp av dom
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Din bonusdotter gillar att rida och är duktig på det. Ta fasta på det då och se till att hon kan göra det oftare och på så sätt få ett bättre självförtroende! Och så småningom bättre kondis också! Rider du själv så att ni kan göra det tillsammans eller har hon kompisar som rider?
Min mat- och godisglada 11-åring var rätt knubbig tidigare men har dragit iväg i längd och är snarare smal numera. Hon började rida för några år sedan (innan dess vägrade hon röra på sig fastän de bästa kompisarna spelade i fotbollslaget hemmavid) och ridintresset har vuxit lavinartat, nu rider hon två gånger i veckan och åker ytterligare ett par dagar till sköthästen och följer dessutom alltid med mig när jag rider lektion vilket jag gör 1-2 ggr/vecka. I perioder har hon t.o.m helt avstått från godis. Detta efter att vi mutat henne med skyhög veckopeng istället för nästan ingen alls, detta funkar numera eftersom det alltid finns saker att spara till, t.ex en extra ridlägervecka eller kommande DVD:n med nya Harry Potter-filmen. Hon t.o.m går med en kompis till badmintonträning en gång i veckan numera. Jag tror inte mycket på äventyrsbad och sådant, det blir gärna engångsgrejer. Viktigast är att hon bygger upp ett självförtroende tror jag, kanske då i ridningen, sedan blir det lättare både för er och henne att tackla övervikten.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Jag håller med om att "dold" motion är bra..även om det är att bara shoppa..man går mycket mellan alla affärer..kanske en stegräknare kan vara ngt..om man kommer upp i ett visst antal så får man det o det..ha en "morot"...
När det gäller mathållningen så hjälper det kanske inte när hon bara är hos Er - detta måste ju vara något som gäller både hos pappa o mamma..annars äter hon ju upp sig hos mamman.
Det är väl krasst så att ni måste vara stenhårda med portionsstorlekar, godis osv..

Stegräknare köpte vi en åt henne. Det tog en dag så hade hon tappat bort den.

Maten kan vi ju som sagt inte göra så mycket åt, det är främst mammans ansvar. Det verkar ju gå sisådär, mamman är själv överviktig och matglad. Ibland när hon berättar vad de har ätit under en vecka så får man nästan hicka av förvåning. :crazy:
Portionsstorlekarna är vi inte SÅ hårda på, men de får inte äta "onaturligt" mycket. Den yngsta äter knappt nåt alls istället... De ska naturligtvis bli mätta.
Godiset är det läkaren som har sagt max 200 g om.

Fri tillgång till grönsaker men kanske inte frukt..man kan få sötsug av frukt också..(jag vet, äter enbart grönsaker mkt paprika med nyttig dipp tex..)


Det här med grönsaker är ju knepigt... hon är ju pollenallergiker och med det följer ju flera allergier, bland annat mot råa morötter. Jag brukar steka dem åt henne istället, det går bättre om de värms upp. Paprika älskar de, det ska testas!

Helt klart är ju att tjejen behöver hjälp..både med att komma igång med skolan och självförtroendet, vikten osv..

Försök att få henne att känna sig riktigt delaktig i aktiviteter - låt henne hitta på något varannan gång...även om det inte är en såå motionskrävande aktivitet..

Hennes vikt reagerar jag inte så mycket på..eftersom hon bara är 11 år. även om den kanske behöver omfördelas..om du förstår vad jag menar..hon är i en utvecklande ålder..det händer så mycket strax innan tonåren..

Ja, hon har tydligen precis börjat komma i puberteten nu. Märks på både humör och annat. Men hon har varit väldigt knubbig ända sedan hon var liten, till skillnad från lillasystern som är rätt smal istället.


Tack! Det kan behövas! :bow:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

Försök bara ni (pappan och du) att äta sunt, och göra det som en naturlig del av er vardag. De tider ni har flickan/orna så försök vara ute och rör på er så mycket som möjligt.
Nu om ni har snö åk pulka t.ex, gå promenader i skogen osv.
Att mamman inte har bra kosthålllning och annat kan ni ju inte rå på, försök ni från er sida sett att göra det så bra för flickorna som möjligt!:banana:
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

vickis-pajala skrev:
men du har du inte möjlighet att hitta en häst som är lite billigare kanske en T-märkt häst
för mockning och sådant gör ju oxå sitt på vikten

Ja, fast det får hon ju inte göra p.g.a astman... bara rida i välventilerat utrymme alternativt vara ute. Och jag har varken tid eller råd med en häst, oavsett hur billig den är... :crazy:

vickis-pajala skrev:
kompisar då vad gör hennse poolare på fritiden
ta hjälp av dom.

Jag känner ju inte till hennes vardag så bra, men tyvärr verkar det inte som om hon har några så där jättebra kompisar... :crazy: Hon gick ju på dans med en, men de slutade båda två efter en kort period.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa bonusdottern?

kettlas skrev:
Din bonusdotter gillar att rida och är duktig på det. Ta fasta på det då och se till att hon kan göra det oftare och på så sätt få ett bättre självförtroende! Och så småningom bättre kondis också! Rider du själv så att ni kan göra det tillsammans eller har hon kompisar som rider?
Min mat- och godisglada 11-åring var rätt knubbig tidigare men har dragit iväg i längd och är snarare smal numera. Hon började rida för några år sedan (innan dess vägrade hon röra på sig fastän de bästa kompisarna spelade i fotbollslaget hemmavid) och ridintresset har vuxit lavinartat, nu rider hon två gånger i veckan och åker ytterligare ett par dagar till sköthästen och följer dessutom alltid med mig när jag rider lektion vilket jag gör 1-2 ggr/vecka. I perioder har hon t.o.m helt avstått från godis. Detta efter att vi mutat henne med skyhög veckopeng istället för nästan ingen alls, detta funkar numera eftersom det alltid finns saker att spara till, t.ex en extra ridlägervecka eller kommande DVD:n med nya Harry Potter-filmen. Hon t.o.m går med en kompis till badmintonträning en gång i veckan numera. Jag tror inte mycket på äventyrsbad och sådant, det blir gärna engångsgrejer. Viktigast är att hon bygger upp ett självförtroende tror jag, kanske då i ridningen, sedan blir det lättare både för er och henne att tackla övervikten.

Problemet är ju allergin. Hon får inte rida alls egentligen för läkarna, men de har gett med sig angående hennes enda ridlektion i veckan. Tyvärr får/kan hon nog inte rida mer än så utan att bli jättesjuk. Hon blir dålig av det lilla hon umgås med hästar nu, och då borstar hon dem aldrig eller nåt sådant.

Pengar får hon tyvärr rätt mycket av farfar utan att anstränga sig. Och har hon pengar finns ju tyvärr (se tidigare inlägg) risken att hon går och köper godis för dem. Lillasyster sparar, men den äldre har aldrig några pengar kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
950
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 897
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp